вгору

Безоплатна передача вживаного обладнання ЗСУ: чи коригувати фінрезультат?

Фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об’єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об’єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення пп. 140.5.14 Податкового кодексу України (далі - ПКУ), у розмірі, що перевищує 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року) (пп. 140.5.9 ПКУ).  

Тобто, сума перевищення потрапляє до рядка 3.1.9 додатка РІ до Декларації з податку на прибуток. 

Оскільки передача товаро-матеріальних цінностей на потреби ЗСУ здійснюється не перевищуючи 4% оподатковуваного прибутку попереднього звітного року, відсутня необхідність коригування фінансового результату по таких операціях та подання Додатку ПП до Декларації з податку на прибуток. 

Водночас, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» ПКУ. 

Так, згідно з пп. 69.6. п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, коригування не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається Кабміном, які добровільно перераховані (передані) ЗСУ, Нацгвардії України, СБУ, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, МВС України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави та наданої гуманітарної допомоги з дотриманням вимог законодавства України про гуманітарну допомогу у зв’язку з військовою агресією рф проти України, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, сум коштів, перерахованих на спеціальні рахунки, відкриті Нацбанком України для збору коштів. 

Операції з добровільної передачі або відчуження, або вилучення товарів, у т. ч. підакцизних, надання послуг на користь ЗСУ та добровольчих формувань територіальних громад, Національній гвардії України, Службі безпеки України, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, Міністерству внутрішніх справ України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з’єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення оборони держави, органам місцевого самоврядування, а також на користь центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або закладам охорони здоров’я державної, комунальної власності, та/або структурним підрозділам з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій без попереднього або наступного відшкодування їх вартості, не вважаються операціями з реалізації для цілей оподаткування (пп. 69.5. п.69 підрозд.10 розд. ХХ ПКУ). 

Щодо визначення вартості переданого обладнання, слід відмітити наступне. 

Відповідно до вимог Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 «Основні засоби», затвердженого наказом Мінфіну від 27.04.2000 № 92: 

  • п. 33 - Об'єкт основних засобів вилучається з активів (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок безоплатної передачі або невідповідності критеріям визнання активом. 
  • п. 34 - Фінансовий результат від вибуття об'єктів основних засобів визначається вирахуванням з доходу від вибуття основних засобів їх залишкової вартості, непрямих податків і витрат, пов'язаних з вибуттям основних засобів. 

Отже, у разі безоплатної передачі основних засобів або інших необоротних активів, що експлуатувались до цього, спочатку списують нарахований знос, а вже потім списують на витрати залишкову вартість.  

Про це проінформували податківці ДПС у м. Києві.