вгору

Як узгоджуються податкові зобов’язання: пояснення від податківців

Податкове зобов’язання – це сума податку, яку платник повинен сплатити до бюджету. Але коли ця сума вважається остаточною та підлягає обов’язковій сплаті? На ці питання надали відповіді податківці ДПС України. 

1. Коли податкове зобов’язання вважається узгодженим? 

Податкове зобов’язання стає узгодженим у таких випадках: 

  • якщо платник самостійно задекларував суму податку – вона вважається узгодженою одразу після подання декларації. 
  • якщо податкова після перевірки нарахувала додаткові податкові зобов’язання, і платник не оскаржує це рішення – через 10 робочих днів після отримання податкового повідомлення-рішення (ППР) ця сума стає узгодженою. 

Важливо! Суми узгоджених податкових зобов’язань вносяться в облікову картку платника податків в автоматичному режимі. 

Якщо виникають розбіжності, платник податків має право ініціювати звірку даних зі звітності на відповідність інформації в базах даних ДПС або оскаржити рішення податкового органу. 

До закінчення строку на оскарження ДПС не здійснює стягнення сум податкових зобов’язань. 

2. Що відбувається, якщо платник не погоджується з донарахуваннями? 

Якщо платник податків не згоден із нарахованими сумами, він має право їх оскаржити: 

  • Адміністративне оскарження (скарга подається до ДПС) 

Платник податків має 10 робочих днів з моменту отримання ППР для подання скарги до ДПС. Під час розгляду скарги податкове зобов’язання не вважається узгодженим. У разі, якщо ДПС залишить ППР без змін, сума податкового зобов’язання стане узгодженою з дня отримання платником рішення ДПС. 

  • Судове оскарження 

Якщо платник подає позов до суду, податкове зобов’язання залишається неузгодженим до моменту набрання судовим рішенням законної сили. Але сам факт подання позову ще не є підставою для виведення суми з податкового боргу. Для цього необхідно отримати ухвалу суду про відкриття провадження (ст. 171 Кодексу адміністративного судочинства України). 

Зверніть увагу! Ухвала про відкриття провадження є важливим юридичним документом, який підтверджує факт судового розгляду спору про податкові зобов’язання. 

Наявність ухвали дає змогу платнику податків захищати свої права та уникнути автоматичного стягнення сум, поки суд не ухвалить остаточне рішення. При цьому отримати ухвалу можна як в паперовому, так і в електронному вигляді через електронний суд (Електронний судовий сервіс).  

Натомість лист платника податків з інформацією про оскарження податкових зобов’язань не є юридично підтвердженим фактом судового розгляду спору. 

За результатами судового оскарження суд може: 

  • скасувати ППР, тоді податок не підлягає сплаті; 
  • підтверджує ППР – сума стає узгодженою з моменту набрання рішенням законної сили. 

3. Чому це важливо? 

Узгоджений податковий борг підлягає обов'язковій сплаті, інакше будуть нараховані штрафи та пеня. 

Примусове стягнення податків не застосовується, якщо нарахована сума оскаржується платником.  

4. Які дії податкової щодо стягнення узгоджених сум податкових зобов’язань? 

Податкові органи мають різні повноваження щодо стягнення податкових зобов’язань. 

Якщо платник не сплатив податковий борг у визначений термін, податкова надсилає податкову вимогу (ст. 59 Податкового кодексу України). 

Вимога містить суму боргу та строк для його добровільного погашення. 

При списанні оскаржуваної суми з інтегрованої картки платника, податкова вимога про її сплату відкликається автоматично.  

У разі виникнення запитань щодо узгодження податкових зобов’язань, необхідно звертатися до контролюючого органу за місцем обліку або подати звернення через Електронний кабінет платника.