вгору
25.04.2025
Уряд схвалив проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPA)», розроблений Мінфіном у співпраці з DG FISMA* та іншими заінтересованими органами.
Мета законопроекту – приведення українського законодавства у сфері запобігання та протидії відмиванню доходів та фінансуванню тероризму у відповідність до актів права Європейського Союзу. Це є обов’язковою умовою для забезпечення подання офіційної заявки на приєднання України до SEPA ( Single Euro Payments Area).
Приєднання України до SEPA дозволить громадянам та бізнесу здійснювати перекази у євро між європейськими країнами надзвичайно швидко, без додаткових комісій та за чітко встановленими правилами.
Законопроєктом передбачено:
1) створення Реєстру рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізосіб, до якого будуть вноситись відомості:
Водночас в законопроєкті зафіксовано, що до зазначеного реєстру не передаються відомості про рух і залишки коштів за рахунками громадян та про вміст сейфа.
Також положення законопроєкту не передбачають будь-яких обмежень або затримок у проведенні фіноперацій фізособами у зв’язку з запровадженням реєстру.
Адміністратором такого реєстру пропонується визначити ДПС;
2) створення Реєстру кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших подібних правових утворень за адмініструванням ДПС;
3) удосконалення процедури верифікації інформації про кінцевих бенефіціарних власників юросіб та механізму застосування заходів впливу за неподання, несвоєчасне подання, подання завідомо недостовірних відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юрособи до ЄДР;
4) впровадження ефективних, стримуючих та пропорційних санкцій за порушення суб’єктами первинного фінмоніторингу вимог законодавства у сфері фінмоніторингу, які відповідатимуть вимогам ЄС про запобігання відмиванню грошей та фінансуванню тероризму;
5) створення механізму викривачів у сфері фінмоніторингу та їх захисту;
6) розширення переліку спеціально визначених суб’єктів первинного фінмоніторингу – з метою удосконалення контролю відмивання грошей та інших незаконних фіноперацій, запропоновано розширити перелік тих, хто зобов’язаний звітувати про підозрілі транзакції, а саме: додати довірчих власників трастів і торговців культурними цінностями, які проводять операції через "вільні порти", якщо сума перевищує 400 тис. грн;
7) недопущення до управління та/або контролю за спеціально визначеними суб’єктами первинного фінмоніторингу злочинців або їх співучасників (спільників).
Прийняття ВРУ цього Закону також сприятиме імплементації в національне законодавство вимог міжнародних стандартів у сфері боротьби з відмиванням коштів, фінансуванням тероризму, виконанню умов для отримання Україною членства в Європейському Союзі, отриманню позитивної оцінки MONEYVAL** щодо ефективного впровадження рекомендацій FATF*** та позитивно вплине на подальші рішення міжнародних партнерів стосовно виділення фінансової підтримки Україні.
Довідково
*DG FISMA – Генеральний директорат з питань фінансової стабільності, фінансових послуг та союзу ринків капіталу Європейської Комісії.
**MONEYVAL – Комітет Ради Європи з оцінки заходів протидії відмиванню коштів та фінансуванню тероризму.
***FATF – Група з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей.
Про це повідомлено на Урядовому порталі.