вгору

Кодекс України про адміністративні проступки має замінити КУпАП: зареєстровано проєкт

У ВРУ зареєстровано проєкт Кодексу України про адміністративні проступки (рег. № 11386 від 28.06.2024 р.) (далі – КУАП), який повинен замінити Кодекс України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП).  

Згідно з пояснювальною запискою чинний КУпАП був прийнятий 07.12.1984 р., ще за часів панування радянської системи регулювання суспільних відносин. Представлений проєкт Кодексу розроблено на виконання положень Закону про дерадянізацію законодавства України

Яка структура проєкту Кодексу? 

Проєкт КУАП складається із 503 статей, які об’єднані у 9 розділів. Загальна частина містить розділи:  

1. Законодавство про адміністративні проступки. 

2. Адміністративний проступок.  

3. Правові наслідки адміністративного проступку.  

Особлива частина містить розділи:  

4. Адміністративні проступки у сфері праці, охорони здоров’я, моральності, культурної спадщини та благоустрою.  

5. Адміністративні проступки у сфері забезпечення публічної безпеки, безпеки виробництва та будівництва і безпеки транспорту.  

6. Адміністративні проступки у сфері забезпечення екологічної безпеки, громадського здоров’я, охорони довкілля, туризму та курортів.

7. Адміністративні проступки у сфері охорони власності та здійснення господарської і фінансової діяльності.  

8. Адміністративні проступки управління в інформаційній сфері, сфері оборони, військового обов’язку, безпеки державного кордону України, а також забезпечення функціонування публічної служби.  

Процедурна частина містить розділ 9. Провадження в справі про адміністративний проступок.  

Зазначені розділи проєкту КУАП розподілені на 55 глав.  

До відома! Проєктом КУАП передбачається також внесення змін до 84 законодавчих актів України. 

Які основні новації КУАП? 

Серед основних новацій проєкту КУАП – такі.  

1. Об’єднання в КУАП всіх норм, які передбачають склади адміністративних проступків. Це відповідатиме Рекомендації Ради Європи стосовно адміністративних санкцій та Пояснювальному меморандуму до неї. Положення щодо відповідальності за адміністративні проступки будуть вилучені з інших нормативно-правових актів, в т. ч. підзаконних актів. Внаслідок цього буде усунуте пряме порушення вимог п. 22 ч. першої ст. 92 Конституції України.  

2. Вилучення зі сфери адміністративного деліктного законодавства правопорушень, які мають цивільно-правовий характер або є предметом розгляду адміністративних судів.  

3. Розмежування кримінальних та адміністративних правопорушень.  

4. Визнання суб’єктами вчинення адміністративних проступків фізичних та юридичних осіб. Діяння юридичної особи вважатиметься караним, якщо воно є наслідком діянь фізичних осіб, що її представляли у відповідних відносинах. Проєкт КУАП відмовився від визнання суб’єктами адміністративних проступків посадових осіб, які діють від імені юридичної особи.  

5. Зміна підходів до визначення вини. Існуюча теорія вини адміністративних правопорушень, механічно запозичена з кримінального права, в проєкті КУАП замінена на інший підхід. Відповідно до нього фізична особа, у тому числі та, яка представляла у відповідних відносинах юридичну особу, вважатиметься винуватою у вчиненні діяння, якщо дія або бездіяльність є усвідомленою і має наслідком порушення положень закону. Така новація дозволить визнати юридичних осіб повноцінними суб’єктами відповідальності і привести вітчизняне законодавство в цій частині у відповідність до правової доктрини і законодавства західно-європейських країн.  

6. Запровадження презумпції невинуватості у справах про адміністративні проступки. Особа вважатиметься невинуватою у вчиненні адміністративного проступку і до неї не може бути застосовано адміністративне стягнення, доки факт вчинення нею адміністративного проступку не буде доведено у визначеному законом порядку і встановлено рішенням адміністративного органу, уповноваженого цим Кодексом, що набрало чинності. Особа, яка притягуватиметься до адміністративної відповідальності, не зобов’язана буде доводити свою невинуватість. 

7. Наповнення новим змістом принципу законності, згідно з яким особи підлягатимуть відповідальності за порушення правил, вимог, режимів, лімітів, порядків, нормативів, норм, технологій, строків, обмежень, передбачених цим Кодексом, які встановлені виключно на підставі закону України.  

8. Впорядкування системи суб’єктів притягнення до відповідальності. Адміністративні проступки згідно з проєктом КУАП підвідомчі лише органам виконавчої влади, державним органам, органам місцевого самоврядування, тобто адміністративним органам.  

9. Оновлення переліку адміністративних стягнень та інших правових наслідків вчинення адміністративних проступків. В проєкті КУАП також змінено спосіб визначення розміру штрафів. Вони поділяються на 10 категорій, виходячи зі ступеню тяжкості адмінпроступків. 

Передбачено, що цей Кодекс набере чинності через три місяці з дня його опублікування, крім п. 4, 5 розд. “Прикінцеві та перехідні положення”, які набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування цього Кодексу.