вгору
18.10.2022
Нагадуємо нашим читачам, платниками плати за землю є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв), землекористувачі, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності на правах постійного користування та платники орендної плати – землекористувачі (орендарі) земельних ділянок державної та комунальної власності на умовах оренди. Це визначено ст. 269 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Об’єктом оподаткування платою за землю є земельні ділянки, які перебувають у власності, земельні частки (паї), які перебувають у власності, земельні ділянки державної та комунальної власності, які перебувають у володінні на праві постійного користування, та земельні ділянки державної та комунальної власності, надані в користування на умовах оренди (ст. 270 ПКУ).
Податок фізичними особами сплачується протягом 60 днів з дня вручення податкового повідомлення-рішення (п. 287.5 ПКУ).
Водночас Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 р. № 64/2022, затвердженим Законом України від 24.02.2022 р. № 2102-IX, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пп. 69.1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ.
Так, п. 69.1 підрозд. 10 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ передбачено, що за відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності тощо, то такі платники звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
06.09.2022 р. набрав чинності наказ Мінфіну «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ, та переліків документів на підтвердження» від 29.07.2022 р. № 225 (далі – Порядок).
Відповідно до п. 3 розд. ІІ Порядку до платників податків, у т. ч. щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов’язків, застосовуються такі правила.
У разі неможливості виконання платником податків податкового обов'язку, платник податків подає не пізніше 30.09.2022 р. заяву про відсутність такої можливості разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків – фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов’язок, у тому числі обов’язок податкового агента, затвердженим наказом Мінфіну від 29.07.2022 р. № 225, до контролюючого органу в порядку, передбаченому п. 8 розд. ІІ Порядку.
За відсутності у платника податків можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів) не пізніше 30.09.2022 р., платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов’язків (реєстрації ПН, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов’язання тощо) таким платником податку, передбачених ПКУ або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 к. д. з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків (п. 4 розд. II Порядку).
Платники податків, які на дату набрання чинності та після дати набрання чинності Порядку виконували податкові обов’язки, але у зв’язку із військовою агресією рф втратили можливість їх виконувати, подають заяву та відповідні документи у термін протягом 60 к. д. з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення можливостей платника податків (п. 6 розд. ІІ Порядку).
Зверніть увагу! Податкове законодавство надає право платникам податків звернутися письмово або в електронній формі засобами електронного зв'язку (з дотриманням вимог, визначених п. 42.4 ПКУ) до ДПС за своїм місцем реєстрації у контролюючих органах або за місцем знаходження земельних ділянок, у т. ч. право на яку фізособа має як власник земельної частки (паю) для проведення звірки даних. Звірка проводиться щодо розміру площ та кількості земельних ділянок, земельних часток (паїв), що перебувають у власності та/або користуванні платника податку, права на користування пільгою зі сплати податку з урахуванням положень п. п. 281.4 та 281.5 ПКУ, розміру ставки земельного податку та нарахованої суми плати за землю.
При виявленні розбіжностей між даними ДПС та даними, підтвердженими платником плати за землю на підставі оригіналів відповідних документів або належним чином засвідчених копій таких документів, зокрема, документів на право власності, користування пільгою, а також у разі зміни розміру ставки плати за землю, контролюючий орган, до якого звернувся платник плати за землю, проводить протягом 10 р. д. перерахунок суми податку (п. 286.5 ПКУ).
Про це повідомила ДПС.