вгору

Пропонують посилити відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів: законопроект №9364

ВРУ підтримала у першому читанні проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів (законопроект від 08.06.2023 №9364). 

Згідно з пояснювальною запискою метою законопроекту є удосконалення адміністративної та кримінальної відповідальності у сфері незаконного обігу підакцизних товарів, вироблення сталих та єдиних категорій побудови конструкцій норм Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) та Кримінального кодексу України (далі – ККУ). 

До головних завдань законопроекту слід віднести: 

- чітке розмежування адміністративної та кримінальної відповідальності у сфері незаконного обігу підакцизних товарів; 

- запровадження адміністративної відповідальності за торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах без державної реєстрації як суб'єкта господарювання; 

- запровадження адміністративної відповідальності за порушення порядку обліку, зберігання, переробки, утилізації або знищення конфіскованих підакцизних товарів та обладнання для їх вироблення, тощо; 

- запровадження адміністративної відповідальності за придбання, зберігання, пересилання, транспортування без мети збуту підакцизних товарів без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку; 

- розмежування адміністративної та кримінальної відповідальності за незаконний обіг підакцизних товарів (крім їх виготовлення) залежно від кількості такої продукції; 

- удосконалення порядку вилучення підакцизної продукції у справах про адміністративні правопорушення, її подальшої конфіскації та знищення; 

-запровадження єдиного грошового критерію кваліфікації окремих адміністративних правопорушень у сфері незаконного обігу підакцизних товарів; 

- приведення конструкцій диспозицій норм, в тому числі використання термінології, у відповідність до діючих норм профільного законодавства у сфері обігу підакцизних товарів. 

В КУпАП пропонується, зокрема: 

  • за торгівлю алкогольними напоями, тютюновими виробами або рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку, – накладення штрафу від двохсот до шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі та грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення; 
  • за торгівлю пивом (крім безалкогольного), алкогольними, слабоалкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах без державної реєстрації як суб’єкта господарювання або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачено законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі та грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення (повторно протягом року – штраф від двох тисяч до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі та грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення). 

В Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», зокрема, пропонується внести зміни щодо застосовування штрафу: 

  • за оптову і роздрібну торгівлю спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами та рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, без наявності ліцензій (крім випадків, передбачених цим Законом), – 200 відсотків вартості отриманої партії товару, але не менше 51000 гривень;  
  • за порушення вимог статті 15-3 цього Закону – 34000 гривень; 
  • за порушення роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим та виноградним дистилятом спиртовим – 200 відсотків вартості товару, але не менше 51000 гривень. 

В ККУ, зокрема, змінами планують: 

  • за придбання, зберігання, пересилання, транспортування з метою збуту або збут фальсифікованих чи незаконно виготовлених алкогольних напоїв, тютюнових виробів чи рідин, що використовуються в електронних сигаретах або вчинення таких саме дій щодо алкогольних напоїв, тютюнових виробів чи рідин, що використовуються в електронних сигаретах без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку, якщо такі дії вчинені у великому розміріштраф від п’яти тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією та знищенням фальсифікованих чи незаконно виготовлених товарів;  
  • вищезазначені дії, вченні щодо фальсифікованих чи незаконно виготовлених спирту етилового, коньячного та плодового, спиртових дистилятів, тютюну, промислових замінників тютюну, пального або інших підакцизних товарів, якщо такі дії вчинені у великому розмірікараються штрафом від десяти тисяч до тридцяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією та знищенням фальсифікованих чи незаконно виготовлених товарів. 

Уточено, що під великим розміром слід розуміти вартість алкогольних напоїв, тютюнових виробів чи рідин, що використовуються в електронних сигаретах, спирту етилового, коньячного та плодового, спиртових дистилятів, тютюну, промислових замінників тютюну, пального або інших підакцизних товарів яка у п’ятдесят чи більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян або загальна кількість яких становить: 

  • для алкогольних напоїв – сто чи більше літрів; 
  • для тютюнових виробів – п’ятдесят тисяч чи більше цигарок; 
  • для рідин, що використовуються в електронних сигаретах – два та більше літрів, для спирту етилового, коньячного та плодового, спиртових дистилятів – п’ятдесят та більше літрів; 
  • для пального – одна тисяча та більше літрів.