вгору

Раптова смерть працівника: що робити роботодавцю?

Вчора раптово вдома помер працівник. Як правильно звільнити такого працівника. Які записи зробити в трудову книжку? На ці питання відповіли фахівці Cхідного міжрегіонального управління Держпраці на своєму ТГ-каналі. 

Окрім емоційного потрясіння, ця ситуація ставить перед роботодавцем низку важливих юридичних та організаційних питань, що потребують негайного вирішення.  

Так, відповідно до п. 8-2 ч. 1 ст. 36 Кодекс законів про працю України (далі - КЗпП) смерть працівника є безумовною підставою для припинення дії трудового договору. 

Що робити роботодавцю? 

Першочерговим завданням є отримання офіційного підтвердження факту смерті. Таким документом є свідоцтво про смерть, яке містить індивідуальні серію та номер. Форма та порядок заповнення свідоцтва про смерть затверджені постановою Кабміну від 10.11.2010 № 1025. 

Наступним кроком є видання наказу (розпорядження) про припинення трудового договору. У наказі обов’язково слід зазначити: 

  • підставу припинення трудових відносин п. 8-2 ч. 1 ст. 36 КЗпП; 
  • дату припинення трудового договору: дата смерті працівника, яка вказана у свідоцтві про смерть. 

Далі необхідно внести запис до трудової книжки (якщо ведеться). Згідно з Інструкцією про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженою наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.1993 № 58, запис оформлюється наступним чином: 

  • у графі 1 - Зазначається порядковий номер запису; 
  • у графі 2 - Вказується дата внесення запису до трудової книжки (дата видання наказу); 
  • у графі 3 - Робиться запис: “Трудовий договір припинено у зв’язку зі смертю працівника, п. 8-2 ч. 1 ст. 36 КЗпП України”; 
  • у графі 4 - Зазначаються реквізити наказу про припинення трудового договору (його номер та дата). 

Особливої уваги потребує передача трудової книжки. Трудову книжку передають родичам померлого під розписку або надсилають рекомендованим листом з повідомленням про вручення. 

Паралельно з оформленням кадрових документів необхідно оформити табель обліку робочого часу за фактично відпрацьований померлим працівником час у поточному місяці. Відповідальна особа складає підсумковий табель та передає його до бухгалтерії для нарахування належних працівникові виплат. 

Працівникові нараховується заробітна плата, компенсація за всі невикористані дні відпустки, інші належні виплати відповідно до законодавства та умов трудового договору. 

Виплата належних працівникові коштів здійснюється у встановленому законодавством порядку. Так, згідно зі ст. 1227 Цивільного кодексу України, ці кошти виплачуються членам сім’ї померлого працівника. У разі їх відсутності або відмови від отримання, належні суми включаються до складу спадщини та успадковуються відповідно до норм цивільного законодавства.