вгору

Щодо здійснення заходів держнагляду (контролю) у період воєнного стану – від Мінекономіки

Нагадуємо, що постановою КМУ від 13.03.2022 р. № 303 (далі – Постанова) припинено проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) на період воєнного стану, введеного Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64 “Про введення воєнного стану в Україні”. 

Водночас, згідно з п. 2 Постанови протягом періоду воєнного стану дозволено здійснення позапланових заходів державного нагляду (контролю) на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах, за наявності загрози, що має негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави, а також для виконання міжнародних зобов’язань України. 

Отже, рішення щодо доцільності здійснення позапланових заходів держнагляду (контролю) в окремих сферах віднесено до компетенції центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідних сферах. 

Довідково: 

Відповідно до п. 2 Постанови за рішенням Мінекономіки, як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у зазначених сферах, дозволено протягом періоду воєнного стану проведення позапланових заходів держнагляду (контролю): 

  • щодо СГ роздрібної торгівлі у сфері формування, встановлення та застосування цін на товари, які мають істотну соціальну значущість, за переліком, затвердженим постановою КМУ від 22.04.2020 р. № 341*«Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення», Держпродспоживслужбі (наказ Мінекономіки від 02.04.2022 р. № 679). (*Звертаємо увагу, що Постанова № 341 втратила чинність згідно з постановою КМУ від 19.06.2023 р. № 650, якою врегульовано ціни на окремі види товарів – прим. ред.); 

Крім того, протягом періоду воєнного стану дозволено проведення: 

  • планових та позапланових заходів держнагляду (контролю) у сферах енергетики та комунальних послуг – за рішенням Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (п. 3 Постанови); 
  • планових та позапланових заходів держнагляду (контролю) у сфері проведення азартних ігор та у лотерейній сфері – за рішенням Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей (п. 3 Постанови); 
  • заходів держнагляду та контролю у сфері медіа – за рішенням Національної ради з питань телебачення і радіомовлення (п. 4 Постанови); 
  • позапланових заходів держнагляду (контролю) за формуванням, встановленням та застосуванням державних регульованих цін, з питань захисту прав споживачів та метрологічного нагляду у сфері надання житлово-комунальних послуг – за рішенням Держпродспоживслужби (п. 4-1 Постанови); 
  • заходів держнагляду (контролю) у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку – за рішенням НКЕК (п. 6 Постанови); 

Зверніть увагу! Здійснення заходу держнагляду (контролю) за бажанням суб’єкта господарювання стосується його прав та законних інтересів. 

Отже, прийняття центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері, рішення про проведення позапланових заходів держнагляду (контролю) на підставі подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу держнагляду (контролю) про здійснення заходу держнагляду (контролю) за його бажанням не суперечить Постанові. 

Щодо продовження здійснення заходів державного нагляду (контролю) після завершення періоду дії воєнного стану 

Статтями 5 та 6 Закону № 877 встановлено вимоги щодо проведення планових та позапланових заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. 

Так, ч. п’ятою ст. 5 Закону № 877 встановлено, що строк здійснення планового заходу не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб’єктів мікро-, малого підприємництва – 5 робочих днів. 

Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати 10 робочих днів, а щодо суб’єктів малого підприємництва – 2 робочих днів (абз. перший ч. четвертої ст. 6 Закону № 877). 

Продовження строку здійснення планового та позапланового заходів не допускається. 

Відповідно до абз. першого ч. шостої ст. 7 Закону № 877 за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу держнагляду (контролю) складає акт. 

Отже, у зв’язку з введенням в Україні режиму воєнного стану планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю), які не завершені та за результатами здійснення яких не складено акт, не можуть бути продовжені після завершення дії воєнного стану, оскільки строки проведення таких заходів перевищуватимуть строки, встановлені Законом № 877.  

Про це повідомлено на сайті Мінекономіки.