вгору

Страшні історії про РРО та ПРРО: розвіюємо міфи

02.11.2021

В ніч з 31 жовтня на 1 листопада в багатьох країнах світу відзначають Хелловін. В це містичне свято страшні історії розкажемо Вам і ми ;). Про те, як в темних-темних приміщеннях та офісах знаходяться старезні динозаври РРО, а подекуди, спостерігається активізація вампірів-ПРРО. Злякались? А не варто. Адже сьогодні ми розвіємо основні міфи, які стосуються використання РРО/ПРРО.

Міф 1. Реєстрація

Перше, з чим стикається суб'єкт господарювання (далі - СГ), який планує працювати з РРО або ПРРО - це реєстрація. І от уже рік просторами інтернету блукає міф про те, як складно та довго реєструвати ПРРО. Скажемо Вам відверто, що багато хто вірить в це! Але ж чому ніхто не вимагає доказів та фактів, які підтвердять це чи спростують! Ми переконані, що Ви, наші дорогі читачі, належите до категорії спеціалістів, які довіряють тільки фактам, тому для Вас надаємо факти:
 

РРО

ПРРО

Реєстрація РРО здійснюється в контролюючому органі за основним місцем обліку суб'єкта господарювання як платника податків. РРО за місцезнаходженням відокремлених підрозділів та господарських одиниць юридичної особи реєструються за кодом ЄДРПОУ юридичної особи (п. 3 гл. 2 розд. 2 наказу № 547).

При реєстрації в контролюючих органах РРО присвоюється фіскальний номер (п. 1 гл 1 р. ІІ наказу № 547).

Під час реєстрації кожному ПРРО фіскальним сервером ДПС автоматично формується та присвоюється фіскальний номер (п. 2 р. ІІ Порядку реєстрації ПРРО, наказ № 317).

Фіскальний номер ПРРО не змінюється у разі перереєстрації ПРРО, внесення змін у дані про ПРРО і зберігається за ПРРО до дати скасування його реєстрації.

Датою реєстрації РРО, яка зазначається в реєстраційному посвідченні, є дата, що відповідає даті внесення даних до інформаційно-телекомунікаційної системи ДПС.

Датою реєстрації ПРРО є дата формування фіскального номера ПРРО.

Процес реєстрації РРО:

СГ подає до ДСП Заяву про реєстрацію РРО (ф. № 1-РРО), (п. 4. гл. 2 розд. 2 наказу №547).

Не пізніше двох робочих днів з дня надходження реєстраційної заяви ДПС приймає рішення про можливість реєстрації РРО, формує та резервує фіскальний номер РРО в інформаційно-телекомунікаційній системі ДПС.

ДПС до ЦСО подає:

Довідку про резервування фіскального номера PPO (ф. № 2-РРО) у день резервування фіскального номера РРО.

ЦСО видає СГ: 

Довідку про опломбування PPO (ф. № 1-ЦСО).

ЦСО до ДПС надсилає:

Копію довідки про опломбування РРО (ф. № 1-ЦСО) та акт введення в експлуатацію РРО. 

ДПС до СГ надає:

Реєстраційне посвідчення РРО (ф. № 3-РРО).

Процес реєстрації ПРРО:

СГ складається заява про реєстрацію програмних РРО (ф. N 1-ПРРО), (п. 3 розд. II Порядку реєстрації ПРРО, наказ № 317 зі змінами, внесеними наказом № 427).

Фіскальним сервером здійснюється автоматизована обробка Заяви.

СГ, який зареєстрував ПРРО, подає Повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованого сертифіката відкритого ключа (ф. № 5-ПРРО) з інформацією про ідентифікатор ключа з сертифікату, який використовується для підпису, щодо того працівника, якому надані повноваження проводити розрахункові операції.


Висновок: 

Процес реєстрації РРО, з урахуванням задіяних ДПС, ЦСО, займає від 8 до 9 днів і вимагає створення близько п’яти документів. І ми зараз не говоримо про додаткову реєстрацію КОРО та РК для РРО, а це все теж - час і документи. Крім того, СГ необхідно контролювати весь процес, щоб не пропустити період отримання довідки та акта від ЦСО про опломбування та введення в експлуатацію РРО. 

Процес реєстрації ПРРО займає у СГ максимум 2 дні і потребує створення двох документів. При цьому виключено бюрократизацію і необхідність відвідувати ДПС та ЦСО, адже все можна зробити, не відходячи від робочого місця.

Міф 2. Вихід з ладу РРО/ПРРО, відсутність електроенергії, відсутність зв’язку

До Вашої уваги наступна історія-страшилка: у разі несправностей РРО та ПРРО простіше продовжувати роботу, якщо використовуєш РРО  - для цього потрібно лише скористатись КОРО та РК.

А як же насправді?  Не все так страшно, адже касир може продовжувати роботу як при використанні РРО, так і ПРРО. Однак порядок проведення розрахункових операцій при виході з ладу РРО та ПРРО, відсутності електроенергії та зв’язку, різний. Давайте розбиратися.
 

РРО

ПРРО

У разі виявлення несправностей РРО, а також пошкодження засобів контролю протягом робочого дня, в якому виявлено несправності чи пошкодження, письмово або засобами телекомунікацій в довільній формі повідомити ЦСО, а також протягом двох робочих днів повідомити контролюючий орган, у якому суб’єкт господарювання зареєстрований платником податків (п. 16 ст. 3 Закону № 265).

У разі виявлення несправностей ПРРО протягом дня, в якому виявлено несправність, засобами телекомунікацій повідомити про це контролюючий орган, виробника ПРРО та/або ЦСО (за наявності) за встановленою формою (ф. 2-ПРРО). 

На період виходу з ладу ПРРО розрахункові операції не здійснюються до моменту усунення несправностей або підключення резервного РРО (абз. 2 п. 12 р. ІІ Порядку реєстрації ПРРО, наказ № 317).

На період виходу з ладу РРО та здійснення його ремонту або у разі тимчасового, не більше 7 робочих днів, відключення електроенергії проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій (КОРО) та розрахункової книжки (РК) або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного РРО (ст. 5 Закону № 265).

СГ може прийняти рішення про те, що у разі виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного реєстратора розрахункових операцій або включення електроенергії, про що повідомляє під час реєстрації РРО. У такому разі суб’єкт господарювання має право не реєструвати та не зберігати КОРО і РК. Такі суб’єкти господарювання не мають права здійснювати розрахункові операції у разі виходу з ладу РРО або тимчасової відсутності електроенергії.

На період виходу з ладу ПРРО проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту усунення несправностей (ст. 5 Закону № 265) або підключення резервного РРО (абз. 2 п. 12 р. ІІ Порядку реєстрації ПРРО, наказ № 317).

Отже, суб’єкт господарювання на період відсутності зв’язку між ПРРО та фіскальним сервером для проведення розрахункових операцій може:

- використовувати належним чином зареєстрований резервний РРО. Про це він повинен зазначити у п. 5 заяви за ф. № 1-ПРРО);

- застосовувати режим офлайн (не більше ніж 36 годин підряд та 168 годин протягом календарного місяця). Про бажання працювати в офлайн-режимі СГ повинен зазначити у п. 5 нової заяви за ф. № 1-ПРРО.


Висновок:

На період виходу з ладу РРО проведення розрахункових операцій здійснюється з використанням книги обліку розрахункових операцій (КОРО) та розрахункової книжки (РК) або із застосуванням належним чином зареєстрованого резервного РРО.

Для ПРРО передбачено інший порядок роботи. А саме, на період відсутності зв’язку між програмним РРО та фіскальним сервером ДПС проведення розрахункових операцій здійснюється в режимі офлайн. Водночас можно користуватись зареєстрованим резервним РРО.

Як бачите, як при використанні РРО, так і ПРРО, є свій вихід із ситуації у таких випадках. Що для кого прийнятніше - обирати Вам.

Міф 3. Доопрацювання (“перепрошивка”) РРО та ПРРО.

Пройшовши етап реєстрації РРО/ ПРРО, Ви собі спокійнесенько працюєте, все у Вас йде чудово, покупців достатньо, адже Ви знаєте “секрет”: “Задоволений покупець - постійний покупець”. Але тут деякі покупці починають цікавитися, коли в чеках з'являться нові реквізити, передбачені новими вимогами…

Ваші дії будуть відрізнятися в описаній ситуації, залежно від того, чим Ви користуєтесь - РРО чи ПРРО:
 

РРО

ПРРО

Користувач РРО повинен звернутися до ЦСО, з яким у нього укладений договір, з проханням здійснити оновлення програмного забезпечення РРО.

Зміни та доопрацювання у функціоналі ПРРО користувач отримує з оновленнями, які надає розробник ПРРО.

Доопрацювання РРО призводить до зміни версії внутрішнього програмного забезпечення, код якого зазначається в реєстраційному посвідченні. Тому РРО і КОРО необхідно перереєструвати (п. 2 гл. 3 розд. II Порядку, затвердженого наказом № 547, зі змінами відповідно до наказу від 26.07.2021 р. № 427, та п. 1 гл. 2 розд. II Порядку, затвердженого наказом № 547).

ПРРО не потребує “перепрошивки” та, відповідно, перереєстрації у зв’язку з оновленням та доопрацюванням функціоналу. 

Для перереєстрації після отримання “перепрошитого” РРО від ЦСО до ДПС необхідно подати із зазначенням причини перереєстрації:

- заяву за формою № 1-РРО (додаток 1 до Порядку № 547, зі змінами відповідно до наказу № 427) з позначкою «Перереєстрація» та видане раніше реєстраційне посвідчення;

- заяву за формою № 1-КОРО (додаток 3 до Порядку № 547, зі змінами відповідно до наказу № 317) з позначкою «Перереєстрація».

Документи слід подати протягом 5 робочих днів, що настають за днем виникнення підстав для перереєстрації РРО і КОРО.

Після отримання реєстраційної заяви контролюючий орган протягом двох робочих днів проводить перереєстрацію РРО та видає нове реєстраційне посвідчення замість попереднього.

До ДПС ніякі документи подавати не потрібно.


Висновок:

Отже, якщо Ви в своїй діяльності використовуєте РРО, то Вам потрібно постійно слідкувати за змінами у законодавстві та підзаконних актах щодо РРО. Іншого способу не існує! Зобов’язані внести додаткові реквізити до фіскального чека - маєте змінити внутрішнє програмне забезпечення. А для цього слід відвезти свій РРО до ЦСО на “перепрошивку”, а потім ще перереєструвати його, отримати нове реєстраційне посвідчення в ДПС. А що буде з Вашим бізнесом у цей час? Ви зобов’язані використовувати резервний РРО (який, до речі, потім теж треба “перепрошити”) чи не здійснювати розрахункові операції.

“А що з ПРРО?” - спитаєте Ви. А з ПРРО все набагато простіше і легше! Бо весь “тягар” відслідковування змін і оновлення програми лягає на плечі розробників. Вам залишається лише завантажити оновлення. Все! Ніякі перереєстрації Вам не потрібні!

Міф 4. Право власності на основні засоби та витрати на придбання.

Ще один “свіженький” міф - касовий апарат для ФОП краще, тому що, на відміну від юрособи, ФОП не веде облік основних засобів, а тому не зможе довести, що ПРРО належить саме йому.

Друзі, давайте будемо оперувати прозорою інформацією.

Нагадаємо, що ПРРО - це програма, яка може бути встановлена на будь-який гаджет. Наприклад, ПРРО Cashalot - це десктопне рішення, яке встановлюється на компютер. Отже, для встановлення ПРРО ФОП потрібно придбати компютер та програмне забезпечення (ПРРО).

При цьому, у разі застосування класичного РРО ФОП потрібно придбати касовий апарат.

І в тому, і в іншому випадку ФОП придбаває основні засоби (у разі застосування РРО - це касовий апарат, у разі застосування ПРРО - це комп'ютер та програмне забезпечення (нематеріальний актив)). 

Зараз не будемо говорити про те, що питання щодо права власності у ФОП законодавчо не врегульовано. Доказом права власності ФОП на придбаний основний засіб можуть бути первинні документи, які підтверджують понесені підприємцем витрати з підприємницького рахунку. При оренді основного засобу підтвердженням права користування ФОП може бути договір оренди тощо. 

Щодо витрат ФОП, то основні засоби (касовий апарат, комп’ютер) та нематеріальні активи (програмне забезпечення) не включаються до витрат ФОП на загальній системі. Водночас такий ФОП має право (за власним бажанням) віднести до складу витрат амортизаційні відрахування з вартості придбання касового апарата, комп’ютера та програмного забезпечення за умови, якщо:

  • такі основні засоби та нематеріальні активи використовуються для ведення господарської діяльності;
  • витрати на їх придбання підтверджені документально з відповідним веденням окремого обліку таких витрат.

Це передбачено п. 177.4 ПКУ

У ФОП на єдиному податку витрати не включаються при визначенні об’єкта оподаткування.
 

РРО

ПРРО

У разі застосування класичного РРО ФОП потрібно придбати касовий апарат.

Для встановлення ПРРО ФОП потрібно придбати (встановити безкоштовно з сайту ДПС) програмне забезпечення (ПРРО) та мати компютер або інший гаджет (залежно від того, яким ПРРО користується ФОП).


Висновок: Порядок підтвердження права володіння та витрат на придбання ідентичний, як при придбанні касового апарату (РРО), так і при придбанні комп’ютера та програмного забезпечення (ПРРО). Тож однозначно, це лякалка для некомпетентних, тобто не для Вас, наші читачі!

Міф 5. Контроль зі сторони ДПС.

Всі бояться, що за ними хтось слідкує і переслідує. Правда ж? Існує міф, що ДПС контролює використання ПРРО більше, ніж класичних РРО. Готові перевірити це? Як завжди, будемо оперувати тільки фактами.
 

РРО

ПРРО

При здійсненні розрахункових операції в готівковій та/або безготівковій формі СГ зобов’язані, зокрема (п. 9-10 ст. 3 Закону № 265):

- щоденно створювати у паперовій та/або електронній формі РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій;

- створювати контрольні стрічки у паперовій та/або електронній формі і забезпечувати їх зберігання на РРО (за виключенням автоматів з продажу товарів (послуг) - протягом 3-х років.

При здійсненні розрахункових операцій у готівковій та/або безготівковій формі СГ зобов’язані, зокрема (п. 1 розд. IV Порядку реєстрації ПРРО, наказ № 317):

щоденно засобами ПРРО створювати у електронній формі фіскальні звітні чеки/фіскальні звіти у разі здійснення розрахункових операцій та подавати їх до фіскального сервера засобами телекомунікацій;

- передавати засобами телекомунікацій створену ПРРО інформацію у формі e-копій розрахункових документів, звітів тощо для їх реєстрації і довгострокового зберігання на фіскальному сервері та обліку роботи ПРРО фіскальним сервером;

- створювати контрольні стрічки і забезпечувати їх зберігання на ПРРО у разі здійснення розрахункових операцій у режимі офлайн - до моменту передачі електронних розрахункових документів тощо до фіскального сервера (з підтвердженням про їх доставку). 

СГ, які використовують РРО (за деякими виключеннями, наприклад, крім РРО, що застосовуються при торгівлі валютою), повинні подавати до органів ДПС по дротових або бездротових каналах зв'язку e-копії розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, які містяться на контрольній стрічці у пам'яті РРО або пам'яті модемів, які до них приєднані (п. 1.5 Порядку № 1057).

СГ, які використовують ПРРО, повинні передавати до органів ДПС по дротових або бездротових каналах зв’язку інформацію у формі e-копій розрахункових документів, фіскальних звітів та чеків тощо, необхідну для обліку роботи ПРРО фіскальним сервером контролюючого органу, яка створюється засобами таких ПРРО (п. 1.7 Порядку № 1057).


Висновок: Як бачимо, класичні РРО виконують фіскальну функцію (мають фіскальну пам’ять та зберігають на ній всю інформацію щодо розрахункових операцій). ПРРО є засобом, через який забезпечується виконання фіскальної функції (безпосередньо вона виконується фіскальним сервером). Отже, жодної різниці немає, який реєстратор розрахункових операцій Ви використовуєте (класичний чи програмний).

Міф № 6. І на завершення - про скасування реєстрації  

Остання страшилка на сьогодні - це скасування реєстрації. Багато хто із СГ вважає, що скасування реєстрації ПРРО - важкий процес, який потребує використання значної кількості часу та ресурсів. Розвіюємо і цей міф.
 

РРО

ПРРО

Скасування реєстрації РРО здійснюється за заявою СГ або примусово за рішенням контролюючого органу за місцем реєстрації РРО.

Рішення про скасування реєстрації РРО оформлюється за ф. № 5-РРО (додаток 5). Таке рішення підписується керівником контролюючого органу за місцем реєстрації РРО або уповноваженою особою контролюючого органу.

Перед скасуванням реєстрації РРО його необхідно розпломбувати в ЦСО, з яким СГ укладено договір про технічне обслуговування та ремонт РРО.

Разом із заявою про скасування реєстрації СГ надає реєстраційне посвідчення.

Реєстрація ПРРО скасовується на підставі Заяви (ф. 1-ПРРО) з позначкою «Скасування реєстрації», яка подається засобами електронного зв'язку або або на підставі Повідомлення про виявлення несправностей ПРРО (ф. № 2-ПРРО з позначками «несправність» або «крадіжка пристрою чи компрометація ключа». 

До подання Заяви про скасування реєстрації ПРРО СГ має забезпечити передачу всіх копій створених ПРРО розрахункових документів з присвоєними їм у режимі офлайн фіскальними номерами до фіскального сервера, електронних фіскальних звітних чеків та повідомлень, передбачених Порядком про реєстрацію ПРРО, наказ №317.

Скасування реєстрації РРО проводиться контролюючим органом не пізніше двох робочих днів з дня настання терміну виведення з експлуатації РРО (п. 6 глави 4 розд. II Порядку № 547).

У заяві про скасування реєстрації РРО зазначається спосіб отримання довідки про скасування реєстрації РРО за формою № 6-РРО (додаток 6) (поштою або безпосередньо в контролюючому органі) або її копії (електронною поштою), в Електронному кабінеті.

Повідомлення про скасування реєстрації ПРРО направляється СГ засобами Електронного кабінету із зазначенням підстав (п. 4 розд. IІІ Порядку реєстрації ПРРО, наказ № 317).


Висновок: Для скасування реєстрації ПРРО СГ необхідно зробити 3 дії, а саме: забезпечити передачу всіх копій створених ПРРО розрахункових документів у режимі офлайн, подати заяву до ДПС та отримати від ДПС повідомлення про скасування реєстрації ПРРО. 

Що ж стосується скасування реєстрації РРО, то тут дійсно, потрібно витратити багато часу, адже необхідно подати заяву до ДПС, в ЦСО розпломбувати апарат РРО, всю цю інформацію надати ДПС. Це може зайняти десь біля тижня.

Підсумуємо: не вірте всьому, що говорять. Потрібно довіряти лише фактам. У цьому матеріалі ми навели факти і, як бачите, розвіялись всі “страшилки” про ПРРО.