вгору
28.10.2024
Вимоги щодо складення та подання звітності з трансфертного ціноутворення (далі – ТЦ) визначені п. 39.4 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
Так, для платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції (далі – КО), визначено обов’язок подавати до 1 жовтня року, що настає за звітним, звіт про контрольовані операції (далі – звіт про КО) та повідомлення про участь у міжнародній групі компаній (далі – повідомлення МГК) у разі участі платника податків у міжнародній групі компаній (далі – МГК).
Також платники податків, що здійснюють КО, повинні складати та зберігати документацію з трансфертного ціноутворення (далі – документація з ТЦ) та протягом 30 календарних днів з дня отримання запиту ДПСУ і подавати її до контролюючого органу, зазначеному у запиті.
Крім того, платники податків, які входять до складу МГК та мають сукупний консолідований дохід МГК за фінансовий рік, що передує звітному року, розрахований згідно зі стандартами бухобліку, які застосовує материнська компанія МГК, у розмірі, що дорівнює або перевищує еквівалент 50 млн євро, зобов’язані на ДПСУ протягом 90 календарних днів з дня отримання запиту надати глобальну документацію з ТЦ.
Щодо звіту у розрізі країн МГК
Цей звіт подається у разі, якщо сукупний консолідований дохід МГК, до якої входить платник податків, за фінансовий рік, що передує звітному, розрахований згідно із стандартами бухобліку, які застосовує материнська компанія МГК (за відсутності інформації – відповідно до МСБО), дорівнює або перевищує відповідний показник мінімального розміру сукупного консолідованого доходу, визначений пп. 39.4.10-2 ПКУ, зокрема, еквівалент 750 млн євро та більше.
Першим звітним періодом подання звіту у розрізі країн МГК згідно з п. 53 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ для резидентів України – материнських компаній МГК – був фінансовий рік, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2022 року.
У 2024 році резиденти України – материнські компанії МГК повинні подати звіти у розрізі країн МГК за фінансовий рік, встановлений материнською компанією МГК, який закінчився у період з 1 січня до 31 грудня 2023 року (граничний термін – 31.12.2024).
Для решти платників податків відповідно до абз. 6 п. 53 підрозд. 10 розділу XX «Перехідні положення» ПКУ звіт у розрізі країн МГК подається щодо фінансового року, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня року, в якому Багатостороння угода компетентних органів про автоматичний обмін звітами у розрізі країн (далі – Багатостороння угода CbC) набрала чинності щонайменше з однією іноземною юрисдикцією – стороною Багатосторонньої угоди CbC, яка є партнером України щодо автоматичного обміну інформацією.
Враховуючи, що Багатостороння угода CbC набрала чинності 04.07.2024, то для всіх учасників МГК за наявності підстав, визначених абз. четвертим – сьомим пп. 39.4.10 ПКУ, першим звітним періодом буде фінансовий рік, який розпочинається у період з 1 січня до 31 грудня 2024 року.
За невиконання платниками податків вимог, встановлених ст. 39 ПКУ, передбачено застосування штрафних (фінансових) санкцій.
Відповідні санкції визначено ст. 120 ПКУ (див. Таблицю).
Таблиця
Штрафні санкції за невиконання вимог щодо подання звітності з ТЦ
До відома! Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану, діють особливі правила притягнення платників податків до відповідальності за порушення податкового законодавства.
Нормами пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідних положень» ПКУ визначено, що у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо подання звітності та/або документів (повідомлень), у т. ч. передбачених ст. ст. 39 і 39-2 ПКУ, він звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом 6-ти місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, визначених пп. 69.1 пунктом 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Кодексу, та переліків документів на підтвердження, затверджено наказом Мінфіну від 29.07.2022 р. № 225.
Також додатково зазначаємо, що наказом Мінфіну від 07.12.2023 р. № 673 внесено зміни до форми та Порядку складання звіту про КО (далі – Порядок), затверджених наказом Мінфіну від 18.01.2016 р. № 8 (далі – Наказ № 8).
У зв’язку з цим було розроблено оновлений алгоритм контролю приймання звіту про КО, згідно з яким у разі недотримання вимог Наказу № 8 платники податків отримують квитанції з описом допущених та виявлених порушень.
Відповідно до п. 2 розд. І Порядку, затвердженого Наказом № 8, якщо платником податку виявлено, що у раніше поданому звіті про КО інформація надана не в повному обсязі, містить помилки або недоліки, такий платник податків має право подати:
Разом з тим наголошуємо, що ПКУ не передбачено застосування штрафних санкцій у разі самостійного виправлення платником податків методологічних помилок, допущених при складанні звіту про КО, які не призвели до недекларування або несвоєчасного декларування КО у раніше поданому звіті.
Отже, враховуючи зазначене та суттєвий розмір штрафних санкцій за невиконання вимог ст. 39 ПКУ, наголошуємо на необхідності неухильного дотримання норм законодавства та своєчасного виконання податкових обов’язків у частині подання звітності з ТЦ.
Про це повідомила Пресслужба ДПСУ.