вгору

Втрата чинності ГКУ: чим та як тепер регулюються публічні закупівлі?

Як ми вже неодноразово повідомляли, Господарський кодекс України (далі – ГКУ) визнано таким, що втратив чинність, з дня введення в дію Закону України від 09.01.2025 р. № 4196-IX “Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб” (далі – Закон № 4196), тобто з 28.08.2025 р.  

Як вплинула на закупівельне законодавство втрата чинності ГКУ? 

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад визначає Закон України “Про публічні закупівлі” (далі – Закон). 

З 19.10.2022 р. на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Особливостей, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 р. № 1178 (далі – Особливості). Про це зазначено у листі Мінекономіки від 05.09.2025 р. № 3323-04_60011-06

Згідно з п. 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 

Відповідно до п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог ст. 22 Закону з урахуванням цих Особливостей. У ній зазначаються такі відомості, як, зокрема, проєкт договору про закупівлю з обов’язковим зазначенням порядку змін його умов (ст. 22 Закону).  

Відповідно до п. 17 Особливостей договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з п. п. 10 і 13 цих Особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень ст. 41 Закону, крім ч. ч. другої – п’ятої, сьомої – дев’ятої ст. 41 Закону, та цих Особливостей.  

Згідно з п. 19 Особливостей істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до п. п. 10 і 13 (крім пп. 13 та 15 п. 13) цих Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначеним цим пунктом.  

Отже, у разі придбання товарів, робіт та послуг у спосіб згідно з п. п. 10 і 13 Особливостей, такі договори укладаються, зокрема відповідно до ЦКУ та з урахуванням особливостей, визначених у т. ч. п. 19 Особливостей.  

Звертаємо увагу, що у зв’язку з набранням чинності Законом № 4196 замовникам слід привести у відповідність тендерну документацію та проєкти договорів про закупівлю щодо відкритих торгів, оголошених замовниками після втрати чинності ГКУ, та вилучити посилання на положення ГКУ України, замінивши їх на положення з ЦКУ або інших спеціальних законів, що регулюють відповідні правовідносини. 

Водночас повідомляємо, що чинні договори про закупівлю, укладені до 28.08.2025, виконуються у повному обсязі до закінчення строку дії такого договору. Зміна істотних умов таких договорів здійснюється відповідно до п. 19 Особливостей, у випадках та порядку, що були передбачені проектом договору та договором про закупівлю з урахуванням Особливостей.  

Крім цього, Законом № 4196 доповнено ч. одинадцятою ст. 60 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та ст. 9-6 Закон України “Про управління об’єктами державної власності”, виходячи з яких госптовариство, яке не є замовником у розумінні Закону та у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать тергромаді або іншій юрособі, у статутному капіталі якої більше 50% акцій (часток) належать тергромаді, а також госптовариство, яке не є замовником у розумінні Закону та у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі або іншій юрособі, у статутному капіталі якої більше 50% акцій (часток) належать державі, здійснює закупівлю товарів, робіт або послуг, вартість яких дорівнює або перевищує межі, визначені ч. першою ст. 3 Закону, з дотриманням таких умов:  

1) госптовариство здійснює закупівлю відповідно до положення про здійснення закупівель, затвердженого уповноваженим органом такого госптовариства відповідно до вимог цієї статті, яке оприлюднюється на його власному вебсайті;  

2) госптовариство оприлюднює на власному вебсайті оголошення про здійснення закупівлі в порядку та строки, визначені положенням про закупівлі такого господарського товариства; 

3) господарське товариство оприлюднює на вебпорталі уповноваженого органу, визначеного Законом, звіт про укладення договору про закупівлю товарів, робіт або послуг та інформацію про зміну його істотних умов у строки, визначені положенням про закупівлі такого госптовариства.  

У звіті зазначаються назва договору, дата укладення договору, номер договору (за наявності), найменування, ідентифікаційний код юрособи в ЄДР або реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи – постачальника товарів, виконавця робіт чи надавача послуг, ціна договору та інша інформація, передбачена положенням про закупівлі такого госптовариства.  

Керівник госптовариства, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать тергромаді або іншій юрособі, у статутному капіталі якої більше 50% акцій (часток) належать тергромаді, а також керівник госптовариства, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі або іншій юрособі, у статутному капіталі якої більше 50% акцій (часток) належать державі, несе відповідальність за дотримання порядку здійснення закупівель, визначеного законодавством та внутрішніми документами такого госптовариства.  

Отже, Мінекономіки звертає увагу СГ на необхідність дотримання вимог законодавства після втрати чинності ГКУ.