вгору
20.10.2025
За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов’язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов’язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Це передбачено ч. ч. першою та третьою ст. 909 Цивільного кодексу України.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами)).
ТТН – єдиний документ для всіх учасників перевезень
Нагадуємо нашим користувачам, що товарно-транспортна накладна (далі – ТТН) – єдиний для всіх учасників транспортного процесу (крім фізосіб, які здійснюють перевезення вантажу за рахунок власних коштів та для власних потреб) документ, призначений для обліку ТМЦ на шляху їх переміщення, розрахунків за перевезення вантажу та обліку виконаної роботи, що може використовуватися для списання ТМЦ, оприбуткування, складського, оперативного та бухобліку. Це визначено ст. 1 Закону України від 05.04.2021 № 2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» (далі – Закон № 2344). Складається ТТН у паперовій та/або електронній формі та містить обов’язкові реквізити, передбачені Законом № 2344 та правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом.
Форму ТТН наведено в додатку 7 до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 р. № 363 (далі – Правила).
Докладніше про ТТН читайте тут.
Щодо можливості врахування у витратах без ТТН
Згідно з п. 44.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) для цілей оподаткування платники податків зобов’язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань, на підставі первинних документів, регістрів бухобліку, фінзвітності, інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством. ТТН відносяться до первинних документів.
Відповідно до абз. першого пп. 134.1.1 ПКУ об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінрезультату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінзвітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МСФЗ, на різниці, які визначені відповідними положеннями ПКУ.
Отже, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається на підставі даних бухобліку.
Регулювання питань методології бухобліку та фінзвітності здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері бухобліку та аудиту, затверджує НП(С)БО, НП(С)БО в держсекторі, інші нормативно-правові акти щодо ведення бухобліку та складання фінзвітності (ч. друга ст. 6 Закону України від 16.07.1999 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», далі – Закон № 996).
Частиною першою ст. 9 Закону № 996 визначено, що підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Висновок: у разі відсутності товарно-транспортної документації, яка підтверджує отримання послуг з перевезення вантажу, у т. ч. ТТН, які відносяться до первинних документів та на підставі яких ведеться бухоблік, платник податків при визначенні фінрезультату до оподаткування відповідно до правил бухобліку не має підстав для врахування вартості таких послуг у складі витрат.
Відповідь розміщена на Інформаційно-довідковому ресурсі “ЗІР”, категорія 102.02.
До відома! Linkos Group забезпечує повний спектр рішень для роботи з е-ТТН, надаючи три програмні продукти:
«СОТА Е-ТТН» – онлайн-сервіс для створення, підписання та обміну е-ТТН і коригуючими актами. Підходить для всіх учасників перевезень: відправників, водіїв та вантажоодержувачів;
«СОТА Driver» – мобільний застосунок для водіїв і експедиторів, що дозволяє отримувати, редагувати та підписувати е-ТТН і коригуючі акти безпосередньо під час перевезення;
«СОТА API Е-ТТН» – REST API для інтеграції функціоналу е-ТТН у внутрішні облікові системи компаній.