вгору

Фінзвітність за МСФЗ: взаємодія СГ та аудитора

Нашими експертами було підготовлено багато матеріалів про застосування ЕДО (плюси і мінуси, полегшення роботи, вплив на довкілля, тощо). Ділилися досвідом та успіхами наших партнерів, які запровадили ЕДО у себе в компаніях і залишаються задоволеними результатами цього впровадження.

У даному матеріалі хочемо зосередити увагу на одному з напрямів у діяльності кожного підприємства - формування фінансової звітності.

Добігає завершення 2019 рік, і кожен з бухгалтерів вже готується складати річну звітність. А в рамках впровадження в Україні міжнародних стандартів фінансової звітності (далі - МСФЗ) за таксономією XBRL багатьом з бухгалтерів необхідно буде складати річну звітність за МСФЗ вперше.

Нагадаємо нашим користувачам деякі законодавчі вимоги, які регламентують складання фінансової звітності за МСФЗ.

Отже, основними нормативно-правовими актами щодо складання фінзвітності за МСФЗ є:

Крім того, не менш важливим документом, що визначає правові засади аудиту фінансової звітності, є Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» від 21.12.2017 р. № 2258-VIII (далі - Закон № 2258).

Про те, хто повинен складати фінансову звітність за міжнародними стандартами, Ви можете дізнатися з матеріалу.

У Законі № 2258, зокрема, є визначення понять “аудит фінансової звітності” та “аудиторський звіт”, “аудитор” та “суб’єкт аудиторської діяльності”. 

Зверніть увагу! З 2019 року великі і середні підприємства зобов’язані проходити обов’язковий аудит річної фінансової звітності (ч. 3 ст. 14 Закону України № 996).

Підприємства, що підпадають під критерії зобов’язаних подавати звітність за МСФЗ, повинні опублікувати фінансову звітність за МСФЗ, звіт про управління, а також звіт незалежного аудитора, що підтверджує інформацію, зазначену у звітності.

Обов’язковий аудит річної звітності дозволить не лише підтвердити результати фінансової звітності, а й підвищити ступінь довіри до Вашого підприємства. 

Основні етапи, які повинні здійснити суб’єкти господарювання (далі - СГ) в рамках законодавчих норм при формуванні фінзвітності за МСФЗ.   

  1. Спочатку необхідно обрати аудитора або аудиторську компанію, яка надасть аудиторські послуги. 

Зазначимо, що СГ, які підпадають під визначення підприємств, що становлять суспільний інтерес, повинні провести конкурс (тендер) по вибору суб’єкта аудиторської діяльності. Такі вимоги визначені ч. 3 ст. 29 Закону № 2258.

Інші підприємства, які підпадають під обов’язковість подання фінзвітності за стандартами МСФЗ, але які не становлять суспільний інтерес, можуть обрати аудитора без проведення конкурсу.

Аудиторські послуги надаються на підставі договору про надання аудиторських послуг, укладеного між суб’єктом аудиторської діяльності та замовником. А отже, необхідно укласти договір про надання аудиторських послуг.

Стосовно терміну, на який укладається даний договір, слід керуватися вимогами Цивільного кодексу України (далі - ЦКУ). Строк договору про надання послуг встановлюється за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами (ст. 905 ЦКУ). Термін укладання може варіюватися від декількох місяців до 1 року з подальшою пролонгацією.

Після обрання аудитора, укладання договору про надання аудиторських послуг розпочинається безпосередній робочий процес взаємодії СГ та аудитора.

  1. Наступний етап - це формування та перевірка фінзвітності для подальшого складання аудиторського висновку.

Це, напевно, самий важливий, відповідальний та кропіткий процес. Оскільки саме на СГ лягає вся частка відповідальності за складання звітності. В свою чергу, аудитору ще на початку укладання договору необхідно визначити весь обсяг робіт з огляду на специфіку діяльності СГ. 

Крім того, при складанні звіту аудитора на підставі наданої фінзвітності аудитор також несе відповідальність. З цієї причини всі показники звітності будуть досліджуватись дуже ретельно. Крім основних звітів, аудитор може вимагати додаткове надання більш деталізованої інформації.

Наведемо орієнтовний перелік документів, які може запросити аудитор. Зокрема:

  • виписка з державного реєстру;

  • ліцензії на окремі види діяльності;

  • статут зі змінами;

  • накази про призначення керівника, головного бухгалтера, членів наглядової ради, ревізійної комісії;

  • відомості про акціонерів та засновників;

  • відомості про проведення загальних зборів.

Підготовка фінзвітності, особливо для тих, хто складає її вперше за МСФЗ - трудомісткий процес, під час якого СГ та аудитор обмінюються великою кількістю документів. 

Обмін усіма документами між СГ та аудитором забезпечить новий модуль Фінансова звітність за МСФЗ (формат іХBRL). Докладніше -  у матеріалі.  

Це гарний приклад застосування ЕДО. При цьому не витрачається час та ресурси (людські та фінансові). Адже, фінзвітність у паперовому вигляді - це понад 50 аркушів, які потрібно пронумерувати, зшити, підписати у керівника та засвідчити печаткою. 

А завдяки ЕДО все робиться чітко і швидко. Не потрібно довго чекати, коли звіт підпише керівник. Все робиться за допомогою кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).

Для прикладу пропонуємо Вам узагальнений алгоритм дій, на який може орієнтуватися більшість  наших користувачів, при формуванні звітності за МСФЗ. (Зазначимо цей алгоритм може відрізнятися для СГ, враховуючи специфіку діяльності). 

Отже, алгоритм дій :

  • СГ складає фінзвітність, накладає КЕП і надсилає аудитору;

  • аудитор приймає надісланий пакет фінзвітності, перевіряє. За необхідності додаткової інформації аудитор робить запит щодо надання додаткових документів;

Серед додаткових документів, які може запросити аудитор, зокрема, є: первинні документи, інша звітність СГ, інша довідкова інформація, документи щодо напрямів використання коштів, внесених для формування власного капіталу, інформація щодо наявності не закритих судових справ, претензій, тощо.

  • аудитор формує звіт аудитора, накладає КЕП та надсилає СГ фінансовий звіт разом із звітом аудитора;

  • СГ, отримавши від аудитора фінзвіт разом зі звітом аудитора, накладає КЕП директора і бухгалтера та надсилає аудитору повний пакет фінзвітності. 

Рекомендуємо при запровадженні будь-якого нового процесу, що стосується ведення обліку, формування звітності тощо, відразу реалізовувати його в рамках застосування ЕДО. Оскільки паперовий документообіг є неефективним.

Колеги, якщо при ознайомленні з матеріалом у Вас виникли запитання, пропозиції, доповнення або ідеї, якими Ви хотіли б поділитися - пишіть нам на електронну адресу [email protected].