вгору

Нюанси роботи в Системі е-ТТН: про що слід знати?

Порядок функціонування системи електронного документообігу електронна товарно-транспортна накладна (далі – Система е-ТТН) набрав чинності 20.03.2025 р., з дня офіційного опублікування наказу № 1491. Одночасно втратив чинність наказ Мінінфраструктури від 07.05.2020 р. № 301 "Про затвердження Порядку реалізації експериментального проєкту щодо впровадження електронного документообігу електронної товарно-транспортної накладної".  

Порядок функціонування Системи е-ТТН регламентує технічні та організаційні аспекти, визначає склад учасників, їхні ролі та зони відповідальності в межах експериментального проєкту із впровадження e-ТТН у сфері внутрішніх вантажних перевезень. Також впроваджено єдині стандарти для всіх провайдерів платформ електронного документообігу (ЕДО). Це дозволяє працювати в єдиному цифровому просторі без розбіжностей у підходах. 

Про ключові функції Системи ми вже розповідали тут

Основна мета впровадження Порядку функціонування – зробити облік вантажних перевезень в Україні прозорим, зручним та ефективним. Йдеться про: 

  • максимальне спрощення процедури реєстрації документів; 
  • швидкий та зручний доступ до інформації; 
  • автоматизацію та оптимізацію контролю за перевезеннями. 

Завдяки цьому Система е-ТТН не лише полегшує роботу учасників ринку, а й сприяє розвитку цифрової економіки країни. 

База даних е-ТТН – основа для ефективного контролю 

База даних е-ТТН – це центральний компонент Системи е-ТТН, який забезпечує реєстрацію, зберігання та облік усіх е-ТТН та супровідних документів до них (коригуючі акти тощо). Саме завдяки їй: 

  • державні органи, зокрема Укртрансбезпека, можуть здійснювати моніторинг перевезень; 
  • учасники перевезень мають доступ до необхідних документів у будь-який момент; 
  • дані про вантажі, маршрути та статуси е-ТТН зберігаються у єдиній системі, що мінімізує ризики фальсифікацій. 

База працює 24/7, окрім планових технічних оновлень, про які користувачі завчасно попереджаються. 

У базі даних е-ТТН міститься важлива інформація, зокрема: 

  • Дата і місце складання е-ТТН. 
  • Тип е-ТТН залежно від виду монтажу. 
  • Унікальний номер е-ТТН (UUID), внутрішній номер та її статус. 
  • Дані про учасників перевезень. 
  • Інформація про транспортні засоби та маршрут перевезення. 
  • Маса вантажного місця (цифрами, маса брутто в тоннах);  
  • Посилання (URL) на документ е-ТТН, що зберігається на платформі ЕДО. 

База даних дозволяє: 

  • реєструвати нові е-ТТН; 
  • оновлювати статус документа в режимі реального часу; 
  • додавати коригуючі або супровідні документи; 
  • надати інспекторам доступ до необхідної інформації. 

Це значно пришвидшує процеси документообігу та робить їх більш зручними для всіх учасників перевезень. 

Операції з е-ТТН і коригуючі документи 

У процесі перевезення вантажів можуть виникати ситуації, які потребують складання коригуючих документів. Ці документи реєструються в базі даних е-ТТН, що дозволяє забезпечити їх правильне відображення в системі: 

№ з/п 

Вид коригуючого  документа 

У яких випадках складається? 

Акт про відмову вантажити 

Непридатність транспортного засобу для перевезення вантажу 

Акт перевантаження 

Повне перевантаження вантажу на інший транспортний засіб або зміна транспортного засобу та водія 

Акт розвантаження на проміжному складі 

Повне розвантаження вантажу для тимчасового його зберігання за маршрутом перевезення 

Акт завантаження на проміжному складі 

При завантаженні вантажу після тимчасового зберігання для продовження перевезення за маршрутом 

 

Акт перепломбування 

Заміна пломби на транспортному засобі, причепі, контейнері тощо 

Акт про зміну пункту призначення вантажу 

Зміна адреси розвантаження, зокрема, за вказівкою відправника  

Акт розбіжностей про вантаж 

Відхилення за масою, кількістю або станом вантажу, порушення або відсутність пломб, тощо  

Акт примусового завершення е-ТТН 

Припинення дії договору перевезення вантажу 

Акт коригування е-ТТН 

Допущення помилок в реквізитах е-ТТН 

 

Коригуючі документи можуть бути скасовані до моменту їх підписання іншими учасниками перевезення. У разі незгоди з коригуючим документом, учасник перевезення може зазначити причини та підстави для відмови. 

Підписання е-ТТН 

Підписання е-ТТН є важливою частиною процесу. Для цього використовуються удосконалені або кваліфіковані електронні підписи, які накладаються учасниками перевезення. За необхідності, е-ТТН може бути підписано кількома особами на різних етапах перевезення, що підвищує рівень безпеки. 

Обмін даними між платформами ЕДО і базою даних е-ТТН 

Система е-ТТН забезпечує ефективний обмін даними між платформами ЕДО, що дозволяє реєструвати та змінювати статуси е-ТТН, а також додавати супровідні документи. Це гарантує прозорість і чіткість процесу перевезення. Обмін даними між базою даних е-ТТН та платформами ЕДО здійснюється за допомогою АРІ Системи е-ТТН. 

Які рішення для роботи з е-ТТН вже доступні?  

Linkos Group забезпечує повний спектр рішень для роботи з е-ТТН, надаючи три програмні продукти:  

  • «СОТА Е-ТТН» – онлайн-сервіс для створення, підписання та обміну е-ТТН і коригуючими актами. Підходить для всіх учасників перевезень: відправників, водіїв та вантажоодержувачів;  
  • «СОТА Driver» – мобільний застосунок для водіїв і експедиторів, що дозволяє отримувати, редагувати та підписувати е-ТТН і коригуючі акти безпосередньо під час перевезення;  
  • «СОТА API Е-ТТН» – REST API для інтеграції функціоналу е-ТТН у внутрішні облікові системи компаній.  

Усі ці рішення працюють через платформу ПТАХ – акредитованого провайдера електронного документообігу, що забезпечує повну інтеграцію з Системою е-ТТН.  

Висновок 

Функціонування системи е-ТТН є важливим кроком у розвитку сучасної логістики та вантажних перевезень в Україні. Використання цієї системи сприяє підвищенню безпеки, зручності та прозорості перевезень. Учасники процесу, від перевізників до контролюючих органів, мають дотримуватись встановлених вимог, щоб забезпечити ефективну та законну роботу системи.