вгору
04.11.2025
У Парламенті зареєстровано проєкт Закону України “Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" щодо підтвердження страхового стажу” № 13705-д від 31.10.2025 р. (далі – Законопроєкт № 13705-д).
Збройна агресія рф проти України спричинила масштабне знищення або втрату архівів підприємств, установ та організацій, а також унеможливила доступ до документів, розташованих на ТОТ. Унаслідок цього значна кількість громадян втратила можливість підтвердити свій страховий стаж, особливо за періоди роботи до 01.07.2000 р., коли ще не діяв персоніфікований облік у системі загальнообов’язкового державного соцстрахування.
Таке обмеження фактично позбавляє людей гарантованого Конституцією України права на належне пенсійне забезпечення.
Що передбачено?
Поданий законопроєкт є доопрацьованим законопроєктом № 13705 від 27.08.2025 (про нього ми писали тут – Прим. ред.) та спрямований на усунення зазначених перешкод шляхом розширення механізмів підтвердження трудового (страхового) стажу, у т. ч. через використання відомостей державних електронних інформаційних систем і реєстрів, які містять дані про трудову діяльність, сплату ЄСВ, розмір зарплати та інші відомості, необхідні для призначення або перерахунку пенсії.
Законопроєктом № 13705-д пропонується внести зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» з метою створення сучасного, прозорого та зручного механізму підтвердження страхового стажу громадян у випадках відсутності необхідних документів.
У законопроєкті передбачається:
1. Тероргани ПФУ під час призначення або перерахунку пенсій повинні використовувати відомості, які містяться в державних електронних інформаційних системах та реєстрах, зокрема в ДРФО, ЄДР, а також у інших державних електронних базах даних, що містять відомості про трудову діяльність, зарплату, сплату страхових внесків та інші дані, необхідні для призначення або перерахунку пенсії.
За відсутності таких відомостей орган ПФУ зобов’язаний інформувати особу про відсутність даних і необхідність їх подання у порядку, встановленому правлінням ПФУ за погодженням із Мінсоцполітики.
2. Надати ПФУ додаткові повноваження щодо отримання та використання інформації з державних електронних систем і реєстрів та покласти на нього обов’язок сприяти особам у зборі документів, необхідних для призначення чи перерахунку пенсій.
3. Включення до страхового стажу періодів роботи, за які роботодавцем не було сплачено страхові внески (ЄСВ) у зв’язку із наявністю заборгованості, за умови, що роботодавець подав відповідну звітність щодо нарахування страхових внесків у розмірі не менше мінімального страхового внеску відповідно до законодавства.
4. Уточнення порядку підтвердження трудового стажу за періоди до впровадження персоніфікованого обліку, визначаючи, що основним документом для підтвердження такого стажу є трудова книжка, а у разі її відсутності – інші документи, видані місцем роботи, служби, навчання або архівними установами. Також встановлюється можливість підтвердження стажу у порядку, визначеному КМУ або в судовому порядку.
Реалізація положень законопроєкту сприятиме цифровій інтеграції процесів у сфері пенсійного забезпечення, підвищенню рівня довіри громадян до державних інституцій, зменшенню кількості спорів та забезпеченню рівного доступу до реалізації конституційного права на пенсійне забезпечення для всіх громадян, незалежно від місця проживання та наявності первинних документів.