вгору

Правова основа імплементації Загального стандарту звітності CRS: Інформлист №5

Нагадаємо, що 19 серпня 2022 року ДПСУ підписала Багатосторонню угоду компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (далі – Багатостороння угода CRS), яка забезпечує можливість щорічного автоматичного обміну інформацією про визначені види фінансових рахунків між компетентними органами юрисдикцій, які є сторонами вказаної угоди. 

Для забезпечення приєднання України до системи міжнародного обміну інформацією про фінансові рахунки відповідно до Багатосторонньої угоди CRS 20.03.2023 року ВРУ був прийнятий Закон України № 2970-ІХ (далі – Закон 2970). 

Докладно про це ми писали тут. 

Наразі ДПСУ надала Інформаційний лист №5 Практичні питання тлумачення окремих термінів Загального стандарту звітності CRS. 

Так, у листі зазначено, що Закон 2970 вносить зміни до Податкового кодексу України (далі – Кодекс) та доповнює його новою статтею 39-3, яка регулює права та обов’язки фінансових агентів, їх клієнтів (власників рахунків) та контролюючих органів (ДПС) у зв’язку зі збором інформації про фінансові рахунки та автоматичного обміну цією інформацією з державами-партнерами за Багатосторонньою угодою CRS. 

ДПС є компетентним органом для цілей Багатосторонньої угоди CRS та контролюючим органом, що здійснює контроль за дотриманням платниками податків податкового законодавства України.  

Нова стаття 39-3 є частиною Кодексу та податкового законодавства та, відповідно, всі підзаконні нормативно-правові акти, які будуть розроблені для забезпечення імплементації Багатосторонньої угоди CRS (зокрема Порядок), є частиною податкового законодавства та не належать до сфери регулювання ринку фінансових послуг. 

Відтак, виключно ДПС та Мінфін уповноважені давати роз’яснення з питань застосування податкового законодавства у порядку, визначеному Кодексом. ДПС наголошує, що ані Кодекс, ані Порядок не впливають на сферу регулювання законодавства у сфері регулювання ринку фінансових послуг та не змінюють його. 

Законом вводиться новий термін «Загальний стандарт звітності CRS», який, як і Багатостороння угода, містить пряме посилання на документ ОЕСР, включно з коментарем до Стандарту. 

Мінфін встановлює порядок застосування Загального стандарту звітності CRS (далі – Порядок застосування CRS).  

ДПС звертає увагу на те, що у період з 1 липня 2023 року до набрання чинності нормативно-правовим актом, затвердженим відповідно до пп. 39-3.1.4 Кодексу (йдеться про Порядок, який набрав чинність 7 липня 2023 року), підзвітні фінансові установи зобов’язані застосовувати правила, визначені розділами II-VIII Стандарту з урахуванням правил пп. 53-1.2 розд. ХХ Кодексу.  

Також в Інформлисті № 5 ДПСУ визначає: 

  • кола організацій, які є підзвітними фінансовими установами та на які поширюються вимоги статті 39-3 Кодексу; 
  •  непідзвітні фінансові установи. 

Якщо фінансова установа є підзвітною, то зобов’язана стати на облік в ДПС відповідно до правил пп. 39-3.3 Кодексу та виконувати інші обов’язки Підзвітної Фінансової Установи. 

Зверніть увагу, не можуть бути фінансовими установами фізособи. 

Докладніше про те, хто може бути фінансовою установою, читайте в нашому наступному матеріалі.