вгору

Що може стати підставою для позапланової перевірки від ДПС

Документальна позапланова перевірка, відповідно до вимог п. 78.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), здійснюється за наявності хоча б однієї з таких підстав: 

  • отримано податкову інформацію про можливі порушення платником валютного, податкового законодавства та законодавства у сфері фінмоніторингу. У разі ненадання платником пояснень і документів на обов’язковий письмовий запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту, може бути призначена документальна перевірка; 
  • платником податків не подано в установлений законом строк податкову декларацію, розрахунки, звітність для податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до п. 39.4 ПКУ, якщо їх подання передбачено законом; 
  • платником податків подано контролюючому органу уточнюючий розрахунок з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом; 
  • виявлено недостовірні дані в поданих податкових деклараціях. Якщо платник не надасть пояснень і підтверджуючих документів на письмовий запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів, може бути призначена документальна перевірка; 
  • платник подав заперечення до акта перевірки або скаргу на ППР, в яких посилається на нові обставини, не досліджені під час перевірки. У такому разі може бути проведена повторна перевірка виключно в межах оскаржуваних питань (п. 86.7 ПКУ). 

Наказ про проведення документальної позапланової перевірки з підстав, зазначених у пп. 78.1.5 ПКУ, видається: 

  • у разі розгляду заперечення до акта перевірки – контролюючим органом, який проводив перевірку; 
  • під час проведення процедури адміністративного оскарження – контролюючим органом вищого рівня, який розглядає скаргу платника податків. 

На підставі наказу контролюючим органом, якому доручено здійснення перевірки додатково видається наказ у порядку, передбаченому п. 81.1 ПКУ

  • розпочато процедуру реорганізації юридичної особи, припинення підприємницької діяльності фізичної особи-підприємця або закриття представництва чи підрозділу, порушено провадження про банкрутство платника або подано заяву про зняття з обліку платника податків; 
  • платником подано декларацію, в якій заявлено до відшкодування з бюджету ПДВ, за наявності підстав для перевірки та/або з від’ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. гривень. 

Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених у пп. 78.1.8 ПКУ, проводиться виключно щодо законності декларування заявленого до відшкодування з бюджету ПДВ та/або з від’ємного значення з ПДВ, яке становить більше 100 тис. гривень. 

щодо платника податку подано скаргу: 

  • платник податків не надав податкову накладну покупцю або допустив помилки в реквізитах накладної, порушив терміни реєстрації накладної чи коригування в Єдиному реєстрі. У разі ненадання пояснень і документів на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів, може бути призначена перевірка; 

або 

  • платник податків не надав акцизну накладну покупцю або порушив порядок її заповнення чи реєстрації. У разі ненадання пояснень і документів на запит контролюючого органу протягом 15 робочих днів, може бути призначена перевірка; 
  • контролюючий орган вищого рівня перевірив документи звітності платника або матеріали перевірки нижчого рівня і виявив невідповідність висновків акта перевірки законодавству або неповне з’ясування питань, необхідних для об'єктивного висновку про дотримання вимог законодавства. 

Наказ про проведення документальної позапланової перевірки приймається контролюючим органом вищого рівня, якщо стосовно посадових осіб нижчого рівня, які проводили перевірку, розпочато дисциплінарне провадження або їм повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення. 

На підставі такого наказу контролюючим органом, якому доручено здійснення перевірки додатково видається наказ у порядку, передбаченому п. 81.1 ст. 81 ПКУ (пп. 78.1.12 ПКУ); 

  • у разі отримання інформації про ухилення податковим агентом від оподаткування заробітної плати, пасивних доходів або інших виплат, а також про діяльність без державної реєстрації, проводиться перевірка виключно за зазначеними питаннями; 
  • у разі отримання документально підтвердженої інформації та даних, що свідчать про невідповідність умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» та/або встановлення невідповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки» у порядку, передбаченому пп. 39.5.1.1 ПКУ
  • неподання платником податків або подання з порушенням вимог п. 39.4 ПКУ звіту про контрольовані операції, повідомлення про участь у міжнародній групі компаній, звіту в розрізі країн міжнародної групи компаній, глобальної документації (майстер-файлу) та/або документації з трансфертного ціноутворення; 
  • отримано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до п. 39.4 ПКУ. У такому разі перевірка проводиться виключно з питань контролю трансфертного ціноутворення; 
  • платником податків не подано в установлений ПКУ строк уточнюючий розрахунок для виправлення помилок, виявлених за результатами електронної перевірки, проведеної за заявою платника податків; 
  • виявлено розбіжності даних, що містяться у зареєстрованих акцизних накладних/розрахунках коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних та деклараціях з акцизного податку, поданих платником акцизного податку, що реалізує пальне або спирт етиловий; 
  • платником податків не надано для проведення зустрічної звірки інформацію, визначену у запиті контролюючого органу, протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання запиту. Така перевірка проводиться виключно з питань, зазначених у запиті контролюючого органу; 
  • платником податку подано заяву про проведення перевірки до поданої заявки на поповнення обсягів залишку пального відповідно до п. 29 підрозд. 5 розд. XX «Перехідні положення» ПКУ
  • після проведення планової або позапланової перевірки контролюючий орган отримав інформацію від іноземних органів, що свідчить про порушення платником податків законодавства. Перевірка проводиться виключно за питаннями, що стали підставою для її проведення; 
  • у разі отримання інформації, що свідчить про ведення нерезидентом господарської діяльності через постійне представництво на території України, відповідно до вимог ПКУ, без взяття на податковий облік;  
  • фінансовим агентом не подано заяву про взяття його на облік у випадках та порядку, передбачених п. 39-3.3 ПКУ, або не надано відповідь чи надано неповну відповідь під час здійснення контролюючим органом опитування фінансового агента відповідно до п. 39-3.8 ПКУ, або виявлено порушення чи можливе порушення фінансовим агентом; 
  • неподання або порушення строків подання фінансовим агентом звіту про підзвітні рахунки, подання звіту з незадокументованими рахунками, ненадання відповіді на запит контролюючого органу, або ненадання депозитарною установою повідомлення про депонентів з неповними відомостями; 
  • виявлено неповноту або недостовірність даних у звіті про підзвітні рахунки фінансового агента, зокрема через повідомлення від іноземного органу про помилки або порушення зобов'язань фінансовим агентом згідно з міжнародним договором для обміну інформацією для податкових цілей; 
  • особою не надано у встановлений строк пояснення, документи або іншу інформацію на письмовий запит контролюючого органу; 
  • виявлено можливе порушення вимог ст. 39-3 ПКУ власником рахунку або його контролюючою особою; 

Документальна позапланова перевірка з підстав, визначених пп. 78.1.28 ПКУ, проводиться без дотримання строку давності, визначеного абз. першим і другим п. 102.1 ПКУ, та незалежно від того, чи проводилися документальні перевірки такого платника податків з відповідного податку, щодо якого могло бути допущено зменшення об’єкта оподаткування та/або заниження податкового зобов’язання, за всі податкові (звітні) періоди, в яких операції платника податків, що можуть бути ідентифіковані на підставі обвинувального вироку суду як такі, що були здійснені з метою надання неправомірної вигоди службовій особі (у тому числі службовій особі іноземної держави), вплинули на показники податкової звітності платника податку. 

Слід зазначити, що згідно з п. 78.2 ПКУ обмеження у підставах проведення перевірок платників податків, визначені ПКУ, не поширюються на перевірки, що проводяться на звернення платника податків. 

Контролюючим органам забороняється проводити документальні позапланові перевірки, у разі, якщо питання, що є предметом такої перевірки, були охоплені під час попередніх перевірок платника податків. 

Про це нагадали податківці ДПС у Житомирській області.