вгору
22.09.2022
Нещодавно Мінфін Польщі надав коментар щодо оподаткування доходів українців: «доходи українців від українських роботодавців мають оподатковуватись в Польщі, якщо українець перебуває в Польщі понад 183 дні». У такому разі оподатковуються, зокрема, доходи, що були отримані до досягнення 183 днів. Повний текст коментаря є в розпорядженні Офісу ефективного регулювання BRDO.
Станом на серпень 2022 року понад 1 мільйон 320 тисяч українців отримали PESEL в Польщі (податковий номер, що свідчить про тимчасовий захист). Частина з них продовжує працювати на українських роботодавців та сплачувати податки в Україні.
Кілька днів тому Мінфін Польщі вийшов із позицією, яка створює проблеми для українського бюджету та українців, що продовжують працювати віддалено з Польщі за українськими контрактами.
Таким чином, Міністерство фінансів Польщі на запит польського ЗМІ заявило: «Відповідно до статті 15 польсько-української угоди про уникнення подвійного оподаткування, якщо український податковий резидент виконує оплачувану роботу на території Польщі і його винагорода виплачується українським роботодавцем, який не має постійного представництва або постійної посади в Польщі, він зобов’язаний сплачувати податок в Польщі, якщо його перебування перевищує 183 дні в календарному році. У такій ситуації всі його доходи, пов’язані з виконанням роботи на території Польщі, підлягають оподаткуванню в Польщі, тобто також доходи, отримані до перевищення порогу 183 днів перебування на території Польщі».
Аналогічні висновки розміщені також на вебсайті podatki.gov.pl.
У липні 2022 року BRDO оприлюднив новину про те, що українці, які працюють віддалено з Польщі, мають шанси продовжити платити податки лише в Україні. Підґрунтям для новини був оприлюднений лист Мінфіну Польщі, який BRDO отримав у відповідь на адвокаційну кампанію за збереження податків українців, розпочату у травні 2022 року.
Наводимо цитати з листа, отриманого від польського Мінфіну:
1. «Що стосується українських резидентів у Польщі, то хочу запевнити Вас у дуже гнучкому та індивідуальному підході польських податкових органів. Загалом, як правило, ми не заперечуємо можливості збереження центру життєвих інтересів в Україні у воєнний час.»
2. «Враховуючи особливі потреби українських платників податків, ми запровадили спеціальний режим для громадян України, який дозволяє їм, за їхнім бажанням, обрати оподаткування так, як якщо б вони були податковими резидентами Польщі. Цей спеціальний режим є добровільним і доступний лише в період з 24 лютого 2022 року по 31 грудня 2022 року для громадян України, на яких поширюється дія Закону від 12 березня 2022 року про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом на території цієї держави. Громадяни України можуть вільно обирати цей спеціальний режим для того, щоб оподатковуватися на більш вигідних умовах, ніж за загальними правилами».
Проте, як бачимо, Мінфін Польщі змінив свою позицію. Нова позиція, оприлюднена днями, більше не містить інформації про спеціальні правила щодо сплати податків українцями до 31 грудня 2022 року чи щодо можливості збереження центру життєвих інтересів українських біженців в Україні у воєнний час.
З огляду на оприлюднені позиції Мінфіну Польщі ми не маємо простої відповіді. Ми радимо звернутись до податкових консультантів і детально проаналізувати свій конкретний випадок.
Окремо акцентуємо, що водночас Україна робить кроки для налагодження обміну інформацією про фінансові рахунки з іноземними органами.
Необхідно довести до позитивного результату адвокацію щодо застосування положень Конвенцій про уникнення подвійного оподаткування на користь України. Відповідну роботу зі збереження податкових надходжень українців, що виїхали після війни, раніше анонсували різні представники влади (1, 2).
Роз’яснення розміщено на сайті Офісу ефективного регулювання BRDO.
Також зазначимо, це питання актуальне не лише для Польщі, а і для інших країн, де перебувають українські біженці.
Наразі з нарахованої зарплати таких працівників українські роботодавці утримують податки. Якщо з цих доходів доведеться сплачувати податки також в Польщі та інших країнах, то це призведе до подвійного оподаткування доходів таких громадян.
Водночас поки що немає роз’яснень Мінфіну України або ДПС України щодо цього питання. Слідкуйте за нашими новинами.