вгору

Захист для IT-сфери: зареєстровано новий законопроєкт

Новий законопроєкт «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України та Кримінального кодексу України (щодо вдосконалення порядку застосування окремих заходів забезпечення кримінального провадження)» від 15.01.2020 р. № 2740 (далі – Законопроєкт № 2740), більш відомий спільноті як «Маски-шоу стоп-3», зареєстрований у Верховній Раді. Нагадаємо, що він розроблявся за участі експертів Верховного суду, представників IT-компаній та науковців.

Згідно з пояснювальною запискою, Законопроєкт № 2740 розроблений у зв’язку із необхідністю уточнення термінології та вдосконалення положень Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо тимчасового доступу та вилучення інформаційних та телекомунікаційних систем. У разі прийняття, він дозволить підвищити збалансованість між забезпеченням дотримання прав фізичних та юридичних осіб та повноваженнями слідчих під час досудового розслідування кримінальних правопорушень. Також буде розроблено механізм, який привнесе розумний баланс між інтересами держави та підприємців в частині забезпечення справедливого правосуддя.

 

Що пропонується?

Кодекси пропонують розширити наступними нормами, зокрема:

  • речові докази, що не містять слідів кримінального правопорушення, у вигляді пристроїв для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, якщо вони використовуються як предмети або засоби праці та/або вилучення яких може завдати істотної шкоди їх власнику (законному володільцю), повертаються власнику (законному володільцю) або передаються йому на відповідальне зберігання, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження;

У разі вилучення зазначених пристроїв або їх складових, особа, яка їх вилучає, зобов’язана на вимогу власника (законного володільця) або його представника надати письмове обґрунтування можливості заподіяння шкоди кримінальному провадженню у разі, якщо зазначений пристрій не буде вилучено. Таке обґрунтування має бути зафіксовано в протоколі огляду, копія якого повинна бути вручена власнику (законному володільцю) пристрою для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або його складової (складових);

  • тимчасовий доступ до пристроїв для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових здійснюється без їх вилучення (виїмки) шляхом зняття копії інформації, що в них міститься. За результатами копіювання інформації має бути складено окремий протокол, копія якого вручається особі, якій належить пристрій для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, з якого здійснено копіювання інформації;
  • заборони вилучати пристрої для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, а також порушувати роботу комп’ютерних та інших мереж, якщо знаряддям, засобом або предметом кримінального правопорушення виступає інформація, що в них міститься;
  • у разі вилучення зазначених пристроїв або їх складових, особа, яка їх вилучає, зобов’язана на вимогу власника (законного володільця) надати можливість йому (уповноваженій ним особі) копіювати інформацію, що міститься у цих пристроях або їх складових (за винятком випадків, коли така інформація є конфіденційною інформацією про іншу особу, таємною чи службовою інформацією, або якщо поширення, зберігання та інші дії щодо такої інформації заборонено законом).

Це має здійснюватися безпосередньо під час вилучення цього пристрою або його складової. У випадку неможливості копіювати таку інформацію негайно, – особа, яка вилучає пристрої, повинна надати таку можливість копіювання інформації у будь-який зручний для власника (законного володільця) пристрою час;

  • арешт на майно у вигляді пристроїв для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, якщо вони використовуються їх власником (або законним володільцем) як предмети або засоби праці або якщо їх арешт може завдати шкоди фізичній чи юридичній особі, яка не є учасником цього кримінального провадження, може бути накладено лише з метою забезпечення можливої конфіскації майна чи спеціальної конфіскації. При цьому недопустимою має бути заборона використання пристроїв для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складових, якщо вони використовуються їх власником (або законним володільцем) як предмети або засоби праці.

До кодексів пропонують додати і нову термінологію, зокрема, визначення поняття «пристрої для обробки, передавання та зберігання електронної інформації або їх складові». Це технічні пристрої, призначені для зберігання, обробки та передавання інформації в електронному вигляді за допомогою апаратних і програмних засобів. Вони охоплюють:

  • інформаційні (автоматизовані, телекомунікаційні, інформаційно-телекомунікаційні) системи;
  • комп’ютери (суперкомп'ютери, мейнфрейми, кластери, сервери, робочі станції, персональні комп'ютери, ноутбуки тощо);
  • компʼютерну периферію (зокрема, термінали, принтери, сканери, плотери, джерела безперебійного живлення);
  • мобільні термінали систем зв’язку (мобільні телефони, смартфони, планшети та інше);
  • апаратну складову телекомунікаційних та інших комп’ютерних мереж і мережеве обладнання (маршрутизатори, концентратори, комутатори, модеми, мережеві контролери, кабелі тощо);
  • мікропроцесорні системи (наприклад, мікроконтролери та програмовані логічні контролери), а також банкомати й інші стаціонарні платіжні термінали для обслуговування населення.

При цьому речовими доказами є матеріальні об’єкти, які були знаряддям або засобом вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, а також матеріальні об’єкти, що були предметом кримінального правопорушення, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.

Отже, даний законопроєкт містить норми, направлені на недопущення вчинення корупційних правопорушень.

У разі прийняття закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Читайте нас у Блозі бухгалтера, Інформері програми M.E.Doc та на Telegram-каналі.