вгору

Сплата держдивідендів у 2025 р.: особливості

Особливості управління об’єктами держвласності в оборонно-промисловому комплексі (далі – ОПК) визначаються Законом України «Про особливості управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі» та Законом України «Про особливості реформування підприємств оборонно-промислового комплексу державної форми власності»

Відповідно до абз. першого ч. п’ятої ст. 11 Закону України від 21.09.2006 р. № 185-V «Про управління об’єктами державної власності» рішення про розподіл прибутку і збитків, розмір та порядок виплати дивідендів господарських товариств, у статутному капіталі яких є акції (частки), що прямо чи опосередковано належать державі, приймається вищим органом управління таких госптовариств у порядку, передбаченому законом. 

Якщо держава є єдиним акціонером (учасником) господарської організації, функції з управління корпоративними правами держави виконуються відповідно до Закону № 185 безпосередньо, без скликання загальних зборів акціонерів (учасників) госптовариства. 

Загальні збори акціонерів (учасників) госптовариства, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, затверджують розмір частини чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності товариства у відповідному році, відповідно до Державної дивідендної політики, затвердженої Кабміном (постанова Кабміну від 29.11.2024 р. № 1369 «Деякі питання Політики державної власності», яка набрала чинності 05.12.2024 р). 

Пунктом 1 Постанови № 1369, зокрема, затверджено Політику державної власності та Державну дивідендну політику

Дивідендна політика 

Згідно з п. 8 Дивідендної політики виплата дивідендів товариством, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі, здійснюється щороку з чистого прибутку за звітний рік та/або нерозподіленого прибутку, та/або резервного капіталу. 

Вищий орган управління державного унітарного підприємства (далі – ДП), товариства, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі, приймає рішення про виплату дивідендів (відрахування частини чистого прибутку) у розмірі не менше 75% чистого прибутку ДП (товариства, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі) за відповідний звітний період (абз. третій п. 6 Дивідендної політики). 

Водночас абз. четвертим п. 6 Дивідендної політики передбачено, що спеціальними законами або рішеннями КМУ може бути визначений інший розмір виплати дивідендів товариством, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі (частини чистого прибутку ДП) на користь держави, але не менше 30%. 

Відповідно до абз. четвертого ч. п’ятої ст. 11 Закону № 185 господарські товариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, сплачують до державного бюджету дивіденди не пізніше 01 липня року, що настає за звітним. 

Також Законом № 185 встановлені інші умови та строки сплати дивідендів. 

Госптовариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, які зобов’язані складати та подавати консолідовану фінзвітність відповідно до закону, за рішенням загальних зборів, що ухвалюється не пізніше 30 квітня року, що настає за звітним, здійснюють розподіл консолідованого прибутку за результатами фінансово-господарської діяльності, відображеними у консолідованій річній фінзвітності, підтвердженій незалежним аудитором. У такому разі сплата дивідендів до держбюджету здійснюється не пізніше 30 липня року, що настає за звітним, безпосередньо зазначеними госптовариствами з урахуванням показників дочірніх підприємств та госптовариств, що включаються до консолідованої фінзвітності госптовариства, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі (абз. п’ятий ч. п’ятої ст. 11 Закону № 185). 

Дочірні підприємства та госптовариства, акціонером (учасником) яких є госптовариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, включені до консолідованої фінзвітності такого госптовариства, здійснюють розподіл прибутку за рішенням вищого органу, а в разі прийняття рішення про спрямування частини чистого прибутку на виплату дивідендів — сплачують дивіденди безпосередньо госптовариству (абз. шостий ч. п’ятої ст. 11 Закону № 185). 

Водночас п. 7 Дивідендної політики передбачено, що прибуток, отриманий дочірніми підприємствами, повинен враховуватися під час узгодження передбачуваного обсягу дивідендів (частини чистого прибутку) для ДП, товариства, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі. 

Отже, враховуючи, що показники дочірніх підприємств та госптовариств, акціонером (учасником) яких є госптовариство, у статутному капіталі якого 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, включені до консолідованої фінзвітності, вони не сплачують дивіденди до держбюджету та відповідно не подають розрахунок частини чистого прибутку (доходу), дивідендів на держчастку до контролюючого органу. 

Абзацом дев’ятим ч. п’ятої ст. 11 Закону № 185 встановлено, що Кабмін у визначеному ним порядку приймає рішення про розстрочення платежу із сплати госптовариствами, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, дивідендів, які підлягають сплаті до держбюджету за результатами фінансово-господарської діяльності товариства у відповідному році. У разі прийняття Кабміном рішення про розстрочення такого платежу госптовариства, у статутному капіталі яких 50 і більше відсотків акцій (часток) належать державі, сплачують дивіденди до держбюджету до 31 грудня року, у якому прийнято рішення про розстрочення платежу. 

Разом з тим п. 9 Дивідендної політики передбачено, що рішення про розстрочення платежів із сплати товариством, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі, дивідендів до держбюджету приймається Кабміном за поданням Мінекономіки з урахуванням галузевих особливостей діяльності товариства, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі. Розстрочення такого платежу може надаватися на частину суми дивідендів, що перевищує 30% частини чистого прибутку, що спрямовується на виплату дивідендів. 

На підставі окремого рішення Кабміну ДП, товариства, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі, сплачують дивіденди (відрахування частини чистого прибутку) за поточний рік авансом у сумі, яка не перевищує або дорівнює сумі дивідендів (частини чистого прибутку) за попередній рік, у строки, встановлені у такому рішенні (п. 12 Дивідендної політики). 

Вплив воєнного стану на дивідендну політику 

У період дії правового режиму воєнного стану Кабмін за поданням відповідного суб’єкта управління може прийняти рішення про залишення в розпорядженні ДП, товариства, у статутному капіталі якого більше 50% акцій (часток) належать державі, частини чистого прибутку, яка перевищує 30% чистого прибутку, для відновлення майна, знищеного або пошкодженого внаслідок збройної агресії, за умови, що відповідне ДП, товариство є оператором об’єкта критичної інфраструктури або суб’єктом ОПК, або належить до сфери управління Міноборони (п. 12 Дивідендної політики). 

Отже, виплата дивідендів госптовариствами, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі, за результатами фінансово-господарської діяльності за звітний період здійснюється у розмірі, встановленому абз. третім п. 6 Дивідендної політики, а саме не менше 75% чистого прибутку за такий звітний період. 

Водночас Кабмін може прийняти окремі рішення щодо індивідуального розміру відрахування дивідендів на держчастку (частини чистого прибутку (доходу)), авансової сплати, розстрочення сплати таких платежів до бюджету, а також про залишення в розпорядженні ДП, товариства, у статутному капіталі яких більше 50% акцій (часток) належать державі, частини чистого прибутку, яка перевищує 30% чистого прибутку, для відновлення майна, знищеного або пошкодженого внаслідок збройної агресії. 

Особливості у Держбюджеті–2025 

Звертаємо також увагу, що абз. першим–третім ст. 19 Закону України від 19.11.2024 р. № 4059-ІХ «Про Державний бюджет України на 2025 рік» установлено особливості для сплати держдивідендів.  

Важливо! В усіх випадках, що розглядаються ниже, обов’язковою умовою для сплати держдивідендів є неприйняття рішення про їх сплату та про затвердження річних дивідендів до 01 травня року, що настає за звітним. 

Згрупуємо їх в  таблицю. 

Таблиця 

Аналіз груп госптовариств за рівнем державної участі та умовами сплати частини чистого прибутку до Держбюджету
№ з/п  Назва групи Характеристика  Кому сплачують держдивіденди Строк сплати Розмір сплати 

Контроль держави 100% 

Госптовариства, у статутному капіталі яких 100% належить державі, або 100% належить іншим госптовариствам, 100% яких – державні (крім включених до консолідованої звітності) 

Держбюджет (загальний фонд) 

До 01 липня року, що настає за звітним 

90% від чистого прибутку 

Контроль держави 50%+ 

Госптовариства, у статутному капіталі яких є частка держави, або ≥50% належать госптовариствам із ≥50% держчасткою (крім групи 1 та крім включених до консолідованої звітності) 

Держбюджет + іншим учасникам (пропорційно часткам) 

До 01 липня року, що настає за звітним 

90% від чистого прибутку 

Консолідовані 50%+ 

Госптовариства, ≥50% яких належать державі, які складають консолідовану фінзвітність 

Держбюджет + іншим учасникам (пропорційно часткам) 

До 30 липня року, що настає за звітним 

90% від чистого прибутку (за консолідованою річною звітністю, підтвердженою незалежним аудитором) 

Як визначається відсоток держдивідендів? 

До відома! Відповідно до п. 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об’єднаннями, затвердженого постановою Кабміну від 23.02.2011 р. № 138, частина чистого прибутку (доходу), що відраховується ДП та їх об’єднаннями (крім встановлених цим пунктом обмежень) до держбюджету за відповідний період, визначається виходячи з обсягу чистого прибутку (доходу), розрахованого згідно з П(С)БО як підсумок суми чистого фінрезультату (прибутку) та суми капіталу в дооцінках, яка підлягає перенесенню до нерозподіленого прибутку, з урахуванням того, що до такого підсумку також може бути включена частка нерозподіленого прибутку або невикористаних фондів, утворених внаслідок розподілу прибутку в обсязі, визначеному рішенням органу управління, за наявності фінансових ресурсів у підприємства, за результатами фінансово-господарської діяльності починаючи з 01.01.2020 р. у розмірі 80%. 

Більше – у листі ДПС від 01.04.2025 р. № 8680/7/99-00-21-02-01-07

Про це інформує ГУ ДПС у Запорізькій області.