вгору

З 13.07.2018 р. підвищено облікову ставку НБУ до 17,5% річних

На сайті НБУ опубліковано прес-реліз щодо підвищення облікової ставки до 17,5% річних з 13.07.2018 р., затвердженої Рішенням Правління НБУ від 12.07.2018 р. №443-рш.

На думку НБУ, зниження інфляції до цілі може опинитися під загрозою через дію низки чинників - подальше пожвавлення внутрішнього попиту, активну трудову міграцію, посилення ризиків щодо отримання чергового траншу Міжнародного валютного фонду та іншого пов’язаного фінансування, зависокі інфляційні очікування, зниження інтересу інвесторів до активів країн, що розвиваються.

Крім того, більш жорстка монетарна політика нівелюватиме вплив даних чинників та сприятиме зниженню інфляції до 5,8% на кінець 2019 р. і до 5,0% у 2020 р.

За прогнозами НБУ вплив проінфляційних чинників посилиться в подальшому, проте жорстка монетарна політика компенсує їх ефект і забезпечить зниження інфляції та її повернення в межі цільового діапазону у 2019 році

НБУ залишає прогноз інфляції на кінець 2018 року незмінним на рівні 8,9%. Більш швидке, ніж прогнозувалося, уповільнення інфляції у травні-червні поточного року буде нівельоване у ІІ півріччі.

На рівень інфляції у ІІ половині 2018 р. та у 2019 році буде тиснути низка факторів, ефекти яких, на відміну від підвищення адміністративно регульованих цін і тарифів, мають бути компенсовані за допомогою інструментів монетарної політики. Серед них:

- вищий, ніж досі очікувалося, внутрішній попит, у тому числі за рахунок зростання заробітних плат і переказів від трудових мігрантів;

- спад інтересу інвесторів до українських суверенних зобов’язань унаслідок глобальної тенденції виходу інвесторів з активів країн, що розвиваються, та відтермінування отримання фінансування за програмою співпраці з МВФ;

- інфляційні очікування, які продовжують перевищувати інфляційні цілі Національного банку.

На компенсацію дії цих чинників спрямоване сьогоднішнє рішення НБУ підвищити облікову ставку.

За таких умов проведення більш жорсткої монетарної політики стане одним з ключових факторів, який забезпечить зниження інфляції відповідно до прогнозної траєкторії та дозволить привести її у межі цільового діапазону у IV кварталі 2019 року.

Ключовим припущенням залишається подальший поступ у здійсненні структурних реформ, передбачених програмою співпраці з МВФ.

Ці реформи вкрай важливі для забезпечення макрофінансової стабільності та стійкого економічного зростання у довгостроковій перспективі. А доступ до офіційного фінансування від МВФ та інших зовнішніх партнерів дозволить Уряду залучати боргові ресурси на міжнародних ринках капіталу за прийнятними умовами.

Основним ризиком для реалізації окресленого макроекономічного прогнозу є відсутність прогресу у проведенні структурних реформ, необхідних для збереження макрофінансової стабільності, та продовження чинної програми з МВФ.

Подальше зволікання з реалізацією умов програми співпраці з МВФ зменшує ймовірність отримання фінансування, передбаченого цією програмою, і все більше звужує вікно можливостей у залученні боргових ресурсів на міжнародних ринках капіталу, необхідних для здійснення пікових виплат за державним боргом у 2018-2020 роках. Відтак, недоотримання запланованих надходжень загострює проблеми фінансування бюджетних витрат.

Актуальними також залишаються такі ризики:

- подальший відплив капіталу з країн, що розвиваються, унаслідок швидшого переходу центральними банками розвинутих країн до більш жорсткої монетарної політики;

- спад у глобальній економіці через ескалацію широкомасштабних торгівельних війн;

- збереження високих темпів трудової міграції.

У разі подальшого зростання вірогідності реалізації зазначених ризиків або появи нових суттєвих загроз для зниження інфляції та для макрофінансової стабільності НБУ може продовжити підвищення облікової ставки до рівня, необхідного для повернення інфляції до встановлених цілей в середньостроковій перспективі.

Нагадаємо! Попередній розмір облікової ставки НБУ на рівні 17% було встановлено 02.03.2018р.