вгору

Оновлені правила ліцензування для небанківських фінустанов - 2022

Нацбанк оновив правила ліцензування та реєстрації на ринку небанківських фінансових послуг. Про це зазначено на сайті регулятора.

Нові правила ліцензування, реєстрації та  провадження діяльності визначені постановою Правління НБУ «Про затвердження Положення про ліцензування та реєстрацію надавачів фінансових послуг та умови провадження ними діяльності з надання фінансових послуг» від 24.12.2021 р. № 153. Зазначена постанова набула чинності з 01.01.2022 р.

Оновлення процедур ліцензування та реєстрації

Так, передбачена можливість включення фінустанов до реєстрів одночасно з видачею ліцензій. За таких умов, рішення щодо ліцензування та реєстрації ухвалюватимуться впродовж 30 робочих днів із дня отримання повного пакета документів від фінансової установи.

Зазнав змін також процес погодження набуття істотної участі небанківськими фінансовими установами. Зокрема, оновлюється перелік та форма документів для погодження набуття істотної участі.

Оптимізовано перелік документів, які подаються для отримання ліцензії ( передбачено право не подавати деякі документи, якщо заявник раніше вже подавав їх до НБУ ).

Оновлення вимог до ділової репутації  

Оцінка ділової репутації здійснюватиметься в разі подання пакета документів для отримання ліцензії, погодження набуття або збільшення істотної участі, погодження на посади керівників надавача фінансових послуг, у разі реєстрації та ліцензування філії страховика-нерезидента в Україні, а також протягом строку дії ліцензії надавача фінансових послуг.

Важливо! Фізична або юридична особа, яка має окремі ознаки небездоганної ділової репутації, має право подати до НБУ клопотання про незастосування до неї виявленої ознаки.

Оновлення вимог до фінансового стану небанківських фінустанов

Фінансовий стан небанківської фінустанови свідчить про її платоспроможність та здатність належним чином виконувати зобов’язання перед клієнтами. Загальні вимоги до фінансового стану такі:

  • перевищення власного капіталу над мінімальним статутним капіталом (крім кредитних спілок та страховиків);
  • підтвердження джерел походження коштів для формування статутного капіталу (крім кредитних спілок);
  • наявність фінансових ресурсів для реалізації бізнес-плану (для страховиків та кредитних спілок);
  • дотримання обов’язкових критеріїв, нормативів  та інших вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами, визначених актами з питань регулювання ринків фінансових послуг;
  • дотримання умов забезпечення платоспроможності (для страховиків).

Процедура погодження керівників, головних бухгалтерів страховиків та об'єднаних кредитних спілок

Професійна придатність керівників та власників небанківських фінустанов - передумова для надання якісних послуг. Саме тому Нацбанк приділятиме належну увагу цьому питанню. 

Відповідно до вимог нового положення НБУ має право ухвалити рішення про проведення тестування або співбесіди з керівником, головним бухгалтером об'єднаної кредитної спілки чи страховика для визначення його відповідності вимогам щодо ділової репутації та професійної придатності.

Перехідний період

Зрозуміло, що учасникам ринку небанківських фінансових послуг потрібен час, щоб адаптуватися до цих нововведень. Саме тому НБУ для більшості таких нововведень встановив перехідний період, який триватиме пів року. За цей час надавачі фінпослуг зобов'язані привести свою діяльність у відповідність до вимог нового положення.

Більше новин читайте у Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.