вгору

Перевірка з праці: до кого прийдуть в першу чергу та що будуть перевіряти?

Нагадаємо, що з 5 жовтня розпочалися комплексні перевірки з праці.

Крім Держпраці, проводити такі перевірки мають право органи ДФС. Так, згідно з гл. 8 Податкового кодексу України фактичні перевірки, які здійснюються без попередження особи, проводяться за наявності та/або отримання інформації від держорганів або органів місцевого самоврядування про можливі порушення законодавства, дотримання якого покладено на ДФС, у разі наявності та/або отримання інформації про використання праці найманих осіб без належного оформлення трудових відносин та виплати роботодавцями доходів/зарплати без сплати податків, а також у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушень роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками.

Найбільш ризиковими сферами діяльності щодо використання неоформленої зайнятості є сфера послуг (готельний, ресторанний бізнес, перевезення вантажів та пасажирів), громадське харчування, торгівля, будівництво, охоронна діяльність, сільське, лісове, рибне господарства.

Прості приклади підприємств та ФОП, до яких можуть прийти з перевіркою:

  1. Підприємство працює у сфері ресторанного бізнесу та надає послуги мобільного харчування, але офіційно використовує працю 3 найманих осіб, одним з яких є директор.
  2. ФОП виготовляє меблі у 3 цехах, але звітує про використання 2-3 працівників.
  3. ФОП – жінка має дві майстерні з ремонту та пошиття взуття, але звітує, що працює сама.
  4. В магазині одягу, де офіційно працює 1 працівник, надаються послуги з ремонту та пошиття одягу та у ФОП – власника магазину немає відповідного виду діяльності.

Що треба знати про перевірку і перевіряючих

  1. Фактичну перевірку проводять двоє і більше посадових осіб ДФС. Одна особа не може робити фактичну перевірку.
  2. Перевіряючі зобов’язані пред’явити: копію наказу про проведення перевірки, оригінал направлення на перевірку та документи, що посвідчують особу кожного з них. Непред’явлення перевіряючими будь-якого з перелічених документів, або пред’явлення документів, оформлених з порушенням, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб до проведення перевірки.
  3. Перед початком проведення фактичної перевірки перевіряючі повинні зробити відповідний запис про перевірку в Журналі відвідання суб’єктів підприємницької діяльності контролюючими органами/Журналі реєстрації перевірок.

Які документи перевірятиме ДФС

Відповідно до п.80.6 ПКУ під час проведення фактичної перевірки в частині дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), перевіряється наявність належного оформлення трудових відносин, з’ясовуються питання щодо ведення обліку роботи, виконаної працівником, обліку витрат на оплату праці, відомості про оплату праці.

Зокрема, перевіряються:

  • штатний розклад і наказ про його затвердження, зміни;
  • книги обліків наказів, руху трудових книжок;
  • кадрові накази й накази по основній діяльності;
  • табелі обліку робочого часу;
  • трудові договори (контракти), зміни і доповнення до них;
  • трудові книжки працівників і вкладиші до них;
  • повідомлення ДФС про прийняття працівника на роботу, наказ (розпорядження) і заява про прийняття на роботу;
  • цивільно-правові договори;
  • документи, що підтверджують нарахування й виплату заробітної плати, авансу, індексації, відпускних і інших нарахувань працівникам;
  • податкова звітність та звітність з єдиного внеску;
  • інші документи, пов’язані з предметом перевірки.

Крім того, для з’ясування факту належного оформлення трудових відносин роботодавця з працівником, який здійснює трудову діяльність, у такого працівника можуть попросити пред’явити документи, що посвідчують особу або інші документи, які дозволять ідентифікувати особу (посадове посвідчення, посвідчення водія, санітарна книжка тощо). Якщо платник має декілька об’єктів (місць фактичного провадження діяльності), вони перевірятимуться всі і одночасно.

Звертаємо увагу наших користувачів! Повідомлення про прийняття працівника на роботу подається до початку роботи працівника. При цьому повідомлення подається:

  • за працівників – резидентів, прийнятих за трудовим договором;
  • за працівників – нерезидентів, прийнятих за трудовим договором;
  • за працівників – сумісників (зовнішніх і внутрішніх).

Не подається повідомлення:

  • за осіб, що надають послуги за ЦПД;
  • за практикантів та стажистів (без укладання трудового договору).

До відома! Подавати повідомлення про прийняття працівника на роботу (J(F)3001001) зручно через програму M.E.Doc (рішення M.E.Doc.Держава).

Ще одне, що роботодавці зазвичай не враховують:

  • ЄСВ (22%) нараховується на заробітну плату найманих працівників – пенсіонерів;
  • ставка ЄСВ щодо найманих працівників ФОП – осіб з інвалідністю – 22%, а не 8,41%, як це неправильно застосовують деякі підприємці.

Роз’яснення з питань перевірки з праці надала начальник управління податків і зборів з фізичних осіб ГУ ДФС у Черкаській області Наталія Вікторівна Бойко.

Як правильно прийняти працівника на роботу читайте у Блозі бухгалтера.