вгору

Постанова щодо інспекційних відвідувань Держпраці визнана нечинною: є рішення адмінсуду

28.04.2021 р. Окружний адміністративний суд м. Києва визнав протиправною та нечинною постанову КМУ щодо інспекційних відвідувань Держпраці (постанова КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» від 21.08.2019 р. № 823, далі – Постанова № 823). Відповідне рішення прийняте за справою № 640/17424/19.

Звертаємо увагу, що позов був висунутий до Держпраці, Мінсоцполітики та Державної регуляторної служби України.

Колегія суддів вважає, що відповідачем суттєво порушено порядок підготовки та ухвалення Постанови № 823, що безумовно має своїм наслідком визнання оскаржуваної постанови нечинною. Також суд наголошує, що оскаржувана Постанова за своєю суттю протирічить вимогам чинного законодавства. Зокрема, Порядком, затвердженим цією Постановою, безпідставно розширено норми міжнародних Конвенцій на відносини, які такими Конвенціями не регулюється.

Крім того, як зазначено у рішенні за справою № 640/17424/19, Порядком № 823 запроваджено безпідставне наділення повноваженнями на здійснення держнагляду (контролю) органів, яким законами таких повноважень не надано. Йдеться про Закони України «Про основні засади державного нагялду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V та «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР. Ці закони не передбачають жодних повноважень виконавчих органів міськрад міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад на здійснення ними держнагляду (контролю).

Отже, суд визнав потиправною та нечинною Постанову № 823.

Рішення суду набирає чинності після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

 Відповідне рішення може бути оскаржене протягом 30 днів з дня його проголошення.

Висновки

Спеціалісти Єдиної служби правової допомоги (далі – Служба), які були одними з позивачів, наголошують, що за ст. 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юрособами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, ФОПами, які використовують найману працю, здійснює Держпраці та його тероргани у порядку, визначеному КМУ. Отже, підстава для проведення заходів контролю підзаконними актами у формі постанови КМУ суперечить положенням ст. 19 Конституції України.

Крім того, Верховною Радою України прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання надмірному тиску на суб’єктів господарювання» від 04.03.2021 р. № 1320-IX (далі – Закон № 1320). Цим Законом встановлено відповідальність (ст. 188-6 Кодексу України про адміністративні правопорушення, далі – КупАП) за невиконання законних вимог посадових осіб Держпраці, або його терорганів щодо усунення порушень законодавства про працю, зайнятість населення та загальнообов’язкове державне соцстрахування або недопущення посадових осіб цих органів до здійснення заходів держнагляду (контролю), підстави яких визначені законом. Таким чином, за висновками спеціалістів Служби, підстави здійснення заходів держнагляду (контролю), не можуть визначатись підзаконними актами.

Законом № 1320 передбачено забезпечення приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом. Відповідно, Кабмін зобов'язаний привести у відповідність до закону норми Постанови № 823.

Отже, притягнення службових осіб підприємств, установ, організацій та ФОПів до відповідальності за ст. 188-6 КУпАП в ході здійснення інспекційного відвідування на підставах, визначених Постановою № 823, є протиправним.

За матеріалами інформагентства «Єдина служба правової допомоги»