ВРУ прийнято законопроект “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів” від 22.12.2022 р. № 8300 (далі - законопроект № 8300).
Зазначені зміни вносяться для узгодження з положеннями Директиви 2009/103/ЄС і врахування передових світових практик у сфері автотранспортного страхування.
Згідно із пояснювальною запискою, положеннями законопроекту № 8300 пропонується:
1) підвищити рівень захисту потерпілих в дорожньо-транспортних пригодах осіб:
- поступово підвищити розміри страхових сум (максимальних розмірів страхової виплати) до розмірів, встановлених в країнах Європейського союзу;
- розширити перелік видів транспортних засобів, на які розповсюджується обов’язок укладення договору обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів (далі - ОСЦПВ);
- запровадити оперативне здійснення гарантійних виплат потерпілим особам із фондів МТСБУ у випадках, пов’язаних із неплатоспроможністю страховика, який здійснює діяльність з ОСЦПВ;
- запровадити пряме врегулювання у всіх випадках дорожньо-транспортних пригод, в яких шкода завдана лише транспортному засобу, що дозволить потерпілій особі звертатись за страховою виплатою до страховика, з яким укладено договір ОСЦПВ;
- вдосконалити механізм здійснення страхової виплати у разі заподіяння тяжкої шкоди здоров’ю (встановлення інвалідності) та/або життю потерпілих осіб шляхом запровадження механізму ануїтетних виплат (регулярних послідовних страхових виплат);
- запровадити порядок розрахунок розміру страхової виплати без урахування зносу та здійснення страхових виплат у розмірі необхідному для відновлення транспортного засобу до стану, який існував до дорожньо-транспортної пригоди та здійснення такої виплати на СТО;
- поширити дію страхового покриття за договором ОСЦПВ на пасажирів транспортного засобу, який спричинив дорожньо-транспортну пригоду, відповідно до вимог, встановлених Директивою 2009/103/ЄС.
2) запровадити підходи, які відповідатимуть Директиві 2009/103/ЄС, до формування вартості договору ОСЦПВ:
- запровадити вільне ціноутворення шляхом самостійного визначення страховиками тарифної політики, що надасть можливість, зокрема, визначення "справедливої ціни" з урахуванням персональної історії кожного страхувальника щодо безаварійної експлуатації транспортного засобу або наявності збитків у попередніх періодах страхування;
- заборонити встановлення франшизи (частини збитків, що не відшкодовується страховиком) у договорах ОСЦПВ, що дозволить отримувати виплату потерпілим у повному розмірі;
- запровадити сплату страхової премії одним платежем.
3) підвищити якість обслуговування клієнтів та сприяти впровадженню електронних технологій:
- зменшити строк розгляду заяви про здійснення страхової виплати з 90 до 60 днів з дня подання заяви про здійснення страхової виплати;
- скасувати максимальні розміри страхової виплати за шкоду, заподіяну майну потерпілих, у разі оформлення документів про дорожньо-транспортну пригоду шляхом складення Європротоколу (з метою скорочення кількості випадків оформлення ДТП за участю працівників Національної поліції України, що відповідає європейській практиці);
- забезпечити можливість обміну електронними листами (вимогами, заявами) між страховиком (МТСБУ) та страхувальником і потерпілою особою під час укладання та виконання договору ОСЦПВ;
- поступово відмовитися від укладання договорів ОСЦПВ у паперовій формі та перехід до укладання відповідних договорів виключно в електронній формі;
- врегулювати питання подвійного страхування (наявності у страхувальника двох договорів ОСЦПВ) шляхом законодавчого визначення вимог щодо припинення дії попереднього укладеного договору ОСЦПВ з дати набрання чинності нового договору;
- встановити вичерпний перелік документів, необхідних для отримання страхової виплати та підстав для відмови у здійсненні такої виплати.
Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 січня 2024 року, крім деяких статей цього Закону.
Більше корисної інформації читайте в Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.