вгору

Штрих-код акцизної марки і товару: інструкція касира

11.10.2021

Нагадаємо нашим читачам, що фіскальний касовий чек на товари (послуги) за формою № ФКЧ-1 наведений у додатку 1 до Положення про форму та зміст розрахункових документів/електронних розрахункових документів, затвердженого наказом Мінфіну від 21.01.2016 р. № 13.

Фіскальний чек має містити такі обов’язкові реквізити, зокрема:

  • код товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 7);
  • цифрове значення штрихового коду товару (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством, а у разі непередбачення - за бажанням платника) (рядок 8);
  • цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку на алкогольні напої (зазначається у випадках, передбачених чинним законодавством) (рядок 9) - цей реквізит обов’язковий з 01.10.2021 року для всіх РРО та ПРРО. Докладніше про це - тут.

Водночас зауважимо, що згідно з п. 11 ст. 3 Закону України “Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг” суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням електронних платіжних засобів, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг), зобов’язані: проводити розрахункові операції через реєстратори розрахункових операцій та/або через програмні реєстратори розрахункових операцій для підакцизних товарів із використанням режиму програмування із зазначенням коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД, найменування товарів, цін товарів та обліку їх кількості.

Враховуючи викладене, норми чинного законодавства щодо програмування штрихового коду товару у фіскальному касовому чеку носять рекомендаційний характер, та за бажанням суб'єкт господарювання може запрограмувати до фіскальної пам'яті РРО або програмного РРО разом з обов'язковими реквізитами, передбаченими вимогами Положення №13, штриховий код товару, у тому числі і у форматі EAN-13.

Також чинним законодавством не передбачено застосування до суб'єкта господарювання штрафних санкцій за незазначення у фіскальному чеку штрихового коду товару. Про це повідомили податківці на офіційному сайті.

У зв’язку з тим, що у суб’єктів господарювання виникає багато питань з приводу того, чим відрізняється штрих-код товару від штрих-коду акцизної марки, наведемо визначення цих штрих-кодів з візуальним їх відображенням.

Штрих-код товару

Штриховий код товару - графічна інформація, що наноситься на поверхню, маркування або упаковку виробів, що надає можливість зчитування її технічними засобами - послідовність чорних і білих смуг, або інших геометричних фігур.

Штрих-коди бувають лінійні (рис. 1.1 та 1.2) і двомірні або QR-код.

штрих-код акцизної марки, штрих-код товару, інструкція касира

Рис. 1.1

штрих-код акцизної марки, штрих-код товару, інструкція касира

Рис. 1.2

Положення про штрихове кодування товарів затверджене наказом Мінекономіки від 20.08.2002 р. № 255 (далі – Положення № 255). Воно поширюється на суб’єктів господарювання, що діють в Україні (п. 2 Положення № 255).

Штриховий код GS1 - штриховий код, сформований у відповідності до стандартів системи GS1, у якому, зокрема, відображається (кодується) ідентифікаційний номер GS1. До штрихових кодів GS1 належать декілька символік штрихових кодів, наприклад штрихові коди EAN-13 та EAN-8, які застосовують для маркування товарних позицій, що обертаються в торговельних мережах, штриховий код GS1-128, застосування якого поширене для маркування об'єктів обліку в постачальницькій діяльності (п. 1 Положення № 255).

Пунктом 5 Положення № 255 передбачено, що обов’язковому маркуванню штриховими кодами GS1 підлягають, зокрема, алкогольні напої та тютюнові вироби, лікарські засоби та інші товари, маркування яких штриховими кодами передбачено законодавством України. Маркування харчових продуктів штриховими кодами здійснюється в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Штрих-код марки акцизного податку алкогольних напоїв

Марка для алкогольних напоїв повинна містити двомірний штрих-код швидкого реагування (далі – QR-код) та лінійний штрих-код (далі – штрих-код). Це передбачено п. 5 Положення, затвердженого постановою Кабміну від 27.12.2010 р. № 1251, зі змінами, внесеними постановою Кабміну від 12.02.2020 р. № 97.

Зразки марок акцизного податку для алкогольних напоїв вітчизняного та імпортного виробництва затверджені постановою Кабміну від 12.02.2020 р. № 74.

Штрих-код містить інформацію про серію та номер марки, рис. 2.1 та 2.2

штрих код

Рис. 2.1

штрих код

Рис. 2.2

Інструкція щодо дій касира ПРРО Сashalot при продажу алкоголю (зі сканером штрих-коду)

Для того, щоб додати алкогольний напій у фіскальний чек при продажу, касиру необхідно виконати наступні дії:

  1. створити новий чек продажу, натиснувши кнопку “Новий чек” у вікні каси;
  2. відсканувати штрих-код товару з алкогольного напою (рис. 3).

штрих код

Рис. 3

Далі, необхідно відсканувати штрих-код акцизної марки алкогольного напою.

Якщо один вид алкогольного напою продається у кількості більше ніж 1 пляшка, то необхідно:

1 спосіб:

або сканувати штрих-код товару та акцизної марки кожної одиниці даного алкогольного напою (рис. 4):

штрих код

Рис. 4

2 спосіб (автоматичне збільшення графи Кількість):

або сканувати штрих-код товару один раз даного (одного) виду алкогольного напою, а потім сканувати штрих-код акцизної марки даного алкогольного напою з кожної пляшки окремо. Якщо збільшувати кількість алкоголю через штрих-код акцизної марки,  то поле “Штрих-код марки” буде додано і заповнено автоматично.

3 спосіб (ручне збільшення графи Кількість):

сканувати штрих-код товару один раз даного (одного) виду алкогольного напою, потім у графі Кількість ввести необхідну кількість товару, і потім сканувати штрих-код акцизної марки даного алкогольного напою з кожної пляшки окремо. Відповідно до значення у графі “Кількість” будуть додані поля “Штрих-код марки”, і необхідно виділити цей алкоголь та сканувати по черзі акцизні марки.

Якщо здійснюється продаж різних видів алкогольних напоїв, то радимо застосовувати Спосіб 1 (рис. 5), тобто такий алгоритм:

  1. Просканувати штрих-код Товару 1, далі - штрих-код акцизної марки Товару 1;
  2. Просканувати штрих-код Товару 2, далі - штрих-код акцизної марки Товару 2 і так далі:

штрих код

Рис. 5