У ВРУ зареєстровано новий законопроект про оцінку майна від 27.06.2025 р. № 13435 (далі - законопроєкт № 13435).
Необхідність прийняття законопроекту зумовлена зобов'язаннями України перед Міжнародним валютним фондом у межах Механізму розширеного фінансування (Extended Fund Facility) передбачена імплементація в Україні міжнародних (європейських) стандартів оцінки майна.
Крім того, дуалізм нормативно-правового регулювання оцінки майна у загальній сфері оцінки призводить до випадків, коли ідентичні або подібні об'єкти можуть оцінюватися по-різному.
Метою законопроєкту є встановлення єдиних підстав, засад, способів і процедур здійснення оцінки майна та провадження професійної оціночної діяльності в Україні відповідно до сучасних тенденцій світової економіки.
Основними нововведеннями законопроєкту № 13435 передбачено:
- Приведення термінології у відповідність до Цивільного кодексу України та інших законодавчих актів;
- Встановлення двох види оцінки: незалежна (здійснюється оцінювачами) та стандартизована (здійснюється оцінювачами та працівниками органів публічної влади);
- Заміну "суб'єкта оціночної діяльності" на "суб'єкта оцінки", який тепер охоплює оцінювачів та працівників органів публічної влади, що проводять стандартизовану оцінку. Статус набувається за фактом кваліфікації або працевлаштування;
- Врегулювання особливості статусу оцінювачів у складі органів публічної влади та фінансових установ;
- Діяльність судових експертів з визначення вартості майна прирівняно до професійної оціночної діяльності без необхідності набуття ними кваліфікації оцінювача;
- Здійснення оцінки майна для визначення розміру шкоди, завданої воєнним конфліктом;
- Чітке визначення підстави для незалежної та стандартизованої оцінки, а також обов'язкові випадки для проведення незалежної оцінки;
- Введення обмежень на всі можливі випадки конфлікту інтересів у професійній оціночній діяльності;
- Імплементація Міжнародні стандарти оцінки (затверджені Радою з міжнародних стандартів оцінки) та Європейські стандарти оцінки (затверджені Європейською групою асоціацій оцінювачів);
- Прийняття підзаконних актів щодо особливостей оцінки у фінансовому секторі та оцінки майна неплатоспроможних банків;
- Врегулювання питання договору про надання послуг з оцінки майна відповідно до Цивільного кодексу України та міжнародних стандартів;
- Врегулювання питання щодо звіту про оцінку майна відповідно до міжнародних стандартів, з можливістю встановлення нижчих вимог для звітів оцінювачів фінансових установ для запобігання перериванню операційної діяльності;
- Систематизування суб'єктів рецензування, визначення підстав та обов'язкові випадки для рецензування звітів;
- Врегулювання договору про рецензування відповідно до ЦКУ та міжнародних стандартів;
- Створення Державного реєстру звітів про оцінку майна та рецензій. Встановлено обов'язкову реєстрацію звітів та рецензій (за винятком висновків судових експертів) та їх зберігання.
Крім того, законопроєктом № 13345 врегульовано правовий статус оцінювача та порядок його набуття: базова кваліфікаційна підготовка (річна, теоретична та практична), кваліфікаційний іспит (тестування, відкриті питання, захист звітів). А також запроваджено спрощений порядок набуття кваліфікації для іноземних оцінювачів. Створено Єдиний реєстр оцінювачів України.
Забезпечено можливість досудового оскарження рішень Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії оцінювачів до апеляційного комітету та передбачено повноваження апеляційного комітету розглядати справи щодо рецензій з протилежними висновками та здійснювати досудове врегулювання спорів.
Законодавство у сфері оцінки майна включено до законодавства про судову експертизу, встановлено дисциплінарну відповідальність судового експерта за неналежне виконання обов'язків згідно з Законом України "Про оцінку майна".