У ВРУ зареєстровано законопроєкт “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового і удосконалення адміністрування акцизного податку” від 14.01.2025 р. № 12408 (далі - законопроєкт).
Метою законопроєкту є забезпечення відображення в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового (далі – СЕА РП та СЕ) власників пального для виявлення фіктивних операцій та можливості коригування контролюючими органами відображених платниками акцизного податку даних у СЕА РП та СЕ щодо залишків пального та спирту етилового в разі виявлення їх невідповідності, удосконалення адміністрування акцизного податку, у т. ч. посилення контролю за сплатою акцизного податку з реалізації пального та спирту етилового.
Законопроєктом пропонуються зміни до ПКУ щодо:
- відображення в СЕА РП та СЕ власників пального для забезпечення належного контролю за обігом пального;
При цьому при переході права власності на пальне, що знаходиться на акцизному складі, від одного суб’єкта господарювання до іншого складається акцизна накладна, в т. ч. щодо пального, що знаходиться на зберіганні на акцизному складі;.
- можливості приведення у відповідність лімітів обсягів пального та спирту етилового в СЕА РП та СЕ, на які платник може зареєструвати акцизні накладні, до фактичних обсягів пального та спирту етилового на акцизному складі за рішенням контролюючого органу за результатами перевірки;
- уточнення застосування процедури формування переліку транспортних засобів, якими переміщується пальне або спирт етиловий, зокрема, на підставі заявок на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового;
- анулювання реєстрації акцизного складу за рішенням контролюючого органам у разі припинення дії (анулювання) або закінчення терміну дії ліцензії на здійснення діяльності (для пального) або відсутності акцизного складу за його місцезнаходженням, а також без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників спирту етилового та/або зареєстрованих масових витратомірів, без технологічної схеми їх встановлення, відсутності жодного введеного в експлуатацію резервуара для пального, без наявності зареєстрованих рівнемірів-лічильників рівня пального на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі;
- уточнення норми щодо способу передачі даних з витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників у частині їх передання безпосередньо засобами електронного зв’язку з таких засобів вимірювальної техніки, у т. ч. у разі відсутності електронного зв’язку або технічних можливостей передачі інформації каналами електронного зв’язку з таких засобів вимірювальної техніки, та під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування витратоміра-лічильника або рівноміра-лічильника;
- уточнення правил адміністрування акцизного податку з вантажних транспортних засобів, переобладнаних у легкові автомобілі, зокрема, в частині отримання інформації контролюючим органом про реєстрацію (перереєстрацію) таких автомобілів, визначення дати виникнення податкових зобов’язань при таких операціях, виключення необхідності щомісячного подання податкових декларацій з акцизного податку з таких операцій;
- виключення необхідності щомісячного подання податкових декларацій імпортерами електричної енергії нарівні з вже наявною нормою для імпортерів пального, автобусів, легкових автомобілі, з вантажних автомобілів, вантажних автомобілів, кузовів для автомобілів, мотоциклів.
Також законопроєктом передбачено встановлення:
- відповідальності за здійснення суб’єктами господарювання зберігання пального або спирту етилового без реєстрації платником акцизного податку;
- відповідальності за фактом виявлення в ході перевірок фактичних обсягів пального або спирту етилового невідповідності даним СЕА РП та СЕ при відсутності документального підтвердження отримання/реалізації пального або спирту етилового (наявність фактичних обсягів пального або спирту етилового, менших від обсягів за даними СЕА, а також наявність фактичних обсягів пального або спирту етилового понад обсяги за даними системі електронного адміністрування);
Зокрема, пропонується у разі повторного порушення правил обліку, виробництва та обігу пального або спирту етилового на акцизних складах / акцизних складах пересувних та/або місцях виробництва окремих видів продукції (ст. 128-1 ПКУ) застосовувати штрафні санкції у розмірі 500000 грн. (на зараз ця сума становить 50000 грн) за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник / витратомір-лічильник спирту етилового, та/або масовий витратомір.
У разі перевищення обсягу пального або спирту етилового, який, за даними СЕА РП та СЕ, обліковується на акцизному складі/акцизному складі пересувному платника податку, понад обсяги пального або спирту етилового, які фактично знаходяться на такому акцизному складі/акцизному складі пересувному, у разі відсутності документального підтвердження отримання/реалізації такого пального або спирту етилового на такий склад/з такого складу - застосовується штраф у розмірі 500% акцизного податку, розрахованого з обсягів такого перевищення (ПКУ доповнено новим пунктом 128-1.4);
А також у разі перевищення обсягу пального або спирту етилового, який фактично знаходиться на акцизному складі/акцизному складі пересувному платника податку, понад обсяги пального або спирту етилового, які, за даними системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, обліковуються на акцизному складі/акцизному складі пересувному платника податку, у разі відсутності документального підтвердження отримання/реалізації такого пального або спирту етилового на такий склад/з такого складу - тягне за собою накладення штрафу у розмірі 500% акцизного податку, розрахованого з обсягів такого перевищення (новий п. 128-1.5 ПКУ).
Крім того, у разі відсутність з вини платника акцизного податку реєстрації в СЕА РП та СЕ заявки на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового після спливу 10 календарних днів з дня отримання платником податку податкового повідомлення-рішення про застосування штрафу відповідно до п. 128-1.5 - тягне за собою накладення штрафу у розмірі 200% суми акцизного податку з відповідних обсягів пального або спирту етилового, на які платник податку зобов’язаний подати заявку на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового (новий п. 128-1.6 ПКУ).
- необхідності подання платниками податку – розпорядниками акцизних складів, на яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне) разом з декларацією з акцизного податку довідки про загальні обсяги отримання, імпорту та використання за звітний календарний місяць товарів, які використовуються як сировина при виробництві пального, та про залишки таких товарів і пального для контролю за виробництвом та обігом пального з огляду на обсяги отриманої непідакцизної сировини;
- однакових правил до складання акцизних накладних при реалізації пального та спирту етилового, зокрема запровадження складення зведеної акцизної накладної не пізніше останнього дня звітного місяця на загальний обсяг спирту етилового за кожним акцизним складом/акцизним складом пересувним особою, яка реалізує спирт етиловий для власного споживання чи промислової переробки, або втраченого у межах та/або понад встановлені норми втрат, зіпсованого, знищеного, у т. ч. внаслідок аварії, пожежі, повені, інших форс-мажорних обставин чи з інших причин, пов’язаних з природним результатом, а також внаслідок випаровування у процесі виробництва, обробки, переробки, зберігання чи транспортування протягом звітного місяця;
- виключного переліку випадків, при яких акцизні накладні, розрахунки коригування не приймаються та не реєструються в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
У разі прийняття цей Закон набере чинності з дня, наступного за днем його опублікування.