вгору

Закон № 2682: скасування ф. № 10-ПОІ та зміни до обліку е-відомостей про трудову діяльність

06.11.2022 р. набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту соціальних, трудових та інших прав фізичних осіб, у тому числі під час воєнного стану, та спрощення обліку робочих місць для осіб з інвалідністю» від 18.10.2022 р. № 2682-IX (далі – Закон № 2682). Про законопроект ми писали тут.

Закон № 2682 набрав чинності з дня, наступного за днем його офіційного опублікування (опубліковано у «Голос України» від 05.11.2022 р. № 226.


Що передбачено?


Щодо звітування з працевлаштування осіб з інвалідністю та перевірок

1. Відміна подання звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю (звіту № 10-ПОІ). Тобто, за 2022 рік до 01.03.2023 р. цей звіт вже не подаємо.

2. Всю інформацію щодо зайнятості та виконання нормативу з працевлаштування осіб з інвалідністю від підприємств до Фонду соцзахисту осіб з інвалідністю надає ПФУ (Порядок надання такої інформації наразі не затверджений), а саме:

  • про створення підприємствами, установами, організаціями, фізособами, які використовують найману працю, робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;
  • необхідну для обчислення кількості робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю підприємствами, установами, організаціями (далі – підприємствами), фізособами, які використовують найману працю, відповідно до встановленого ч. першою ст. 19 Закону України “Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні” від 21.03.1991 р. № 875-XII (далі - Закон № 875) нормативу. Зверніть увагу, що сам норматив працевлаштування осіб з інвалідністю не змінився.

3. Отримана від ПФУ інформація, яка містить ознаки порушень законодавства про створення робочих місць для осіб з інвалідністю, про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, є підставою для проведення перевірки підприємств, у т. ч. підприємств, організацій громадських об’єднань осіб з інвалідністю, фізосіб, які використовують найману працю.

https://lh5.googleusercontent.com/c203k7v7YJf24SF0ddsoe4ZPg1ODoCdzTJzMdcF964z-nviLUrxszJ2eI1oELDKYDBy1xrbzhBcUFomAyCrMr2cQhYX8OuIlGlpmNpWFCIP3ZtHYBS9RzKs9-TqHQeh_hagFvGLCzwTayprqprtaTWbvG7ON1KBmDCtaGc_hmyjCHBiVVeLBWXGn1mpjXQ Порядок контролю за виконанням нормативу робочих місць та перевірки підприємств та фізосіб, щодо виконання нормативу, у т. ч. шляхом його зарахування, визначається КМУ.

4. Фонд соцзахисту осіб з інвалідністю щороку до 10 березня в автоматизованому режимі з використанням даних Держреєстру загальнообов’язкового державного соцстрахування та Централізованого банку даних з проблем інвалідності здійснює визначення підприємств, фізосіб, які використовують найману працю, які не забезпечили виконання у попередньому році нормативу робочих місць, та надсилає їм розрахунок сум адміністративно-господарських санкцій, що підлягають сплаті у зв’язку з невиконанням нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (далі – Розрахунок) за попередній рік, обчислених відповідно до ст. 20 Закону № 875.

5. Розрахунок надсилається у формі e-документа через електронні кабінети підприємств, фізосіб, які використовують найману працю, на вебпорталі електронних послуг ПФУ.

Щодо обліку e-відомостей про трудову діяльність працівника, основні зміни такі:

1. Персоніфіковані відомості про зарплату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію) застрахованих осіб, на яку нараховано і з якої сплачено страхові внески, та інші відомості подаються до ПФУ роботодавцями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства.

2. Відомості про ФОПів та фізосіб-незалежників, подаються безпосередньо зазначеними особами.

3. З метою обліку в електронній формі відомостей про трудову діяльність працівника страхувальник подає відомості про працівника щодо:

  • переведення на іншу роботу (посаду), звільнення, поновлення на роботі, призупинення/поновлення дії трудового договору;
  • присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складення присяги;
  • належності або неналежності осіб, які працюють, у т. ч. підприємців, або забезпечують себе роботою самостійно, до професійних спілок та/або до осіб, які підлягають обов’язковим медоглядам.

4. Персоніфіковані відомості за їх відсутності в реєстрі застрахованих осіб, а також у разі зміни або уточнення зазначених відомостей подаються через вебпортал e-послуг ПФУ з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

5. У разі смерті роботодавця-фізособи або набрання законної сили рішенням суду про визнання такої фізособи безвісно відсутньою чи про оголошення її померлою відомості про припинення трудового договору подаються Держслужбою зайнятості.

6. Порядок та строки подання вищенаведених відомостей встановлюються ПФУ за погодженням із центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах праці, трудових відносин та зайнятості населення, соціального захисту населення.

Крім того, внесено зміни до прикінцевих положень Закону про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування. Так, передбачена можливість отримання пенсії по інвалідності (у разі неможливості проходження повторного огляду) або пенсії у зв’язку із втратою страхувальника, у яких строк припинення виплати такої пенсії припадає на період дії воєнного стану - до його припинення або скасування та протягом 6-ти місяців після його припинення (скасування) (для осіб, призваних на військову службу під час мобілізації або прийнятих за контактом - не менш, як на весь строк їх військової служби).