вгору

Трансфертне ціноутворення – 2019: основні зміни

Нагадуємо нашим користувачам, що 01 січня 2019 року набрав чинності Закон України від 23.11.2018 р. № 2628-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо покращення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів». Розглянемо основні зміни щодо трансфертного ціноутворення (далі – ТЦУ).

Нові критерії визначення контрольованої операції

Згідно зі змінами до пп. «ґ» пп. 39.2.1.1 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) контрольованими операціями визнаються також внутрішньогосподарські розрахунки між нерезидентом та його постійним представництвом.

Уточнено визначення осіб, які є сторонами контрольованої операції в ланцюзі господарських (експортних та імпортних) операцій. Отже, контрольованими можуть бути операції між платником податків та нерезидентом (які відповідають вимогам пп. 39.2.1.1 ПКУ), а не тільки пов’язаною особою нерезидентом.

Превалювання сутності над формою

Закріплено новий принцип превалювання сутності над формою. Таким чином, комерційні та/або фінансові характеристики контрольованої операції для цілей ТЦУ визначаються згідно з фактичними діями сторін операцій та фактичними умовами її проведення навіть у разі відсутності документального оформлення такої операції.

Уточнено складові аналізу зіставності

Є можливість під час визначення зіставних умов операцій враховувати характеристики активів, використаних у контрольованих операціях.

Також закріплено вимогу обирати сторону для дослідження тільки за наявності найбільш повної та документально підтвердженої інформації про фінансові показники контрольованих операцій.

Обґрунтування рівня зіставності

При наданні платником податків документації з ТЦО на запит ДФС передбачена необхідність обґрунтування використання під час визначення діапазону рентабельності інформації за декілька податкових періодів (років) та розрахунок середньозваженого значення показника рентабельності.

Нове у перевірках ТЦУ

Термін проведення перевірки платника податків з питань дотримання принципу «витягнутої руки» переривається у разі розгляду судом позовів платника податків щодо призначення, проведення або предмету такої перевірки, до завершення судових процедур.

У випадку ненадання документів після отримання відповідного запиту ДФС цей контролюючий орган може провести зустрічну звірку платників податків, задіяних в ланцюзі постачання товарів (робіт, послуг, інших об’єктів цивільних прав), які є предметом контрольованої операції.

ДФС надано право надсилати запити компетентним органам іноземних держав щодо предмета та обставин здійснення контрольованої операції та/або щодо господарської діяльності та фінзвітності нерезидента – сторони контрольованої операції.

Також у органу ДФС є можливість проведення зустрічі з платником податків (або уповноваженими ним особами) для обговорення методології визначення відповідності умов контрольованих операцій принципу «витягнутої руки», яка застосована контролюючим органом під час перевірки.

Відповідне роз’яснення надано листом ДФС від 28.02.2019 р. № 6668/7/99-99-15-02-01-17.

Щодо минулорічних особливостей ТЦУ читайте у Блозі бухгалтера.