вгору

Дата виникнення податкового зобов'язання: дата складання чи дата підписання?

Нагадаємо, що ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні регламентовано Законом України “Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні” від 16.07.1999р. №996-XIV (далі - Закон № 996).

Законом № 996 визначено, що первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію (абз.11 ст.1 Закону №996).

Первинні документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні містити такі обов’язкові реквізити (ч.2 ст. 9 Закону №996):

  • назву документа (форми);
  • дату складання;
  • назву підприємства, від імені якого складено документ;
  • зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції;
  • посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення;
  • особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції. 

Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг (абз.8 ч. 2 ст.9 Закону №996).

Відповідно до п. 187.1 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) податкові зобов’язання з ПДВ при постачанні послуг слід визнавати на дату «першої події», а саме:

  • дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
  • дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг на дату виникнення податкових зобов’язань платник податку зобов’язаний скласти податкову накладну в електронному форматі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, КЕП уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений ПКУ термін (п. 201.1 ПКУ). 

Податкова накладна, складена та зареєстрована в ЄРПН платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (п.201.10 ПКУ).

Отже, серед обов'язкових реквізитів первинного документа, визначених п. 2 ст. 9 Закону №996, дата підписання документа відсутня. Тому в разі поставки послуг дату виникнення податкових зобов'язань з ПДВ та складання податкових накладних за такими операціями слід визначати за датою складання документа (в паперовій або електронній формі), який містить відомості про постачання послуг. Адже такий реквізит визначено Законом №996, як обов'язковий для первинного документа.

Таким чином, при здійсненні платником податків (постачальником) операцій з постачання послуг, які оформлялись первинними  документами, складеними в електронній формі, датою виникнення податкового зобов’язання з ПДВ та складання податкової накладної за такою операцією буде вважатися дата складання первинного документа, який містить відомості про господарську операцію, незалежно від дати накладання електронного підпису.

Таке роз’яснення було надано ДПСУ (лист від 17.03.2020р. №112/6/99-00-07-03-02-06/ІПК ) в індивідуальному порядку.

Щоб уникнути непорозумінь із податковими органами, радимо звернутись за отриманням власної консультації по даному питанню до ДПС.

Зазначимо, що питання про дату електронного документа цікавить багатьох бухгалтерів. ДПСУ, наразі, надала індивідуальне роз’яснення, яке не може бути використане усіма. Але кожен суб’єкт господарювання може звернутись за таким роз’ясненням для себе з приводу надання послуг, придбанням товарів або ж підписання електронних документів КЕП.

Дане роз’яснення є важливим моментом, який вказує на взаємодію податкових органів та суб’єктів господарювання, зокрема, і в рамках ЕДО.   

Докладніше про первинні документи та як працює ЕДО під час карантину, читайте у Блозі бухгалтера та в розділі Інформер програми M.E.Doc. Також долучайтеся до нашого Telegram-каналу.

https://lh6.googleusercontent.com/ChOaBn-AvAAclvRH4f9kEl6akmhlMr0hoQ4iTX5boHaesBVblDzyoOEfkSEbgHg-1iAB8VS_UpOewBIN3XRnkR0UDh76SraWFyXNUai4jWS3HY42B4MI9gwB0XYaZNfTZBwcT-2S