вгору

Інтернет-торгівля: про КВЕДи, РРО та інше

24.12.2021

З початку 2022 року майже всі суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції, будуть зобов’язані використовувати РРО/ ПРРО незалежно від обсягу отриманого доходу та видів діяльності. Отже, час розпочати новий цикл статей щодо особливостей застосування РРО у різних видах діяльності. Наразі поговоримо про інтернет-торгівлю.

Торгівля через інтернет-магазин

Основним законом у сфері електронної комерції є Закон України «Про електронну комерцію» від 03.09.2015 р. № 675-VIII (далі – Закон № 675).

Відповідно до норм цього Закону інтернет-магазин – це засіб для представлення або реалізації товару, роботи чи послуги шляхом вчинення електронного правочину. При цьому реалізація товару здійснюється дистанційно. Укладається електронний договір на підставі ознайомлення покупця з описом товару, наданням доступу до каталогів, фотографій тощо з використанням інформаційно-телекомунікаційних систем, що виключає можливість безпосереднього ознайомлення покупця з товаром або із зразками товару під час укладення такого договору (пп. 14 ч. 1 ст. 3 Закону № 675).

Дозволені КВЕДи

Розглянемо, які КВЕДи повинен мати інтернет-магазин для здійснення своєї діяльності.

Нагадуємо, що КВЕДи – коди видів економічної діяльності – обираються підприємством (ФОПом) при реєстрації. Такі коди закріплені у Національному класифікаторі України «Класифікація видів економічної діяльності ДК 009:2010», затвердженому наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 № 457.

Зазвичай, будь-який суб’єкт господарювання має основний КВЕД та додаткові.

Основним КВЕДом для роботи інтернет-магазину є 47.91 це роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет.

Однак, скоріш за все, одного КВЕДу буде недостатньо.

Також поширеними додатковими КВЕДами для інтернет-магазинів є (рис. 1):

Рис. 1

Використання РРО (ПРРО)

Нагадуємо нашим читачам, що РРО (ПРРО) застосовується лише при здійсненні розрахункових операцій у розумінні Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі –Закон № 265). Отже, якщо суб’єкт господарювання приймає від покупця готівку, платіжні картки тощо за місцем реалізації товарів або видає готівкові кошти за повернутий покупцем товар (ненадану послугу), а у разі застосування банківської платіжної картки – оформляє відповідні розрахункові документи щодо оплати в безготівковій формі товару (послуги) банком покупця або перерахування коштів у банк покупця при поверненні товару (відмови від послуги), – такі операції є розрахунковими.

При цьому, СГ, які здійснюють розрахункові операції за готівку або безготівку (із застосуванням електронних платіжних засобів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для виконання платіжної операції, зобов’язані, зокрема (ст. 3 Закону № 265):

  • проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи РРО або через зареєстровані фіскальним сервером контролюючого органу ПРРО зі створенням у паперовій та/або електронній формі відповідних розрахункових документів;
  • надавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми та змісту на повну суму проведеної операції, створений в паперовій та/або електронній формі;
  • застосовувати РРО, що включені до Держреєстру РРО, та/або ППРО з додержанням встановленого порядку їх застосування тощо.

Тобто, у загальному випадку при здійсненні розрахункових операцій при купівлі товарів/ послуг в інтернет-магазині РРО (ПРРО) необхідно застосовувати.

Крім того, за умовами електронної комерції продавець, оператор платіжної системи відповідно до умов електронного договору повинні надати покупцеві (замовнику, споживачу) електронний документ, квитанцію, товарний чи касовий чек, квиток, талон або інший документ, що підтверджує факт отримання коштів, із зазначенням дати здійснення розрахунку (ч. 3 ст. 13 Закону № 675).

Особливості застосування РРО (ПРРО) в інтернет-магазині розглянемо в окремому матеріалі.

Детальніше про використання РРО (ПРРО) ФОП – єдинниками у 2021–2022 роках читайте тут і тут. До відома! Здійснювати торгівлю через інтернет-магазини може ФОП – єдинник групи 2 чи 3, за умови дотримання інших вимог, встановлених Податковим кодексом України (далі – ПКУ). Групу 1 такий ФОП обрати не може, оскільки єдинники 1 групи можуть здійснювати роздрібну торгівлю виключно з торговельних місць на ринках (пп. 1 п. 291.4 ПКУ).

Реєстрація РРО (ПРРО)

Як зареєструвати ПРРО для інтернет-магазину?

1. Реєструється господарська одиниця, де буде використовуватись ПРРО. Для цього необхідно подати форму № 20-ОПП.

Докладніше про те, як заповнити форму № 20-ОПП із Кабінету Cashalot – читайте у матеріалі.

Зверніть увагу! ФОП може зазначити адресу свого проживання, у разі якщо діяльність здійснюється за цією адресою.

2. Подати до контролюючого органу заяву про реєстрацію ПРРО за формою №1-ПРРО в електронному вигляді.

Важливо! У розділі 4 «Дані щодо ПРРО» заяви за ф. № 1-ПРРО слід поставити позначку поряд з типом ПРРО – «інтернет торгівля». Це означатиме, що такий ПРРО встановлений на конкретну господарську одиницю і використовується за адресою, зазначеною в реєстраційній Заяві за ф. № 1-ПРРО, та при його застосуванні можливе залучення касира (інтернет-магазин (сайт)) (ЗІР, категорія 109.01).

3. Отримати від ДПС повідомлення про реєстрацію ПРРО.

Зауважимо! Датою реєстрації ПРРО є дата формування фіскального номера ПРРО.

4. Подати повідомлення про надання інформації щодо кваліфікованих/удосконалених сертифікатів відкритих ключів, які застосовуються в ПРРО (форма повідомлення - № 5-ПРРО).

5. Почати використовувати ПРРО.

Докладніше про те, як зареєструвати ПРРО та ЕП/КЕП касирів через Кабінет Cashalotтут.

Як зареєструвати РРО?

1. Реєстрація РРО здійснюється в ДПС за основним місцем обліку субєкта господарювання як платника податків. Подається форма № 20-ОПП.

2. До ДПС подається Заява про реєстрацію реєстратора розрахункових операцій (форма № 1-РРО).

3. ДПС до ЦСО подає Довідку про резервування фіскального номера PPO (форма № 2-РРО).

4. ЦСО суб’єкту господарювання видає Довідку про опломбування PPO (форма № 1-ЦСО).

5. ЦСО до ДПС надсилає Копію довідки про опломбування РРО (форма № 1-ЦСО) та Акт введення в експлуатацію РРО.

6. ДПС надає суб'єкту господарювання Реєстраційне посвідчення РРО (форма № 3-РРО).

7. Почати використовувати РРО.

Облік товарних запасів

Обов’язок вести облік товарних запасів та здійснювати продаж лише тих товарів, що відображені в такому обліку, при здійсненні розрахункових операцій в готівковій та безготівковій формі, зокрема, у сфері торгівлі, встановлено п. 12 ст. 3 Закону № 265. Отже, на інтернет-торгівлю такий обов’язок теж розповсюджується.

Нагадуємо, з 26.11.2021 р. набрав чинності Порядок ведення обліку товарних запасів для фізичних осіб – підприємців, у тому числі платників єдиного податку, затверджений наказом Мінфіну від 03.09.2021 № 496 (далі – Порядок № 496).

Наочно про те, хто з підприємців повинен вести облік товарних запасів за Порядком № 496, ми розглядали у матеріалі. Додамо також, що за наявності обов’язку ведення обліку товарних запасів за місцем їх реалізації, ФОП мають здійснювати облік всіх товарів, які знаходяться в реалізації.

Отже, облік товарних запасів ведуть ФОП. Юрособи повинні вести бухоблік за загальними правилами.

До відома наших читачів! Зручно вести складський облік за формою, затвердженою наказом № 496, у ПРРО Cashalot. При цьому це можуть робити як підприємці, так і юридичні особи. Для цього розроблено новий розділ «Склад». 

Висновок. Ми зупинилися на особливостях ведення інтернет-торгівлі через інтернет-магазин, оскільки такий спосіб здійснення господарської діяльності є доволі затребуваним. А отримані Вами знання – це запорука Вашого успіху! Слідкуйте за нашими подальшими публікаціями.