вгору

Які витрати відносяться до сукупного доходу при здійсненні адвокатської діяльності?

Оподаткування доходів адвокатів, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюється відповідно до ст. 178 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

Адвокати, як особи, які провадять незалежну професійну діяльність, мають право не включати до суми отриманого доходу документально підтверджені суми витрат, необхідних для провадження незалежної професійної діяльності.

Для визначення переліку витрат, необхідних для провадження такої діяльності, слід враховувати узагальнюючу податкову консультацію щодо деяких питань оподаткування фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність (приватних нотаріусів, адвокатів), затверджену наказом ДПС України від 24.12.2012 р. № 1185 (далі – Наказ № 1185).

Обумовлений цей перелік витрат, які можуть бути враховані для визначення сукупного чистого доходу фізичними особами при здійсненні незалежної адвокатської діяльності, вимогами Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» від 05 липня 2012 року № 5076-VI.

До таких витрат відносяться:

  • орендна плата за користування приміщенням, яке є робочим місцем адвоката, у тому числі його поточний ремонт, обладнання пандусу для під’їзду осіб з інвалідністю;
  • технічне забезпечення діяльності робочого місця адвоката та його обслуговування (охоронна та пожежна сигналізація, вогнестійкий сейф, інформаційна вивіска, металеві двері або металеві ролети);
  • обслуговування технічного обладнання (комп’ютери, у тому числі їх програмне забезпечення, принтери, сканер, ксерокс, факс, телефон тощо);
  • витрати на виготовлення печаток та штампів, а також їх заміну;
  • сплата щорічних внесків адвокатів на забезпечення реалізації адвокатського самоврядування;
  • відкриття рахунків у банках та їх розрахунково-касове обслуговування (депозитні рахунки);
  • оплата праці та обов’язкові нарахування на фонд оплати праці помічників, секретарів, стажистів (найманих працівників);
  • проходження підвищення кваліфікації адвокатом; участь у короткотермінових семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях; удосконалення професійної майстерності. Придбання та передплата юридичної літератури (книг, журналів, дисків, програм тощо);
  • витрати на збирання доказів, отримання висновків спеціалістів (експертів) відповідно до умов договору про надання правової допомоги;
  • витрати на користування електронною базою законодавства;
  • витрати на підключення та користування мережею Інтернет;
  • виготовлення бланків (у тому числі ордерів) із зазначенням прізвища, імені та по батькові адвоката, номера і дати видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю;
  • придбання канцелярського приладдя;
  • сплата адвокатами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників, та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування;
  • програмне забезпечення;
  • поштові та кур’єрські послуги, необхідні для виконання адвокатської діяльності;
  • витрати на послуги телекомунікаційного зв’язку, електронні цифрові підписи для ведення бухгалтерського та податкового обліку та для подання податкової звітності, звітності до органів статистики, Пенсійного Фонду України, інших фондів загальнообов’язкового державного страхування.

Порядок оплати послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу, затверджено постановою КМУ від 17.09.2014 р. № 465 (далі – Постанова № 465).

При цьому, перелік витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу визначено узагальнюючою податковою консультацією, яка затверджена наказом Міністерства доходів і зборів України від 30.12.2013 р. № 885, яка на даний час є чинною.

! При визначенні сукупного річного чистого доходу фізичних осіб, які здійснюють незалежну адвокатську діяльність та надали у звітному податковому році безоплатну вторинну правову допомогу, у разі отримання з бюджету відшкодування витрат, відповідно до Постанови № 465 та включення сум зазначеного відшкодування до доходу, такі фізичні особи мають право враховувати, крім витрат, передбачених Наказом № 1185, додаткові документально підтверджені витрати, пов’язані з наданням безоплатної вторинної правової допомоги, зокрема:

  • витрати на проїзд транспортом загального користування (крім авіаційного, залізничного у м’яких вагонах поїздів, суднами морського та річкового транспорту);
  • витрати на придбання пально-мастильних матеріалів у разі використання власного транспортного засобу у нічний час або сільській місцевості чи за відсутності сполучення транспортом загального користування.

Про це повідомила ДПС у Дніпропетровській області.

Нагадаємо, що в програмі M.E.Doc реалізована форма Декларації про майновий стан i доходи (для громадян та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, ідентифікатор форми F0100211), для зручного заповнення і надання до контролюючого органу в електронному вигляді. Декларація подається особами, що здійснюють незалежну професійну діяльність – щороку з подальшою сплатою податкових зобов’язань.

Зазначимо, що цього року термін подання декларації був відтермінований до 01.07.2020 р., сплатити податкові зобов’язання необхідно до 01.10.2020 р. Докладніше про це у нашому матеріалі.

Більше новин читайте у  Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.