вгору
30.01.2025
У цьому матеріалі ми поговоримо про податкову накладну. Без неї не обійтися, оскільки це важливий документ, який підтверджує факт здійснення господарської операції та є підставою для нарахування ПДВ.
Розглянемо такі питання:
Що таке податкова накладна?
Податкова накладна (ПН) – ключовий документ у роботі платників ПДВ. Її складають під час продажу товарів чи послуг і обов’язково реєструють у Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). Складається вона особою, зареєстрованою як платник податку в контролюючому органі. Така особа обов'язково повинна мати індивідуальний податковий номер платника ПДВ.
Головна мета – зафіксувати суму ПДВ, яку продавець має сплатити до бюджету, і підтвердити право покупця на податковий кредит.
Які є підстави для складання ПН?
Податкова накладна складається на дату виникнення податкових зобов'язань постачальника (продавця), крім випадків, передбачених Податковим кодексом України (ПКУ).
Зокрема, ПН складається:
Крім того, ПН складається за щоденними підсумками операцій (якщо не було складено окремих ПН на ці операції):
Для спрощення документообігу та обліку податкових операцій складається Зведена податкова накладна. Це особлива форма податкової накладної, яка об'єднує декілька операцій. Правила її заповнення, як і звичайної ПН, регулюються Порядком № 1307.
Зведена ПН складається у разі:
З чого складається податкова накладна?
Податкова накладна має затверджену форму, визначену наказом Мінфіну від 31.12.2015 р. №1307. Як і будь-який первинний документ, вона включає низку основних реквізитів, зокрема:
ПН складається з заголовної частини та табличної, яка містить розділ А та розділ Б, та двох додатків, що виконують роль окремих самостійних форм. А саме:
Заповнюється у разі здійснення часткової поставки товарів або послуг, якщо частка товару не має відокремленої вартості та містить перелік (номенклатуру) частково поставлених товарів. Наприклад, поставка частини меблевого гарнітура, на який установлено єдину ціну.
Заповнюється у разі внесення змін та/або виправлення помилок до вже складеної і зареєстрованої в ЄРПН податкової накладної.
В Україні з 1 січня 2015 року ПН складаються і реєструються виключно в електронному вигляді через систему електронного документообігу. Це дозволяє автоматично відправляти накладні до ЄРПН і значно спрощує процес адміністрування ПДВ.
В програмі M.E.Doc користувачі завжди мають актуальну форму ПН та Розрахунку коригування (РК) з додатками:
Окрім готової форми, в M.E.Doc є зручні контролі та підказки, які допоможуть вам правильно заповнити документ та мінімізувати можливість помилок.
Які терміни реєстрації ПН?
Згідно з вимогами ПКУ усі податкові накладні (в т. ч. розрахунки коригування і зведені ПН) підлягають реєстрації в ЄРПН.
Зауважимо, що на період воєнного стану строк реєстрації ПН подовжили:
Яка передбачена відповідальність за нескладання та нереєстрацію ПН?
Невиконання вимог щодо складання, реєстрації та коригування податкових накладних може призвести до накладання штрафів і пені.
Тимчасово, протягом дії воєнного стану та 6 місяців після його припинення або скасування, штраф за порушення платниками ПДВ граничного строку для реєстрації ПН/РК в ЄРПН, встановлюється у розмірах:
Підсумок
Нормативні документи:
1. Податковий кодекс України (далі - ПКУ);
2. Закон України «Про внесення змін до розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12.01.2023 р. № 2876-IX (далі - Закон № 2876);
3. Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність» від 16.04.1991 р. № 959-ХІІ;
5. наказ Мінфіну «Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної» від 31.12.2015 р. № 1307 (далі - наказ № 1307).
Корисні посилання: