вгору

Податкова реформа на період дії воєнного стану: коротко про головне

Розглянемо основні зміни в частині оподаткування ПДВ, які запроваджено у зв’язку із внесенням змін до ПКУ Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2120-IX (далі – Закон № 2120).

1. Щодо постачання товарів народного призначення.

Змінами до п. 32 підрозд. 2 розд. ХХ Податкового кодексу України (далі – ПКУ) передбачено режим звільнення від оподаткування ПДВ операцій з ввезення та постачання на митній території України окремих товарів для здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони.

Зокрема:

  • дію вищезазначеної пільги поширено на операції з постачання товарів для забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф на всій території України, а не лише на території Донецької та Луганської областей (як під час проведення операції Об’єднаних сил (ООС);

  • термін «продукція оборонного призначення» змінено на «товари оборонного призначення», привівши термінологію (назви товарів) у відповідність до Закону України «Про оборонні закупівлі». При цьому такі ж зміни щодо термінології були внесені і до п. 197.23  ПКУ;

  • режим звільнення від оподаткування ПДВ також поширюється на операції з ввезення та постачання на митній території України спеціальних засобів індивідуального захисту та бронежилетів для добровольчих формувань тергромад.

  • 2. ПДВ 7% до операцій з ввезення та постачання пального та нафтапродуктів.

На період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану відповідно до п. 82 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ за ставкою ПДВ у розмірі 7% оподатковуються операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України (у т. ч. вироблених на митній території України) таких товарів:

  • бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, визначеними пп. 215.3.4 ПКУ, на які згідно з п. 41 підрозд. 5 вказаного розділу встановлено ставку акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 л;
  • нафти або нафтопродуктів сирих, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2709001000 та 2709009000.

Формування податкового кредиту за операціями з придбання товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, для їх використання в операціях, що підлягають оподаткуванню за ставкою 7%, здійснюється у загальному порядку (виходячи з суми ПДВ, сплаченої (нарахованої) при придбанні/ ввезенні таких товарів/послуг). Також податковий кредит, сформований у попередніх податкових періодах при придбанні товарів та послуг, а також при ввезенні товарів на митну територію України, що починають використовуватись в операціях, що підлягають оподаткуванню ПДВ за ставкою 7%, не підлягає коригуванню у зв’язку із застосуванням цієї ставки ПДВ.

Однак, якщо у платника податку, який протягом звітного періоду здійснював операції з постачання пального та нафтопродуктів, визначених п. 82 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ, за результатами такого звітного періоду сума податку, визначена у податковій декларації з ПДВ відповідно до п. 200.1 ПКУ, має від’ємне значення, то така сума податку не може бути задекларована (ні в поточному звітному періоді, ні в наступних звітних періодах) до бюджетного відшкодування, в т. ч. в рахунок погашення податкового боргу з ПДВ чи іншого податку. Отже, така сума ПДВ не може бути задекларована у податковій декларації з ПДВ у ряд. 20.1, 20.2, 20.2.1 та 20.2.2, а підлягає виключно зарахуванню до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, тобто відображається виключно у ряд. 20.3 податкової декларації з ПДВ.

 3. Особливості заповнення звітності з ПДВ протягом воєнного стану.

На період дії правового режиму воєнного стану визначено особливості формування податкового кредиту (п. 32-2 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

Так, під час дії правового режиму воєнного стану платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН) постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них (далі – ПН/ РК), включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі – Закон № 996).

У той же час протягом 6-ти місяців після припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану платники:

  • зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх ПН/ РК, реєстрація яких відтермінована на час дії правового режиму воєнного стану, податковий кредит, задекларований платниками під час останнього на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, підлягає обов’язковому уточненню (приведенню у відповідність) з урахуванням даних ПН/ РК (абз. другий п. 32-2 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

Тож, з урахуванням того, що платники ПДВ не мають можливості реєструвати в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування до них, формування податкового кредиту в податковій звітності з ПДВ здійснюється з урахуванням такого:

  • за звітний період лютий 2022 р. – податковий кредит формується на підставі зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних (що були зареєстровані в ЄРПН постачальниками до 24.02.2022 р.) та наявних у платника податку первинних документів бухгалтерського обліку, складених відповідно до Закону № 996 (по операціях, не підтверджених зареєстрованими в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування до них) (далі – первинний (розрахунковий) документ);
  • за наступні звітні періоди в період дії правового режиму воєнного стану – податковий кредит має формуватися на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів.

Суми податкового кредиту з ПДВ, сформовані на підставі даних первинних (розрахункових) документів, отриманих від постачальників товарів/послуг, повинні відображатися платниками ПДВ у табл. 2.1 «Відомості про операції з придбання з податком на додану вартість, які підлягають оподаткуванню за основною ставкою та ставками 7% і 14%» додатку 1 до податкової декларації з ПДВ та одночасно, за можливості, включатися до Заяви про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов’язкових реквізитів ПН та/або порушення продавцем граничних термінів реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування (додаток 7 до податкової декларації з ПДВ), подання якої не має наслідків щодо притягнення до відповідальності.

У той же час протягом 6-ти місяців з моменту припинення або скасування дії правового режиму воєнного стану постачальники товарів/послуг зобов’язані забезпечити реєстрацію в ЄРПН всіх ПН та/або РК до них за операціями з постачання товарів/послуг, що були здійснені під час дії правового режиму воєнного стану.

При цьому покупці таких товарів/послуг зобов’язані протягом цього ж терміну (6 місяців) уточнити (привести у відповідність) показники податкового кредиту з урахуванням даних зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування до них.

4. Знищення (втрата) товарів під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та передача товарів у державну чи комунальну власність.

Починаючи з 24.02.2022 р. та протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану не вважаються використаними платником податку в оподатковуваних ПДВ операціях, або в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, та норми п. 198.5 ПКУ не застосовуються у випадку, якщо товари, придбані з ПДВ (як до запровадження правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії):

  • знищені (втрачені) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану;
  • передані в державну чи комунальну власність, у т. ч. на користь добровольчих формувань тергромад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану (абз. перший – третій та п’ятий п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

Отже, при знищенні (втраті) під час дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану товарів, придбаних з ПДВ, як до запровадження дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, так і в період його дії, а також при передачі в державну чи комунальну власність, у т. ч. на користь добровольчих формувань територіальних громад, та надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України податкові зобов’язання з ПДВ не нараховуються та податковий кредит, сформований при їх придбанні, не коригується.

5. Передача товарів (надання послуг) для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави.

При здійсненні операцій з передачі /надання товарів та послуг установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів держбюджету, для потреб забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, такі операції не вважаються операціями з постачання товарів/послуг, та, відповідно, податкові зобов’язання згідно з п. 198.5 ПКУ не нараховуються (абз. четвертий-п’ятий п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ).

До таких установ та організацій належать: ЗСУ, Нацгвардія, СБУ, Служба зовнішньої розвідки України, Державна прикордонна служба України, МВС України, Держслужба України з надзвичайних ситуацій (далі – ДСНС), Управління держохорони України, Держслужба спецзв’язку України, добровольчі формування тергромад, інші утворення відповідно до законів України, військові формування, їх з’єднання, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів держбюджету, а також центральний орган виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, сил цивільного захисту та/або заклади охорони здоров’я державної та/або комунальної власності, та/або структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій.

При цьому норми абз. четвертого п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ не застосовуються до операцій з постачання товарів/ послуг, які оподатковуються ПДВ за ставкою 0%. Зокрема, операції з постачання товарів для заправки (дозаправки) або забезпечення наземного військового транспорту чи іншого спецконтингенту ЗСУ та інших установ, визначених постановою КМУ «Деякі питання оподаткування податком на додану вартість за нульовою ставкою у період воєнного стану» від 02.03.2022 р. № 178 (далі – Постанова № 178) оподатковуються за нульовою ставкою ПДВ.

При цьому за операціями з передачі/ надання товарів та послуг, які відповідно до абз. четвертого п. 32-1 підрозд. 2 розд. ХХ ПКУ не вважаються постачанням товарів/послуг, особи, які здійснюють таку передачу/ надання, та особи, які отримують такі товари/ послуги, повинні  складати на підтвердження первинні документи бухобліку відповідно до Закону № 996.

6. Неврахування платьниками поставлених товарів/ послуг як благодійної допомоги при обрахунку граничного обсягу для цілей реєстрації платниками ПДВ.

Відповідно до пп. 69.12 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ операції, передбачені пп. 197.1.15 ПКУ, що здійснені протягом 2022 р. громадськими об’єднаннями та/або благодійними організаціями, не включаються такими громадськими об’єднаннями або благодійними організаціями при визначенні загальної суми для обов’язкової реєстрації платником ПДВ відповідно до ст. 181 цього Кодексу.

При цьому пп. 197.1.15 ПКУ передбачено режим звільнення від оподаткування ПДВ для операцій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) постачання товарів/ послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації.

Відтак, операції громадських об’єднань та/або благодійних організацій з безоплатного (без будь-якої грошової, матеріальної або інших видів компенсації) постачання товарів/послуг благодійним організаціям, утвореним і зареєстрованим відповідно до законодавства, а також надання такої допомоги благодійними організаціями набувачам (суб'єктам) благодійної допомоги відповідно до законодавства про благодійну діяльність та благодійні організації, не враховуються платниками, що здійснюють такі операції, при обрахунку ними загальної суми від здійснення операцій з постачання товарів/послуг для визначення необхідності реєстрації платником ПДВ в обов’язковому порядку.

Про це повідомила ДПС.   

Щодо підтримки держави неприбутківцями без податкових наслідків читайте у Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.