вгору

З 27.05.2020 р. діють нові критерії оцінки ступенів ризику для перевірок Держпраці

27.05.2020 р. набрала чинності постанова КМУ від 20.05.2020 р. № 383 «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснення державного гірничого нагляду Державною службою з питань праці» (далі – Критерії). Як ми повідомляли, що вона визначає єдиний механізм проведення державного нагляду Держпраці.

Так, критеріями, за яким оцінюється ступінь ризику від провадження госпдіяльності, є (Таблиця 1):

Таблиця 1

Сфери

Критерії

1) у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, праці, зайнятості населення, зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю

 

Наявність у СГ протягом останніх у СГ останніх 5-ти  років, що передують плановому періоду:

- об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що не виведені з експлуатації в установленому порядку;

- здійснення СГ експлуатації об’єктів підвищеної небезпеки, машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, виконання робіт підвищеної небезпеки;

- виконання СГ робіт підвищеної небезпеки;

- невиконання СГ зауважень, які було надано під час проведення аудиту охорони праці та/або усунення порушень, що були виявлені під час заходу держнагляду (контролю) СГ;

- використання у діяльності СГ шкідливих речовини III або IV класу небезпеки; порушення вимог законодавства у сфері діяльності, пов’язаної з об’єктами підвищеної небезпеки, вимог законодавства з питань гігієни праці, застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, виявлені за результатами заходів держнагляду (контролю);

- порушення вимог законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, виявлені за результатами заходів держнагляду (контролю);

- порушення вимог законодавства з охорони праці щодо розслідування нещасного випадку, виявлені за результатами заходів держнагляду (контролю);

- настання нещасних випадків, наявність випадків гострого або хронічного профзахворювання у працівника, особи СГ.

Також до критерії оцінки відносяться:

- порушення СГ вимог законодавства про працю;

- використання праці неповнолітніх осіб;

- наявність заборгованості з виплати зарплати або порушення строків її виплати;

- виплата працівникам зарплати на рівні або нижче встановленого законодавством розміру МЗП;

- невідповідність кількості найманих працівників СГ обсягам виробництва (виконаних робіт, наданих послуг) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;

- наявність розбіжностей між фактичними показниками чисельності працівників і зарплати за показниками звітності, поданої СГ органам держвлади;

- порушення СГ вимог законодавства про зайнятість населення;

- застосування праці іноземців або осіб без громадянства та осіб, стосовно яких прийнято рішення про оформлення документів для вирішення питання щодо надання статусу біженця, протягом останніх 2-х років, що передують плановому періоду;

- порушення СГ вимог законодавства про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю;

- одержання СГ держдопомоги у вигляді пільг з оподаткування, поворотної та безповоротної фіндопомоги, цільової позики, дотації за рахунок сум адміністративно-господарських санкцій та пені, що надходять до держбюджету за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю.

2) у сфері здійснення державного гірничого нагляду

 

- виконання СГ робіт з видобутку, транспортування, дроблення, сортування та збагачення корисних копалин;

- спосіб видобування СГ корисних копалин;

- порушення вимог законодавства, правил і норм щодо ведення робіт, пов’язаних з геологічним вивченням надр, їх використанням та охороною, а також використанням і переробкою мінеральної сировини, які виявлені протягом останніх 5-ти років, що передують плановому періоду.

Також у вигляді шести додатків до Критеріїв подані:

Додаток 1. Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

Додаток 2. Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сфері додержання законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Додаток 3. Ризики настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності у сфері здійснення державного гірничого нагляду.

Додаток 4. Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, їх показники та кількість балів за кожним показником.

Додаток 5. Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері додержання законодавства про зайнятість населення, зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, їх показники та кількість балів за кожним показником.

Додаток 6. Перелік критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності у сфері здійснення державного гірничого нагляду, їх показники та кількість балів за кожним показником.

Як і раніше, віднесення СГ до одного з трьох ступнів ризику здійснюється з урахуванням балів, нарахованих за всіма критеріями (додатки 3, 4).

Шкала, за якою оцінюється ступінь ризику, і, відповідно, періодичність планових заходів Держпраці (див. Таблицю 2).

Таблиця 2

Кількість балів

Ступінь ризику

Періодичність планових перевірок Держпраці

(не частіше, ніж)

від 41 до 100 балів

високий

1 раз на 2 роки

від 21 до 40 балів

середній

1 раз на 3 роки

від 0 до 20 балів

незначний

1 раз на 5 років

Зверніть увагу! Якщо за результатами планових та позапланових заходів держнагляду (контролю) протягом останніх 3-х років для СГ з середнім ступенем ризику, та протягом останніх 5-ти років для СГ з незначним ступенем ризику, у СГ не виявлено суттєвих порушень вимог законодавства та/або проведено аудит охорони праці, наступний плановий захід держнагляду (контролю) щодо такого СГ проводиться не раніше ніж через період часу, встановлений для відповідного ступеня ризику, збільшений у 1,5 рази. Зазначене положення не застосовується до СГ з високим ступенем ризику.

 Періодичність проведення наступного планового заходу держнагляду (контролю) визначається починаючи з дати закінчення планового періоду, в якому здійснювався захід держнагляду (контролю).

Більше корисних матеріалів читайте у Блозі бухгалтера, у Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.