вгору

Обговорення питань з бізнесом щодо впровадження е-ТТН 15.02.2023

24.02.2023

15 лютого, за ініціативи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України, відбулась онлайн-зустріч щодо впровадження е-ТТН Україні. Під час цієї зустрічі представники бізнесу мали змогу поставити експертам всі запитання про тонкощі впровадження е-ТТН, що їх цікавлять. 

Так, заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Анатолій Комірний коротко розповів про поточний стан реалізації проєкту з впровадження е-ТТН. До відповідей на запитання від бізнесу долучився керівник проєктів у сфері цифровізації Інституту аналітики та адвокації — Антон Зінченко і представники провайдерів ЕДО, які успішно пройшли тестування щодо взаємодії з Системою е-ТТН – директорка департаменту бізнес-аналізу провайдера ПТАХ — Руслана Тилевна та продакт-менеджер провайдера EDIN — Дмитро Гончаров.

Пропонуємо розглянути детальніше запитання, що пролунали під час цієї зустрічі та відповіді на них від експертів.

1. Питання щодо впровадження е-ТТН

- Чи затверджено вже остаточний формат xml е-ТТН? Якщо ні, то коли його очікувати?

Базуючись на міжнародних напрацюваннях, для побудови структури xml-специфікації е-ТТН було обрано стратегію використовувати стандарт eCMR UN/CEFACT, який уже зарекомендував себе у багатьох країнах.

На момент імплементації і розробки специфікації Мінінфраструктури брали останню версію. Але формат переглядається щоквартально, зміни вносяться майже кожні півроку. Тому Мінінфраструктури намагатиметься підтримувати цей формат в актуальному вигляді. Всі оновлення та зміни будуть публікуватись для провайдерів у відповідному розділі для розробників. Зараз використовується актуальний формат, у разі змін — буде повідомлено додатково.

Формат е-ТТН буде затверджено, ймовірно, після проходження тестового періоду з урахуванням вимог українських реалій та актуальних міжнародних стандартів.

- Чи наявність паперового варіанту е-ТТН є обов’язковим/добровільним з 01.08.2023? Якщо так, то яка має бути процедура підписання та зберігання паперового варіанта?

З моменту офіційного впровадження реєстрації електронних товарно-транспортних накладних, паперова форма стає добровільною. Контролюючі органи звірятимуть інформацію із зареєстрованим в ЦБД електронним документом (не паперовим).

Тобто, достатньо буде, якщо ТТН оформлена в електронному вигляді. Але, якщо у бізнесу є потреба у паперовому варіанті е-ТТН, то такий варіант має місце, це не впливає на сам процес.

2. Чи можна виписувати на одне авто декілька е-ТТН, якщо воно везе товар кільком різним покупцям?

ТТН формується не на машину загалом, а на відповідне замовлення. Транспортний засіб може перевозити 10, 20, 50 замовлень, але кожне замовлення має оформлюватись за допомогою ТТН. Якщо в замовленні різні вантажовідправники або різні вантажоодержувачі. 

Якщо вантажовідправник та вантажоодержувач один, то може оформлюватись одна ТТН, навіть якщо авто везе багато замовлень. Зауважте, за правилами перевезення кількість ТТН повинна бути кратна пунктам розвантаження, а свій “життєвий цикл” ТТН завершує під час підписання вантажоодержувачем.

3. Підписання та відправка документа перевізником, учасником — одна дія чи декілька в системі?

Це залежить від того, як це реалізовано у кожного провайдера. У Кабінеті е-ТТН лінійки Linkos-продуктів цей процес буде реалізовано однією дією для спрощення і прискорення процесу (user friendly підхід).

Тобто для користувача підписання та відправка е-ТТН в ЦБД — це буде одна дія. 

4. Яким чином водій має підписувати е-ТТН — це буде мобільний додаток чи потрібно організовувати робочі місця для водіїв у місцях завантаження/розвантаження?

Linkos розробляє спеціальний мобільний застосунок (Кабінет водія), який дає можливість водію підписувати е-ТТН у своєму смартфоні, де б він не перебував.

Рішення для водія передбачатиме максимально простий, зручний та інтуїтивно зрозумілий функціонал для водія чи експедитора, що дозволить переглядати та накладати КЕП саме на свою е-ТТН. 

5. Чи потрібен в е-ТТН підпис Перевізника?

Для реєстрації е-ТТН в ЦБД вимагається мінімальний набір підписів. Це такі: Вантажовідправник, Водій і Вантажоотримувач.

Тобто, основним підписом зі сторони перевізника є підпис водія. Але, якщо згідно з процесом бізнесу потрібно буде ще додатково підпис перевізника (крім підпису водія), то він також може бути накладений, якщо така опція передбачена розробником.

Можливість додавати необхідних підписантів буде передбачена в Кабінеті е-ТТН Linkos.

6. Питання щодо експедитора

- Чи передбачено в е-ТТН участь Експедитора як четвертого учасника процесу?

Експедитор — це окремий учасник процесу перевезення. Зареєстровано проєкт змін до Закону про автотранспорт, який передбачає сторону Експедитора, що є додатковою до Замовника, Вантажовідправника, Перевізника та Вантажоодержувача.

-   Чи може Експедитор створювати е-ТТН?

Щодо створення е-ТТН Експедитором зазначимо, що створювати e-ТТН Експедитор може, але перший підпис (КЕП) для реєстрації в ЦБД накладати має саме Вантажовідправник.

-   Хто від імені Експедитора повинен підписувати е-ТТН?

Від імені Експедитора підписати e-ТТН може відповідальна особа від СГ за здійснення такої господарської операції. Це може бути як сам Експедитор, так і менеджер, бухгалтер тощо.

7. Чи можливе примусове завершення чи відхилення е-ТТН? Хто з учасників має доступ до цього? Є ризик, що водій через необізнаність може це зробити випадково як учасник процесу?

Так, можливе як примусове завершення, так і відхилення е-ТТН.

Щодо відхилення e-ТТН. Така можливість є у Вантажовідправника і Водія, який перебуває на складі завантаження. Всі наступні дії, коли вже авто виїхало зі складу навантаження, коригуються Актами.

Щодо примусового завершення. Використовується, коли процес перевезення не може бути виконане далі, Вантажоодержувач не може підписати e-ТТН, щось трапилось і потрібно завершити “життєвий цикл” e-ТТН.

Складається «Акт примусового завершення е-ТТН» між Замовником та Перевізником. Водій не зможе через необізнаність випадково виконати примусове завершення е-ТТН, оскільки для цього документа передбачено два обов'язкових підписи, один з яких саме Замовника.

8. Як вирішуватиметься проблема з перебоями АЦСК, помилками про тимчасову недоступність? (Рішення, якщо є проблеми зі зв’язком)

Дуже важливим є доступ до АЦСК для підписання електронних документів, зокрема, і в системі е-ТТН.

Розуміючи проблеми, що є зараз, зі світлом, зв’язком та наявністю інтернету, — розроблено функціонал відкладеного підпису. Це дозволить підписати документ, коли з’явиться зв’язок або з АЦСК, або з’явиться інтернет, і можна буде, не порушуючи правила, зробити перевезення.

Щодо роботи ЦБД при відключенні світла чи відсутності інтернету — питання опрацьовується окремо. Для цього робиться дублювання системи. Мета регулятора — щоб ця система існувала на декількох центрах обробки даних, і якщо в якомусь із центрів вимикається світло, відсутній інтернет — система автоматично перемикається на інший (такий інструмент використовується в інших країнах).

Регулятор має визначити чіткий механізм зон відповідальності провайдерів, бізнесу, тощо в правилах функціонування системи e-ТТН при проблемах зі зв’язком.

9. Блок питань, які стосуються спеціалізованих форм та підакцизних товарів.

Є два окремі законопроєкти, які перебувають на розгляді у ВРУ, що значно змінюють перевезення підакцизних товарів. Обговорюється питання щодо нанесення представником контролюючого органу відміток про виїзд товару з території акцизного складу та, щоб у всіх учасників таких перевезень не було потреби вносити дані у дві системи окремо.

Що стосується тютюнової галузі тут зазначимо, що вона передбачає застосування е-акцизу, що регулюється ДПСУ. Якщо в процесі впровадження е-ТТН буде визначено, що форма відрізняється від загальної і потребує додаткових полів, то для тютюнової галузі будуть створені спеціалізовані форми е-ТТН.

Що стосується покарання, стягнення чи інших дисциплінарних дій у разі перевезень для поставок товару без створення е-ТТН з 01.08.2023. Якщо бізнес буде не готовий з якихось об'єктивних причин (мало часу на тестування тощо), то звісно будуть обговорюватись всі нюанси і буде продовжено тестовий режим запровадження спеціалізованих форм. Це буде врегульовано нормативними документами та підзаконними актами.

Linkos тісно співпрацює і з ДПС, і з Мінінфраструктури. І коли все вирішиться — обов’язково повідомимо.

10. У чому безпосередньо полягатиме технічна сумісність (інтероперабельність) системи е-ТТН? Чи може бути повністю оформлена е-ТТН, якщо вантажовідправник користується послугами провайдера №1, перевізник — провайдера №2, а вантажоотримувач — провайдера №3?

Бізнес може використовувати будь-якого провайдера, що пройшов акредитацію.

Е-ТТН може повністю пройти весь “життєвий цикл” при роботі всіх учасників процесу з різними провайдерами, оскільки саме система ЕДО забезпечує інтероперабельність. Тобто дані в е-ТТН будуть певним чином синхронізуватися через реєстр товарно-транспортних накладних Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури і стануть доступними для кожної із сторін вантажоперевезення.

11. Яким чином вантажовідправник (який користується послугами провайдера №1) зможе дізнатися, що перевізник (який користується послугами провайдера №2) підписав е-ТТН? Як швидко буде відбуватися синхронізація інформації про підписання е-ТТН будь-яким учасником перевезення вантажу?

Вантажовідправник, Перевізник, Вантажоодержувач має обрати одного з провайдерів, який під'єднаний до системи. За допомогою провайдера учасник перевезення отримуватиме інформацію про всі зміни, усі нові документи, які будуть надсилатися іншими учасниками перевезення. Тобто, не потрібно користуватися послугами кількох провайдерів (на відміну від обміну ЕДО (видатковими, рахунками тощо), щоб мати таку ж інформацію, як і ваші контрагенти. Це значно спрощує процес обміну документами в рамках е-ТТН та робить процес синхронізації інформації між учасниками перевезення максимально швидким.

Тож, поки процес впровадження електронних накладних триває, бізнес має час підготуватися та максимально детально вивчити усі тонкощі. Ми ж у Linkos завжди готові допомогти, підтримати та фахово відповісти на усі ваші запитання. 

Детальніше про проєкт е-ТТН та сервіси, які зовсім скоро з’являться — читайте у наших попередніх матеріалах: