вгору

Відповіді експертів на питання бізнесу щодо впровадження е-ТТН. Частина І 01.03.23

07.03.2023

еттн відповіді на питання

1 березня відбулася друга онлайн-зустріч з представниками бізнесу щодо впровадження е-ТТН Україні, за ініціативи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України. Під час вебінару експерти відповіли на низку питань, які зараз виникають у бізнесу. 

Експертами, що взяли участь у вебінару та надали відповіді на запитання представників бізнесу стали:

  • Анатолій Комірний – заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
  • Антон Зінченко – керівник проєктів у сфері цифровізації Інституту аналітики та адвокації.
  • Руслана Тилевна – директорка департаменту бізнес-аналізу компанії ПТАХ.
  • Дмитро Гончаров – продакт-менеджер компанії EDIN.

Якщо ви пропустили онлайн-зустріч щодо впровадження е-ТТН в Україні, ми зібрали для вас усі запитання та відповіді на них, що прозвучали у ході вебінару. 

!!! Друга частина запитань від бізнесу і відповідей від експертів.

Оскільки зустріч була максимально продуктивною, а опрацьованих питань питань багато, ми розділили їх на дві частини. У першій частині матеріалу на вас чекають такі тематичні блоки:

  • заповнення е-ТТН;
  • вантажоодержувач — фізична особа​;
  • самовивіз та повернення товару​.


Заповнення е-ТТН​


1. Додавання яких тегів до кінцевого варіанту загальної форми е-ТТН ще плануються? Чи будуть додаватися такі теги як: "довжина, ширина, висота транспортного засобу", "маса брутто"? Якщо так, то коли?

Сьогодні ті, хто вже починає тестувати разом з провайдерами систему, бачать, який вигляд вона має. Вона сьогодні в частині “звичайної ТТН, без спецформ”, є підготовленою і це все зображено у законопроєкті № 6534, який зараз розглядають депутати. Додатково Мінінфраструктури нічого не планує додавати. 

Можливо, у спеціальних формах щось трошки зміниться, якщо треба щось дороблювати, оскільки та чи інша спеціальна форма має відповідати ринковим засадам. У звичайній ТТН — ні, можете сьогодні працювати і вивчати те, що є. 

2. Як нам вказувати в е-ТТН масу брутто авто, якщо відбувається протягом однієї поїздки додаткове завантаження та часткове відвантаження? 

Наприклад, на момент першого завантаження маса авто складає 5 тонн, а маса першого завантаженого товару складає 2 тонни, таким чином маса брутто авто складає 7 тонн. 

Ми зазначаємо в е-ТТН массу брутто авто 7 тонн, а потім відбувається додаткове завантаження в іншому місці. Таким чином вже буде не 7 тонн, а більше. 

Пропонуємо: або видалити необхідність вказівки в е-ТТН маси брутто авто або в е-ТТН вказувати лише масу товару, що перевозиться за цією е-ТТН.​

3. Як визначати та вказувати масу брутто автомобіля, якщо вона є максимальною на виїзді зі складу, а потім зменшується з кожною точкою доставки?​

Щодо електронної частини, як вже було сказано, що в законопроекті це виправили і такого не буде. 2 і 3 питання буде вирішено з прийняттям законопроєкту № 6534 (змін до Закону про автомобільний транспорт). Часові рамки, коли можуть розпочати дію зміни 6534: намагаємось якомога швидше. Більше точних даних, на жаль, не можна сказати. Очікування — місяць-півтора, на те, щоб це пройти. Але в умовах війни законопроєкт 6534 може бути, як то кажуть, “поставлений на паузу”, поки будуть прийняті інші нагальні закони.

4. Як має бути оформлена е-ТТН в частині заповнення місць постачання транспортної упаковки у разі перевезення товарів на комбінованій (міксованій) транспортній одиниці? Тобто, якщо Компанія переміщає декілька товарних одиниць на одній палеті, водночас на палеті розміщені  товари, переміщення яких має бути оформлено звичайною е-ТТН та спец. е-ТТН, так вказати по одній палеті в кожну із е-ТТН не зовсім коректно, адже при перевірці водія співробітниками МВС, згідно з е-ТТН, в автомобілі має бути дві палети, а фактично одна.​

Є припущення як це можна заповнювати:

  1. або вказувати в цих двох ТТН для загальної групи товарів і для спец.ТТН пономенклатурно, або в інших транспортних одиницях, наприклад, ящики, і тоді питання щодо палети відпадає;
  2. або, якщо правильнішим контрагент вважає заповнювати ТТН і вказувати транспортними одиницями палету, тоді до ТТН буде прикріплено одна товарна накладна або дві, в котрих буде  деталізація щодо товарних позицій, в яких транспортних одиницях вони безпосередньо перебувають (ящики, коробки). І, якщо виникнуть в інспектора ДСБТ сумніви щодо коректності оформлення ТТН або характеру вантажу, він може це перевірити за допомогою супровідних документів на вантаж. Є припущення, як цю ситуацію вирішити.

Тут дійсно саме проблематика полягає в тому, як заповнити. Якщо у бізнесу виникає потреба зазначити товар на одній вантажній одиниці, то вони самі собі створюють додаткові складнощі. Декомпозиція до меншої упаковки дозволить більше оптимізувати розміщення вантажу і заповнення вказувати у товарно-транспортній накладній. 

5. Чи є у стандартному шаблоні е-ТТН можливість позначення, що у відправці є продукція, яка належить до категорії небезпечний вантаж?​

У структурі ТТН, саме у товарному блоці, передбачено зазначення класифікації небезпечного вантажу. Крім цього, якщо перевозиться небезпечний вантаж, то до товарно-транспортної накладної перевізник, вантажовідправник мають додати дозвіл на переміщення небезпечних вантажів. 

6. Як буде перевірятись маса брутто щодо максимально можливого навантаження на певне авто? Наприклад, якщо максимальне навантаження на машину 20 тонн, а зазначена маса брутто 22 тонни?

Як було вище зазначено, ці поля будуть прибрані з ТТН.

  • Все вірно, а як тоді буде перевірятись, що дійсно це авто в ТТН може перевозити зазначену масу брутто. Там же ЦБД, наскільки відомо, буде додатково інтегровано з МВС і через цю інтеграцію це відбуватиметься.

Дійсно, запланована інтеграція з Реєстром колісних транспортних засобів. Це зроблено для того, щоб було можливо збирати статистику та під час завантаження давати додаткову інформацію бізнесу, що транспортний засіб має обмеження на максимальне навантаження.

Згадаємо поточний КУпАП. Відповідальність зараз розподілена. Відповідає за перевантаження не тільки перевізник. 

Якщо перевізник схитрив і сказав: “Добре, давай я тобі перевезу 25 тонн”, а машина має максимальні 20 тонн, то Вантажовідправник хоча б буде знати про це.


Вантажоодержувач — фізична особа​


7. Як можна оформити підпис отримувача, якщо отримувач фізична особа, в якої відсутній електронний підпис? Наша пропозиція: якщо відправник та перевізник юридичні особи, а отримувач фізособа, то на е-ТТН підпис ставить лише відправник та перевізник. Якщо відправник та перевізник одна і та ж особа (тобто перевезення здійснюється власним транспортом), а отримувач фізособа, то е-ТТН не оформлюється.​

Зважаючи на те, є інтернет чи ні, зараз є три варіанти, як це можна врегулювати, якщо отримувач фізособа:

  • Маршрутний лист

Бізнес оформлює маршрутний лист. Потім, коли фізично відвантажується доставка, цей лист підписується. Далі, в кінці зміни, коли все повернулося, цей маршрутний лист додається до ТТН і ТТН закривається. 

  • ОТП-підпис. Цей варіант застосовується, коли є інтернет. 

Це може бути отп-підпис. ОТП-підпис — це відправка СМС на відповідний номер для підтвердження отримання товару. 

  • Можливість підписати через додаток ДІЯ. 

Планується впроваджувати всі 3 варіанти, а бізнес зможе обрати для себе найзручніший.

8. Як має формуватись е-ТТН, якщо компанія здійснює продаж товарів з адресною доставкою кінцевим споживачам (як юридичним, так і фізичним особам) за допомогою найманих транспортних засобів, якщо в один маршрут (автомобіль) збирається 30-40 таких точок доставки (міксовано з фіз та юрособами)?​

Все просто. Є юридична особа, є договір на доставку. Готується той самий пакет документів, який би готувався в електронному вигляді. А з фізособами — це можуть бути 3 варіанти, про які було сказано вище.

9. Чи можливо для такого формату бізнесу (остання миля) створити окрему форму е-ТТН, щоб цей документ був один на весь маршрут?

Якщо це маршрутний лист, тоді — так, можна. У випадку, якщо це отп-підпис  — у нас є ТТН і є отп-підпис, який прирівнюватиметься до вантажоотримувача. Як зробити в одній ТТН 20, 30, 40 вантажоотримувачів досить незрозумілий зараз процес. Тому, якщо це буде електронна отп або Дія — це окрема ТТН, якщо це буде маршрутний лист — то, мабуть, можна зробити на весь маршрут.


Самовивіз та повернення товару​


10. У випадку, якщо підприємство є вантажовідправником, а клієнт забирає продукцію на умовах самовивозу (сам організовує транспорт), яка зі сторін ініціює та оформлює е-ТТН?​

В ініціації оформлення е-ТТН є два статуси — створення і реєстрація. У нашій моделі архітектури бази даних, створити е-ТТН може будь-хто з контрагентів (або вантажовідправник, або вантажоодержувач, або перевізник). Але зареєструвати таку е-ТТН (перша реєстрація) має саме вантажовідправник. Тому, дивлячись на те, що саме запитується, відповідь така: якщо мова про створення е-ТТН — створити може будь-хто. Якщо зареєструвати (щоб процес пішов і інші учасники могли ставити свій підпис) — тільки вантажовідправник.  

Доповнення від EDIN: Наприклад, є заявка на транспортування,  в якій замовник і перевізник, як основні особи, між якими здійснюється документообіг, і які домовляються по транспорту. Якщо замовник і вантажовідправник — це різні компанії, то вантажовідправник зовсім не знає, який буде транспорт і водій на маршруті. На підставі погодженої заявки на транспортування створюється ТТН в статусі “попередня ТТН”. Це двосторонній документ між замовником і вантажовідправником, який не підписується, не реєструється в ЦБД. Це зроблено тілько для того, щоб вантажовідправник якомога швидше запустив процес реєстрації ТТН в ЦБД.

Тобто, на підставі ТТН в статусі “попередня ТТН”, вантажовідправник створює основну ТТН, яка містить вже заповнені дані щодо перевізника, авто, водія, і запускає стандартний “життєвий” цикл цієї ТТН.    

11. Як має бути оформлене зворотне переміщення товару в разі часткової відмови вантажоодержувачем у прийомі товару? Маються на увазі постачання некондиційного товару (бою, браку, виявлення товарів з порушеними термінами придатності, поставки товару понад замовлену кількість тощо)? Оформлення зворотної е-ТТН не є коректним варіантом, адже в такому разі вантажоодержувач має прийняти товар на баланс, а потім оформити повернення товару, що відповідно може стати причиною зловживань і конфліктних ситуацій між сторонами.​

В е-ТТН є Акт розбіжностей. Не вигадуємо нічого нового, беремо законодавчий акт для паперової ТТН і перекладаємо в електронну форму. Є Акт розбіжностей, підписання якого фіксує, що якась кількість товару не відповідає якості або іншим вимогам. 

Акт розбіжностей є основою, щоб створити вантажоотримувачу е-ТТН на зворотній напрям на повернення товару. Інакше перевізник везтиме товар без будь-яких документів, а це неправильно. Тому, якщо повертається частина товару, створюємо Акт розбіжностей, якщо повністю товар не підходить — Акт про зміну пункту розвантаження у зворотному напрямку і це може зробити сам перевізник.

Отже, якщо виявлено щось з некондиційного товару (бою, браку, виявлення товарів з порушеними термінами придатності, поставки товару понад замовлену кількість тощо) — складаємо Акт розбіжностей.

Відповідно до цього Акту відбувається прийомка вантажу, потім цей вантаж повертається вантажовідправнику, але за окремою е-ТТН.

Щодо питання “Оформлення зворотної е-ТТН не є коректним варіантом, так як в такому разі вантажоодержувач має прийняти товар на баланс, а потім оформити повернення товару, що відповідно може стати причиною зловживань і конфліктних ситуацій між сторонами”.​

Представник проєктів у сфері цифровізації Інституту аналітики та адвокації не погодився з тим, що оформлення е-ТТН є некоректним варіантом. І зазначив, що на підставі Акту розбіжностей ще не виникає зобов’язання приймати вантаж. 

Повертаючись до визначення ТТН, слід зазначити, що і вантажоодержувач, і вантажовідправник можуть не бути власниками цього вантажу. Це тільки ті сторони, які надали товар і прийняли товар у перевізника.

Доповнення від EDIN: Щодо прийняття на баланс товару. На баланс товар приймається після підписання ТТН вантажоодержувачем. Якщо є якісь коригування, ця е-ТТН може бути відкоригована окремим електронним документом. Підписання е-ТТН, навіть за наявності Акту розбіжностей, не є умовою прийняття товару на баланс. Тільки після підписання ТТН, за наявності змін, скоригованих окремим документом.

12. Як у е-ТТН буде реалізовано механізм повернення товарів на склад відвантаження, у разі відмови вантажовідправника прийняти товари через відсутність електрики, доступу до інтернет-під’єднання тощо?​

Для цього використовується Акт зміни пункту призначення. Цей Акт може створюватись перевізником/замовником. Участь вантажоодержувача, якщо він відмовляється від прийняття вантажу, в цьому Акті не є обов'язковою.  

Причини неприйняття товару коригуються Актом зміни пункту розвантаження.

Процес впровадження електронних накладних в Україні триває, а бізнес має час підготуватися, дізнатися про всі тонкощі е-ТТН та бути обізнаним у всіх особливостях впровадження. 

Найближчим часом ми опублікуємо другу частину онлайн-зустрічі, де були озвучені відповіді на запитання щодо впровадження е-ТТН у арго-сфері, а також використанні КЕП для е-ТТН та особливості послідовності накладання підписів. Тож, слідкуйте за нашими публікаціями, щоб не пропустити вихід другої частини обговорення. 

Пропонуємо також дізнатися більше про реалізацію проєкту е-ТТН у наших попередніх матеріалах: