вгору
15.03.2023
1 березня відбулася друга онлайн-зустріч з представниками бізнесу щодо впровадження е-ТТН Україні, за ініціативи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
У попередньому матеріалі ми опублікували першу частину онлайн-зустрічі запитань від бізнесу і відповідей від експертів: Відповіді експертів на питання бізнесу щодо впровадження е-ТТН. Частина І
Вже зараз ми публікуємо другу частину онлайн-зустрічі, де були озвучені відповіді на запитання щодо впровадження е-ТТН у арго-сфері, а також використанні КЕП для е-ТТН та особливості послідовності накладання підписів.
У цій частині матеріалу на вас чекають такі тематичні блоки:
Нагадуємо, що експертами вебінару, які відповідали на запитання представників бізнесу були:
– Анатолій Комірний – заступник Міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
– Антон Зінченко – керівник проєктів у сфері цифровізації Інституту аналітики та адвокації.
– Руслана Тилевна – директорка департаменту бізнес-аналізу компанії ПТАХ.
– Дмитро Гончаров – продакт-менеджер компанії EDIN.
1. Як при виписці е-ТТН з полів у період жнив вказати масу вантажу? У полі немає можливості визначити правильну масу вантажу під час завантаження та, відповідно, його ціну. Яка процедура зміни даних в е-ТТН, після уточнення ваги?
Питання непросте щодо того, як визначити вагу, якщо немає можливості зважити транспортний засіб у полі. По суті нічого не змінюється і при використанні е-ТТН. Все одно має бути зазначена вага. Єдине питання, як це зробити коректно, щоб вимоги при функціонуванні з ЦБД не були порушені. Зараз розглядається варіант зазначення максимальної ваги навантаження на транспортний засіб. Це технічний бік. Але є ще юридичний, з яким стикається бізнес, коли зазначення ваги перекладає відповідальність на перевізника-водія і коли сторони довіряють одна одній. Тобто, є кейси, коли відповідальність водія не враховується. Але є такі випадки, коли при передачі вантажу від вантажовідправника до перевізника документ має бути підписаний, тому що якщо у дорозі з цим вантажем щось станеться, відповідальність несе саме перевізник.
На жаль, багато зерновозів потрапляють в ДТП. Для бізнесу це ризики. Мінінфраструктури може дати можливість бізнесу ставити максимальну вагу навантаження, а потім скоригувати цю вагу, коли транспортний засіб приїхав на місце (елеватор, ток), де є ваги. Але це ризик для перевізника, що він відповідатиме за ефемерну вагу товару. Також, як варіант вирішення цієї проблеми, є спеціальні ваги, які ставляться на півпричіп і вказують з досить високою точністю вагу навантаження. Є американські, європейські системи і навіть в Україні є їх представництва. Великий бізнес, який може собі це дозволити, вже це собі встановлює.
2. Яка процедура передбачається для організації оформлення е-ТТН та його підписання в полях, де відсутній інтернет? За умов, що до 70% полів не мають інтернет-покриття. Кількість виписаних ТТН з одного поля може бути від десятків і до сотень ТТН, інтенсивність дуже висока.
3. Як роздрукувати один екземпляр е-ТТН з полів у період жнив з мобільного девайсу та програмного забезпечення провайдера?
Коли немає інтернету, то бізнес зараз виходить з ситуації таким чином: реєструє офлайнову ТТН, роздруковує її на термопринтері (який є в кожній касі супермаркету, там широка стрічка) і виїжджає. Коли інтернет з’являється і коли перевіряє співробітник ДСБТ, то ТТН можна підписати саме в час перевірки. Це питання зараз опрацьовується в підзаконних актах, щоб це не було порушенням.
Крім того, є програмне забезпечення для водія (рішення для водія від провайдера ПТАХ), завдяки якому, за відсутності інтернету, технічно можливо накласти підпис водія на е-ТТН в офлайн-режимі (на ланцюжок е-ТТН), але ТТН не будуть зареєстровані в ЦБД, поки не з’явиться інтернет. Водночас, коли з’явиться інтернет, то підписана е-ТТН, яка перебуває в офлайн-режимі у мобільному застосунку, буде передана для реєстрації в ЦБД. Водію додатково нічого не потрібно натискати. Щодо питання про позначку часу, то вона візьметься тільки після того, як з’явиться інтернет.
4. Чи може переглядати власник транспортного засобу перелік е-ТТН, за яким возив його автомобіль продукцію, якщо автомобіль був переданий в оренду?
Ні, переглядати е-ТТН можуть тільки учасники процесу перевезення. Для того, щоб власник транспортного засобу переглядав перелік е-ТТН, потрібно, щоб він був учасником перевезення. Якщо власник не є учасником перевезення, то інформацію про перевезення він не отримає, тому що вона є конфіденційною між учасниками перевезень.
5. Питання створення і реєстрації в ЦБД е-ТТН будь-якою зі сторін з можливістю зазначення маршруту. Створює/підписує вантажоотримувач (який є замовником перевезення), далі перевізник, опісля відправник. Актуальне для с/г перевезень.
Якщо говорити про паперову ТТН, то її створює, заповнює і першим підписує саме вантажовідправник. Якщо ж мова про електронний документ, то тут можливостей більше: створити документ може будь-яка сторона, але зареєструвати і першим підписати для реєстрації в ЦБД може тільки вантажовідправник.
Зараз в центральній компоненті не передбачена можливість реєстрації без підпису перевізником вантажоодержувача. Але на майбутнє планується передбачити цю функціональну можливість (планується на березень-квітень така модернізація).
1. Чи обов’язково підписувати е-ТТН кваліфікованим електронним підписом?
Не обов'язково. Чинними є зміни до законодавства, коли підпис ТТН можна виконати електронним підписом, це удосконалений електронний підпис. Отже, підпис е-ТТН можна виконати електронним підписом, а не тільки КЕП.
2. Чи може бути е-ТТН підписано не “посадовим”, а “особистим” кваліфікованим електронним підписом фізичної особи?
Посилаючись на чинне законодавство — може. Нормативна база містить закони про: електронний документообіг, довірчі послуги, бухгалтерський облік, а також положення стандарти бухгалтерського обліку, і у всіх перелічених нормативних актах немає згадки про формат ключа. Тож підприємство самостійно може визначати, яким електронним підписом підписувати первинний документ (мова не про е-ТТН). Електронний підпис має містити обов'язкові реквізити, якщо це стосується саме підписанта — то це його Прізвище і підпис. Але тут є нюанси. Кажучи про посадовий і особистий КЕП, маємо враховувати наступне.
Якщо документ підписується КЕП фізичної особи, в якому не зазначено в сертифікаті приналежності цієї особи до суб'єкта господарювання, то на підприємство лягає відповідальність адмініструвати цей КЕП. Потрібно дати можливість співробітнику використовувати цей КЕП для виконання посадових обов'язків. Його потрібно адмініструвати після того, як співробітник звільниться. На підприємстві має бути певний регламент. Для підпису інші сторони (контрагенти) можуть просити підтвердження права підписувати документи саме цим КЕП.
Ось такі моменти значно ускладнюють можливість використання підпису фізичної особи.
Якщо ж порівнювати з “посадовим” КЕП, то в “посадовому” сертифікаті на відміну від “особистого”, зазначається ЄДРПОУ, назва і посада співробітника. Тобто, коли співробітник приймається на роботу — йому формується “посадовий” КЕП, в якому зазначається, на яку посаду він (співробітник) приймається. Коли співробітник звільняється, цей сертифікат анулюється, тобто він більше не має права ним користуватися.
І ось, якщо порівняти посадовий з особистим КЕП фізичної особи, варіантів зловживання саме посадовим КЕП значно менше. Процес адміністрації посадового КЕП значно простіший.
Відповідаючи на питання: “Чи можна підписувати?” — Можна, але ви тоді берете на себе всі ризики і складнощі адміністрування цього процесу.
3. Чи може е-ТТН замість водія підписати уповноважений представник перевізника? Чи не порушує це вимогу ЗУ “Про бухгалтерський облік”, у якому зазначено, що первинні документи (складені в паперовій або електронній формі) повинні містити, зокрема, особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції? Окрім того, в Правилах 363 вказано, що ТТН підписується саме водієм.
Звертаємо увагу на особу, яка бере участь у здійсненні господарської операції. Саме суб'єкт господарювання вирішує, хто має брати участь. Ніде не зазначено, у якому форматі здійснюється така участь.
Наприклад, у пункті відвантаження працює комірник і навантажувач, який по суті є особою, яка завантажує товар, і є особою, яка бере участь у здійсненні господарської операції, але підпис ТТН здійснює керівник, тому що він є відповідальною особою. Аналогічно, це можна перенести і на представника перевізника.
Мова зараз про спрощення, тому що йдеться про електронний документ, і потрібно враховувати всі складності і нюанси його використання. Це спрощення тільки в рамках того, якщо водій не може отримати та підписати документ електронним підписом.
Рекомендуємо, щоб саме водії підписували е-ТТН, оскільки відповідальність лежить саме на водієві з миті, коли він приймає вантаж. Водій перевіряє якісні кількісні показники, пересвідчується, що немає бою, пошкодження упаковки тощо. Це дуже важливо.
Зараз на перехідному етапі закладено можливість, коли замість водія може підписати представник перевізника, але враховуйте ризики взаємовідносин цього представника і водія, адже відповідальність нестиме перевізник.
У Правилах 363 вказано, що ТТН підписується саме водієм, це вірно. І для того, щоб у представників була можливість підписувати ТТН, необхідно вносити зміни і доповнювати Правила 363. Запропоновано оптимальну редакцію, яка не обмежуватиметься у функціонуванні та використанні електронних підписів саме е-ТТН.
4. Чи матимуть змогу всі державні установи (вантажоодержувачі) підписувати е-ТТН?
Матимуть. Державні установи також мають цифрові підписи, крім того це саме кваліфіковані електронні підписи. Вони можуть працювати на провайдерах. Провайдери з ними підписують договори, надають послуги.
1. Яка послідовність обов’язкових підписів на е-ТТН (та супровідних документах), та випадки, коли їх кількість чи порядок може змінюватись?
Послідовність підписів ТТН: перший підпис, як вже зазначали — вантажовідправника. Після цього відбувається реєстрація в центральній компоненті. Далі — підпис перевізника та підпис вантажоодержувача.
Але є кейси, в яких з боку кожної сторони може підписувати кілька осіб. Цю функціональну можливість передбачено. Вона регулюється на боці провайдера. Отже, якщо вантажовідправнику необхідно підписати, наприклад, у комірника, бухгалтера та служби безпеки, то ТТН буде зареєстровано після останнього підпису на стороні вантажовідправника. Аналогічно — перевізник та вантажоодержувач.
Крім того, є випадки коли після підписання і завершення “життєвого” циклу ТТН, є необхідність допідписати цей документ іншими або просто нанести печатку підприємства. Ця можливість також реалізована.
Щодо супровідних документів, то зараз в центральній компоненті не передбачено їхнє підписання. Якщо бізнес хоче підписувати супровідні документи, то вони вже домовляються про це з провайдером ЕДО і вирішують технічно саме на провайдері. Але для цього мають бути готові провайдери з обох сторін, або з трьох, якщо говорити про вантажовідправника та вантажоодержувача.
Приклад — видаткова накладна. Тобто, якщо її підписувати, провайдери мають бути готовими до цього. ТТН може допомогти розповсюдити цей документ, але зараз підпис супровідних документів не передбачений. Їх можна долучити до ТТН, вже підписані, або оновити.
Щодо зміни порядку підписів в ТТН вона не змінюється. Вона може змінюватися в межах підписання коригуючих актів залежно від кейсу. Там трішки ширший функціонал, тому і варіативність більше.
2. Чи може вантажоодержувач відкликати свій підпис (випадково чи з намірами приховати отримання товару)?
У провайдера ПТАХ такої опції не передбачено, щоб відкликати підпис. Натомість, реалізовано функцію накладання підпису і реєстрація в ЦБД — одним рухом. Тож, якщо підпис накладено і документ уже зареєстровано в ЦБД, то опція “відкликати підпис” не спрацює.
У межах функціонування центральної компоненти не передбачено можливість відклику підпису. Документ реєструється вже з готовим підписом. Але, якщо порівняти з іншими електронними документами, є кейс використання Акту анулювання електронного документа, якщо всі сторони погодились, що ця операція є недійсною або не відповідає.
Повертаючись до e-ТТН, в ЦБД відкликати неможливо. Але після підписання всіма сторонами на провайдерах, можна застосувати Акт анулювання за умови його підписання всіма учасниками.
3. Чи може водій видалити власний підпис після початку руху з товаром?
Повертаючись до того, що було сказано раніше, ні, не може. Ні функціональної, ні технічної – будь-якої можливості у нього немає.
Перед підписанням водій може відхилити ТТН, яка була направлена йому на підпис. Але після підписання не може відмовитись – цього функціоналу немає.
4. Чи планується реалізація інструменту перевірки коректності всіх підписів, які були накладені на е-ТТН (тобто відображення підпису поточної транзакції е-ТТН і попередніх транзакцій е-ТТН, що вже були накладені на е-ТТН), на кшталт інструменту реалізованого на ресурсі Центрального засвідчувального органу https://czo.gov.ua/verify?
У межах функціонування e-ТТН передбачено розробку цього сервісу.
Чим відрізняється e-ТТН від звичайного електронного документа? Його структурою. Якщо говоримо про звичайний електронний документ, це PDF або інший файл, який підписується обома сторонами.
e-ТТН – більш складний документ. Вона складається з кількох версій, а саме з такої кількості версій, скільки учасників підписувало цей документ. Мінімум, три. Тому, щоб можна було правалідувати і перевірити підписи кожного з учасників, розроблено окремий сервіс в рамках реалізації проекту, за допомогою якого учасники бізнесу зможуть завантажити сюди XML-файл і отримати розшифровку, на якому етапі, хто з учасників, яким підписом підписував цей документ.
5. Прохання надати розʼяснення щодо вашого бачення роботи "відкладеного підпису" (в яких ситуаціях він використовується, як він повинен технічно працювати, які інструкції будуть надані інспектору ДСБТ для перевірки документів, котрі "підписані" відкладеним підписом)?
Одразу слід розмежувати питання відкладеного підпису і відкладеної реєстрації.
Попередньо колеги з провайдеру ПТАХ надали своє бачення відкладеного підпису. Це – гарне технічне рішення. Воно значно спростить роботу перевізників.
Щодо відкладеної реєстрації ТТН питання вирішується, тому що враховуючи умови (відсутність інтернету, світла), будуть випадки, коли ТТН необхідно реєструвати після того, як перевезення вже відбулось.
Сподіваємось, через певний час буде запропоновано пропозицію, як можна оформити відкладену реєстрацію ТТН так, щоб у перевірчих органів, зокрема, інспекторів ДСБТ, не виникло цього питання.
1. Які супровідні документи до е-ТТН розглядаються? Чи обов'язковим буде підписання усіх супровідних документів теж через системи електронного документообігу?
ТТН, як і законодавство, не регулює перелік супровідних документів. Супровідними документами вважаються ті, які необхідно додати або бізнес між собою домовився долучити до ТТН. З обов’язкових документів вважається, наприклад, дозвіл на переміщення негабаритного вантажу, дозвіл на переміщення небезпечного вантажу. Усі інші супровідні документи — в медах взаємодії між учасниками перевезення. Якщо вам необхідно додати сертифікат якості, то, будь ласка, відскануйте та додайте до е-ТТН. Якщо необхідно підписаний сертифікат якості, то відскануйте, зробіть PDF-файл, підпишіть і додайте до е-ТТН. Не заборонено додавати документи до е-ТТН.
2. Оскільки неможливо забезпечити перевід в електронний вигляд всіх супровідних документів (якісних документів, документів, які сторони домовились оформлювати в Договорі постачання) необхідно виключити з правил перевезень вимогу пункту 11.1. (8 абзац) НАКАЗУ 14.10.1997 №363.
Ця вимога була внесена наказом Мінінфраструктури від 03.06.2019 р. № 413 у 2019 році, коли дали можливість використовувати е-ТТН. Передбачається, що якщо ТТН є електронною, то і супровідні документи повинні бути електронними. Будь-який документ можна відсканувати і долучити до е-ТТН. Тим більше, що зараз всі переходять на електронний документообіг, що значно спрощує обмін е-документами.
3. Яким буде пакет документів, який потрібен, щоб е-ТТН вважалась дійсною? Де повинен розміщуватись пакет документів до е-ТТН, щоб контролюючі могли їх отримати для перевірки? Якщо контролюючі органи запитуватимуть пакет документів до е-ТТН у провайдера, а не самого боку е-ТТН, який порядок взаємодії між провайдерами, контролюючими органами і сторонами е-ТТН (особливо в частині конфіденційності)?
Е-ТТН вважається дійсною без будь-якого супровідного документа, тому що вона є первинним документом. Небезпечний вантаж — дозвіл. Негабаритний вантаж — дозвіл. Але це саме перевізнику на переміщення. ТТН є первинним документом, тому вона вважатиметься дійсною. Оскаржити дійсність або юридичну дію е-ТТН за умови відсутності супровідного документа не можна. Можна виписати штраф за відсутність дозволу, якщо він обов’язковий.
Пакет документів до е-ТТН долучається саме до ТТН. Якщо е-ТТН буде перевіряти інспектор ДСБТ, то він в своєму кабінеті при перевірці е-ТТН отримає доступ до супровідних документів. Аналогічно, як це відбувається і з паперовими документами.
Контролюючі органи можуть запитувати пакет документів до е-ТТН у провайдера за рішенням суду. Щодо е-ТТН, то доступу до центральної компоненти зараз не має жоден перевіряючий орган. Інспектор може отримувати ТТН тільки перебуваючи перед транспортним засобом.
4. Як надавати документи в електронному форматі на перевірку (держструктурам, аудиторам тощо)? Чи повинні учасники процесу перевезення зберігати е-ТТН в електронному архіві протягом строку, визначеного для зберігання паперових первинних документів?
Е-ТТН є первиним документом, відповідно на нього поширюються всі вимоги щодо термінів зберігання документів (3 роки). Можна звернутись до провайдера з відповідним запитом, щоб отримати документи за 3 роки. Також важливо, щоб бізнес мав змогу самостійно готувати документи на перевірку (провайдер повинен надати можливість контрагенту самостійно вивантажувати оригінали документів і їх копії). І це наступний крок розвитку е-ТТН.
5. Чи буде інструмент інформування юрособи про перевірку документів контролюючими органами?
У межах договірних відносин з провайдером можна домовлятись про інформування. Щодо перевірки інспектором, то планується зробити, щоб в ТТН на бік провайдера передавалась відмітка про час, дату перевірки інспектором, щоб бізнес, який приймає участь у цьому перевезенні, був проінформований, що транспортний засіб перевірявся.
Процес впровадження проєкту е-ТТН в Україні активно триває, тож радимо слідкувати за нашими публікаціями, щоб не пропустити важливі новини та нові матеріали про впровадження е-ТТН в Україні.
А щоб дізнатися більше про реалізацію проєкту е-ТТН просто зараз, читайте наші попередні матеріали: