вгору

Інспекційне відвідування Держпраці в умовах нечинної постанови № 295: можливі дії

Нагадуємо нашим користувачам, що з 14.05.2019 р. постанова КМУ від 26.04.2017 р. № 295 (далі – Постанова № 295) є нечинною. Наразі КМУ розроблено проект нової постанови КМУ «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю», про що ми писали у матеріалі.

Але як діяти субєкту господарювання, якщо Держпраці все ж таки вийшла до нього на інспектування?

З точки зору ДРС, суб’єкти господарювання з метою захисту своїх прав мають такі можливості:

  1. Держпраці вийшла на інспекційне відвідування та закінчила його проведення до 13.05.2019 р. (включно).

До 13.05.2019 р. Постанова № 295 була чинною, Держпраці діяла на її виконання. У разі дотримання Держпраці приписів Порядку здійснення державного нагляду за додержанням законодавства про працю та норм ч. 4 ст. 2 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (далі – Закон № 877), інспектування Держпраці є правомірним.

  1. Держпраці вийшла на інспекційне відвідування до 13.05.2019 р. (включно) та не закінчила його до 14.05.2019 р.

Постанова втратила чинність під час проведення інспектування. Така ситуація прямо не передбачена законодавством.

ДРС вважає, що для захисту своїх інтересів суб’єкт господарювання може письмово (листом) звернутися до Держпраці з вимогою про припинення інспекційного відвідування, мотивуючи свої дії правом, наданим йому ст. 10 Закону № 877. Отже, суб’єкт господарювання має право вимагати припинення інспекційного відвідування. Підстава: на офіційному сайті Держпраці не розроблена і не оприлюднена уніфікована форма акта у сфері дотримання законодавства про працю, яка містить перелік питань залежно від ступеня ризику (далі – уніфікована форма акта).

  1. Держпраці вийшла на інспекційне відвідування після 14.05.2019 р. (включно).

Інспекційне відвідування розпочато, коли Постанова № 295 вже втратила чинність.

Суб’єкт господарювання на підставі ст. 10 Закону № 877 має право не допускати посадових осіб Держпраці до інспекційного відвідування, оскільки не затверджено та не оприлюднено на власному офіційному веб-сайті Держпраці уніфіковану форму акта.

Зверніть увагу! З 14.05.2019 р. Держпраці можуть здійснювати заходи державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про працю, виключно керуючись вимогами Закону № 877, виконуючи їх у повному обсязі.

Планові та позапланові заходи державного нагляду (контролю) можуть здійснюватися Держпраці у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Обов’язковими умовами для цього є:

  • розробка Держпраці та подання на затвердження КМУ критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності суб’єктами господарювання у частині додержання вимог законодавства про працю і визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю);
  • розробка та затвердження наказом Держпраці переліку питань для здійснення планових заходів залежно від ступеня ризику;
  • після затвердження КМУ відповідних критеріїв – розробка, погодження з ДРС, затвердження та оприлюднення на офіційному сайті Держпраці уніфікованої форми акта, складеного за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб’єктом господарювання законодавства про працю. Уніфікована форма акта має відповідати вимогам Методики розроблення уніфікованих форм актів, що складаються за результатами проведення планових (позапланових) заходів державного нагляду (контролю) та містити перелік питань залежно від ступеня ризику;
  • проведення Держпраці позапланових заходів державного нагляду (контролю) виключно з підстав, визначених ч. 1 ст. 6 Закону № 877. При цьому позаплановий захід за зверненням громадянина може бути здійснено тільки за погодженням Мінсоцполітики.

Про це повідомила Державна регуляторна служба.

Додатково читайте у Блозі бухгалтера про затверджені плани перевірок ПФУ та Держпраці на 2019 рік.