вгору
07.07.2022
Йдеться про постанову Правління ПФУ від 01.06.2022 р. № 8-3, яка офіційно опублікована 05.07.2022 р. Про проект цієї постанови ми повідомляли тут.
Цією Постановою внесено зміни до Порядку подання відомостей про трудову діяльність працівника, фізичної особи - підприємця, фізичної особи, яка забезпечує себе роботою самостійно, в електронній формі, затвердженого постановою правління ПФУ від 12.03.2021 р. № 11-1 (далі - Порядок).
Першочергово подаються та опрацьовуються відомості про трудову діяльність осіб, яким до настання права на пенсію за віком відповідно до ч. 1 ст. 26 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV залишилося 2 і менше років, та про трудову діяльність осіб за період до 01.07.2000 р.
Такий порядок діє для створення електронних трудових книжок.
2. Відомості про трудову діяльність працівника подаються до тероргану ПФУ працівником особисто або через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній формі з обов'язковим накладанням e-підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, працівником, страхувальником або представником страхувальника, якому керівником страхувальника делеговані відповідні повноваження.
Відомості про трудову діяльність працівника подаються через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній формі у вигляді xml-файлу, структуру якого наведено в додатку до цього Порядку, а за періоди до набрання чинності Законом № 1217 – одним із таких способів:
3. Сканкопії виготовляються в кольоровому форматі з оригіналів трудової книжки та документів про стаж, мають містити всі сторінки трудової книжки, до яких внесено записи, у хронологічному порядку та поля відповідних документів, бути придатні для сприйняття їх змісту, зокрема дані про серію та номер бланків документів, рекомендована роздільна здатність при скануванні – 300 dpi, формат зображення має бути jpg або pdf, розмір кожного файлу не має перевищувати 1 Мб.
4. Відомості про трудову діяльність працівника подаються одноразово.
Повторно подаються відомості про трудову діяльність у випадку виправлення записів у разі виявлення неправильного чи неточного запису про періоди роботи за періоди страхового стажу після 01.07.2000 р. або створення неправильного чи неточного електронного запису в електронному кабінеті страхувальника або застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг ПФУ. При повторному поданні відомостей про трудову діяльність подаються титульна сторінка та сторінки зі змінами.
5. За відсутності в реєстрі застрахованих осіб Держреєстру загальнообов'язкового державного соцстрахування відомостей про прийняття на роботу, переміщення з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу, звільнення, поновлення на роботі, призупинення/відновлення дії трудового договору, а також про присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складання присяги, стажування, навчання тощо подаються страхувальником через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній формі з обов'язковим накладанням e-підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, страхувальником або представником страхувальника, якому керівником страхувальника делеговані відповідні повноваження, шляхом створення відповідного електронного запису в електронному кабінеті страхувальника.
6. Порядок доповнено додатком «Структура xml-файлу відомостей про трудову діяльність працівника».
Ця постанова набере чинності через 10 днів з дня її офіційного опублікування, а, отже, з 15.07.2022 р.
Виходить так, що наявні дані у ПФУ неповні і тому їх доведеться доповнювати! Чому? Бо звітність не настільки широка, щоб містити у собі абсолютно всі дані, які раніше (і зараз) записували у трудову книжку.
Що відомо вже зі звітності, яку подають роботодавці (натепер – Д5 об’єднаного звіту):
- дані про прийняття на роботу, переміщення з одного структурного підрозділу до іншого або переведення на іншу постійну посаду або роботу, звільнення, поновлення на роботі.
Що не відображається у звітності?
- дані про призупинення/відновлення дії трудового договору, а також про присвоєння, зміну або позбавлення рангу, розряду, класу, звання, категорії, складання присяги, стажування, навчання та інші.
Тобто, саме ці дані потрібно буде подати до ПФУ у вигляді xml-файлу, структуру якого наведено в додатку до Порядку. Але тут є важливі нюанси:
1) жодним законом не встановлено, що це зобов’язані робити роботодавці, і я вже мовчу про відповідальність за неподання цих відомостей;
2) у самій Постанові (як і у Законі № 1217) визначено, що відомості подаються протягом 5 років (а за плином часу уже 4 років), але де далі будуть брати в ПФУ дані, яких не буде у звітності, після закінчення перехідного періоду?
Що ми маємо?
Ми маємо шукати зацікавлену особу у поданні усіх відомостей до ПФУ. І це майбутній пенсіонер! Тільки для нього особисто потрібні усі записи, які потім впливатимуть на майбутню (можливу?) пенсію. І тут вже справа домовленостей між ним і роботодавцем – чи вдасться вмовити роботодавця заповнювати ще якісь xml-файли.
Читайте на цю тему у Блозі бухгалтера, в Інформері M.E.Doc та на нашому Telegram-каналі.
- Електронна трудова книжка: ПФУ відповідає на запитання;