вгору

Зміни до ПКУ: що чекати платникам податків?

Нагадаємо, що 30.11.2021 року ВРУ прийнято Закон "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень" (законопроєкт № 5600). Про це ми писали тут.

Про які зміни в ПКУ зазначено в законопроєкті № 5600, окрім ПДВ, податку на прибуток та ПДФО?

В частині місцевих податків:

  • додано механізм адміністрування справляння плати за землю в частині вже існуючого з моменту прийняття ПКУ об’єкта оподаткування - земельної частки (паю), а саме, розширено джерела інформації, на підставі яких може бути нараховано податок;
  • додано дані державного реєстру речових прав, надання безпосередньо платником документів на земельну частку (пай) чи отримання від органів місцевого самоврядування інформації про прийняття рішення про виділення земельної частки (паю) в натурі на місцевості.

Законом доповнено перелік операцій з підакцизними товарами, які звільняються від оподаткування, операцією з вивезення за межі митної території України невикористаної раніше ввезеної у виробництві сировини, приведено у відповідність коди УКТ ЗЕД до нової редакції Митного тарифу України.

Розширено перелік товарів, що не підлягають маркуванню марками акцизного податку (тестові зразки алкогольних напоїв та вин натуральних, без додавання спирту, міцність яких не перевищує 15%).

! Законом скорочено строк одержання марок акцизного податку для імпортованих підакцизних товарів з 5 до 3 днів.

Також Законом передбачає розробку окремого порядку, що встановлює вимоги до пломбування обладнання, устаткування, спиртових комунікації та приладдя обліку спирту та продукції, для виробництва якої використовується отриманий спирт етиловий (у т. ч. витратомірів-лічильників).

Крім того, зазначено, що усі місця виробництва спирту етилового, які підлягають пломбуванню, мають фіксуватися системою відеоспостереження.

Законом поширено правила антифорстолінга на тютюн та промислові замінники тютюну для електричного нагрівання (ТВЕН) та виключено положення про скасування пільги з акцизного податку для зеленої енергетики.

Законом удосконалено норми щодо видачі/анулювання ліцензій з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, зокрема:

  • передбачено ведення Єдиного реєстру ліцензіатів;
  • розширено підстави для анулювання ліцензії на виробництво підакцизної продукції;
  • передбачено автоматичне повідомлення про дату анулювання ліцензії у разі невнесення чергового платежу;
  • передбачено, що у разі зміни будь-яких відомостей, зазначених у виданій ліцензії, ліцензіат зобов’язаний буде повідомити про такі зміни, протягом 30 днів з дня, наступного за днем їх настання та одночасно запроваджено відповідальність за порушення таких строків;
  • запроваджено безстрокову ліцензію на право виробництва підакцизної продукції (зараз така ліцензія видається на 5 років);
  • вводиться можливість суб’єкту господарювання подавати та отримувати ліцензію в електронному вигляді на виробництво підакцизної продукції;
  • розширено перелік дозволеної тари, яку можна використовувати для виробництва алкогольних напоїв.

В частині мінімального податкового зобов’язання (МЗП):

  • пільга щодо звільнення від ПДФО доходів з реалізації власновирощеної продукції залежить не від розміру земельної ділянки, а від розміру отриманого доходу.

Пільга надається, коли розмір доходу не перевищує 12 розмірів мінімальної заробітної плати. (У пп. 165.1.24 замінено пільгу щодо звільнення доходів, отриманих з 2 га, на пільгу, що має грошовий вираз доходу 12 МЗП);

  • фізособам, яким земельні ділянки належать на праві власності або користування, контролюючий орган не нараховуватиме МПЗ на земельні ділянки, які станом на 01.01.2022 року знаходились у межах населених пунктів;
  • порядок зарахування сплачених податків в рахунок МПЗ диференційовано між сільгосптоваровиробниками і не сільгосптоваровиробниками;
  • нарахування МПЗ по земельних ділянках державної та недержавної форми власності передбачено зарахування в рахунок сплати МПЗ лише 20% орендної плати за земельні ділянки, що належать до державної або комунальної власності.

Щодо нарахування МПЗ на земельні ділянки, що належать фізичним особам. Зокрема, фізична особа звільняється від МПЗ, якщо контролюючий орган не вручив ППР у відповідні строки.

Законом визначено, що перший період нарахування МПЗ - 2022 рік, тобто МПЗ у 2023 році за 2022 рік.

Законом передбачені перехідні положення щодо застосування коефіцієнта при визначенні МПЗ. У 2022 та 2023 роках, коефіцієнт зменшений з 0,05 до 0,04.

В частині оподаткування екологічним податком:

збільшено відсоток щорічного підвищення ставки екологічного податку за скиди забруднюючих речовин у водні об’єкти та скорочено термін досягнення основної ставки, з 01.01.2030 до 01.01.2025 року та встановлено підвищення ставок екологічного податку на 10% за розміщення забруднюючих речовин.

Звертаємо увагу! Що ВРУ зареєстровано проєкт постанови від 30.11.2021 р. № 5600/П, яка блокує підписання прийнятого законопроєкту № 5600. Тому, поки не буде розглянуто проєкт постанови, ні спікер ВРУ, ні Президент не зможуть підписати законопроєкт № 5600.

Більше новин читайте у Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.