вгору
03.04.2023
22 березня за ініціативи Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України відбулася чергова онлайн-зустріч з представниками бізнесу щодо впровадження е-ТТН Україні. У ході вебінару учасники отримали відповіді на запитання, які виникають у них через перехід на обов’язкове використання е-ТТН вже з 1 серпня цього року.
Експертні відповіді на запитання надавали:
Якщо ви пропустили цю онлайн-зустріч, тоді наш матеріал буде корисним для вас. Тут ми зібрали усі запитання та відповіді на них, що прозвучали у ході вебінару.
Зважаючи на те, що зустріч була продуктивною та тривалою, вдалося опрацювати чимало запитань, а для вашої зручності, ми розділили їх на дві частини.
У першій частині матеріалу на вас чекають такі тематичні блоки:
Коли можна очікувати затвердження спеціальних форм, зокрема, для насипних грузів при транспортуванні зерна з поля до елеватора (якщо точна вага невідома)?
З початку квітня починається етап розробки і цифровізації спецформ. Щодо насипних грузів, то такої спецформи зараз немає. У межах реалізації е-ТТН передбачається, що для перевезення продукції з полів (назвемо це умовно — агрокейси) знадобиться такий документ, який дасть можливість учасникам створювати та підписувати його без зазначення ваги, що була передана від вантажовідправника до перевізника. Як показують реальні кейси, цю вагу дуже складно визначити під час навантаження, тому в межах реалізації е-ТТН може бути надана можливість не вносити це поле до загальної форми або, один з варіантів, — зробити саме для цієї задачі спецформу.
Чи буде можливість відтермінованого підписання е-ТТН за відсутності інтернету і як це працюватиме?
Найперше ця потреба (щодо застосування можливості відкладеного підпису) виникає саме у водіїв. І саме тому у «Кабінеті водія» від ПТАХ буде така можливість. Для цього, водій попередньо (коли є інтернет) має отримати у свій застосунок вже зареєстровану відправником е-ТТН. Якщо в застосунку е-ТТН не буде, то він не зможе її опрацювати без інтернету. Якщо у водія в застосунку буде е-ТТН, то він матиме можливість навіть за відсутності інтернету дозаповнити форму, внести необхідні правки, накласти свій підпис тощо. Водночас проставлення відмітки часу, реєстрація е-ТТН в ЦБД відбудеться вже тільки після того, як з’явиться стабільний інтернет.
Відкладений підпис буде реалізований суто у провайдерів. У межах реалізації центральної компоненти зараз опрацьовується кейс реєстрації ТТН після завершення процесу на той випадок, якщо взагалі не буде інтернету.
Для агрокомпаній 80% усіх ТТН оформляються в полях, у пік сезону інтенсивність оформлення — 1 авто кожні 10 хв. Чи існують у провайдерів, та чи передбачаються мобільні застосунки (Android/iOS) для вантажовідправників (саме створення і реєстрації е-ТТН), які би враховували нестабільну та низьку швидкість передачі даних (3G, EDGE) у полях?
Щодо агрокейсів ми передбачаємо можливість створення вантажовідправником е-ТТН. Щодо формування е-ТТН вантажовідправником безпосередньо у полі — зараз це буде адаптивна версія для мобільних пристроїв вебплатформи EDIN. А мобільний додаток поки передбачено тільки для водія. У разі потреби, агрокомпанії можуть звернутись до провайдера з метою налаштування інтеграції гнучкими засобами інтерфейсів для наявних програмних рішень щодо формування е-ТТН безпосередньо в полі.
Чи є обов'язковим вказання в е-ТТН вартості вантажу?
Поле з вказанням вартості вантажу в ТТН є, але воно буде обов’язкове тільки тоді, коли е-ТТН використовуватиметься як документ для оприбуткування або списання товарно-матеріальних цінностей. Це поле передбачено для матеріальної відповідальності перевізника перед вантажовідправником за товар, якщо з ним щось станеться або він зникне, чи зіпсується. Якщо це передбачене договірними умовами в ТТН — поле не обов’язкове саме для перевезення вантажу. Але якщо ви використовуєте ТТН як видаткову накладну, тоді краще це поле зазначати.
Чи може експедитор підписувати е-ТТН замість водія? (наприклад, на випадок, якщо водій користується кнопковим телефоном)
Зараз відповідно до Правил № 363 підписання з боку перевізника покладено на водія. Це обумовлено організаційним процесом роботи з паперовим документом, тому що представника перевізника під час приймання вантажу немає. Якщо йдеться про електронний документ, то водій для підписання повинен мати КЕП. На початкових етапах з цим можуть виникнути проблеми, тому під час перехідного етапу, в рамках реалізації центральної компоненти, передбачається можливість підписання ТТН будь-яким представником перевізника (диспетчером, логістом, бухгалтером, інш.). Але є нюанс — оскільки ця людина відсутня під час фактичного приймання вантажу, то вся відповідальність лягає на перевізника.
Під час зміни Замовником послуг у процесі виконання рейсу місця вивантаження на юрособу вантажоотримувача створюється Акт про заміну пункту призначення. Чи вірно ми розуміємо, що вантажоотримувач отримає первісну е-ТТН разом з Актом про заміну пункту призначення і зможе підписати первісну е-ТТН?
Так, у випадку, коли змінюється пункт призначення, не відбувається створення нової ТТН. Є, наприклад, ТТН № 123, яка була створена під час навантаження транспортного засобу від вантажовідправника. Під час зміни пункту розвантаження, створили Акт про заміну пункту розвантаження, і коли цей Акт буде підписано, новий вантажоодержувач отримуватиме вантаж, та підписуватиме саме ТТН №123.
У кого з провайдерів буде реалізована можливість відправляти е-ТТН та акт виконаних робіт (щодо послуг перевезення) одним пакетом документів? Це дуже необхідна опція як для перевізника/експедитора, так і для замовника послуг.
Звичайно, е-ТТН забезпечує можливість додавання функціоналу вкладених документів. Це може бути необмежена кількість документів, які можна подавати разом з е-ТТН в форматі pdf, які будуть передані та доступні всім учасниками процесу. Це дуже важлива і необхідна опція, яку будемо забезпечувати.
Але є нюанс — документи, які не мають xml, і вони не є форматними. Ці документи, які були відправлені, не можуть бути змінені, вилучені тощо. Кожен із учасників може додавати документи на наступних етапах. Але ці документи не можуть бути видалені чи відмінені, якщо змінилась версія документа, та вони відправлені іншим учасникам.
Відмінність у тому, що документи, які йдуть разом з е-ТТН, є вкладені (як і документи, передані з водієм). Якщо ви хочете мати структуровані документи, що мають механізми відміни, анулювання, можете покластися на ЕДО, який усі провайдери можуть запропонувати в повному обсязі.
У будь-якому випадку потрібно враховувати вашу мету і “життєвий” цикл цих документів.
Якщо документи, які ви бажаєте вкладати в е-ТТН, не потребують додаткових опцій (відміни, зміни, версійності), ви спокійно користуєтесь цим інструментом, який в рази здешевлюватиме ваші витрати на ЕДО. Якщо ж є перелік документів, які критичні до версійності, повинні мати можливість відміни, відхилення, анульовання, тоді краще застосовувати стандартні підходи до ЕДО, шаблонізовані документи, які можуть запропонувати всі провайдери.
Алгоритм заповнення е-ТТН, якщо доставка вантажу від вантажовідправника до вантажоодержувача здійснюється перевізником "Нова Пошта" чи подібними перевізниками.
Якщо йдеться про поштових операторів “Нова Пошта” або “Укрпошта”, тут не передбачається використання ТТН. Це поштові оператори і їх діяльність регламентується іншими документами.
Привезти до відділення “Нової Пошти” крупногабаритний вантаж ви можете, але в такому випадку “Нова Пошта” буде вантажоодержувачем, і вона вимушена буде підписати вам цю ТТН. Зважайте на це.
У паперовій ТТН підпис водія один раз при отриманні товару. Як буде в е-ТТН? Залишиться також тільки один підпис або два — один при отриманні, другий при здачі товару.
Зараз е-ТТН побудовано за вимогами Наказу № 413, що прийнято у 2019 році. У цьому ж наказі Мінінфраструктури запропоновано оновлену форму ТТН, в якої, дійсно, є тільки три підписи: вантажовідправника, перевізника, що приймає вантаж, та вантажоодержувача. Четвертий підпис було прибрано і розробники у цьому зараз не бачать проблеми. Але, розуміючи, що деякі кейси використання ТТН передбачають четвертий підпис, ця можливість додана у системі опціонально.
У якому форматі необхідно підкріплювати акт перевантаження в е-ТТН (pdf або як і е-ТТН у xml)? Як цей процес відбуватиметься? Те ж питання i щодо акту про заміну пункту призначення (переадресацiю) та інших документа, що змінюють дані в е-ТТН. Крім транспортної компанії, автомобільним перевізником може бути і вантажовідправник i вантажоодержувач. Чи буде у них технічна можливість підкріплювати акт перевантаження?
Можливість підкріплювати коригуючий акт в форматі pdf була під час 2-ї фази проєкту (це осінь 2020 р.). У межах 3-ї фази розроблено специфікації усіх документів, якими відбувається обмін у системі e-ТТН. Це ТТН та усі акти коригування, які можуть створюватися до неї. Вони всі є структурованими електронними документами. Крім того, структура xml-документа відповідає вимогам міжнародного стандарту. Тому коригуючі акти до е-ТТН мають створюватися тільки в форматі e-ТТН, які і передбачено в рамках реалізації системи e-ТТН.
Щодо того, як це процес буде відбуватися — більш детально розглянули вище. Ініціатор створення акта — провайдер — надає візуальну форму акта. Учасник, який є ініціатором, заповнює обов’язкові поля цих документів, підписує. І тоді такий документ стає доступним усім сторонам, які беруть участь у перевезенні.
Щодо технічної можливості підкріплювати акт перевантаження – так, вона буде.
У кого з учасників процесу буде технічна можливість підкріплювати акт про заміну пункту призначення (переадресацiю)?
Ця технічна можливість буде у кожної сторони учасників перевезень: як вантажовідправника, перевізника, так і вантажоодержувача, оскільки кейс про переадресацію може відбуватися у різних варіантах.
Якщо юрособа – СГ вантажоодержувача просить вивантажити вантаж на іншому складі, по суті цей акт ініціювати може вантажоодержувач. Якщо вантажоодержувач відмовляється від отримання вантажу, то ініціювати акт про зміну пункту призначення може вантажовідправник, замовник або перевізник.
Цей акт достатньо універсальний і розроблений з урахуванням багатьох кейсів, які можуть виникати під час перевезень.
Чи будуть передбачені методи автоматичного створення актів коригування до е-ТТН? Наприклад, при зміні водія/пунктів навантаження.
У межах цифровізації цього процесу важко уявити ситуацію, коли провайдери вимагатимуть від користувачів повноцінного заповнення кожного документа. І, водночас, провайдери не пропонуватимуть якусь автоматизацію, заповнення одного документа на підставі іншого, тому що ці документи мають спільні реквізити. Вимагати від користувача вводити одні й ті самі дані щоразу, заповнюючи документ, — не дуже оптимізований процес.
Тому є функціональні можливості щодо створення на основі е-ТТН відповідного документа і максимальне заповнення всіх можливих полів, які є в Акті щодо головної е-ТТН.
Також у разі інтеграції одним провайдером можна налаштувати методи АРІ і форми для заповнення, щоб ще більше спростити саме створення Актів і автоматизувати цей процес. Але певний об'єм інформації необхідно буде вносити.
Уявімо, що водій привіз вантаж у п'ятницю вночі. На складі товар прийняли, але е-ТТН за дорученням має підписати директор. У понеділок її підпишуть. Чи є встановлений термін, протягом якого вантажоодержувач повинен підписати е-ТТН? Якщо є, то який штраф за порушення цього термін і на кого накладається — вантажовідправника чи вантажоодержувача?
Якщо уявити ситуацію, коли перевізник перевозить вантаж, вантажоодержувач його забирає, але документ не підписує, адже він очікує підписання директора. Це неправильний процес, оскільки з перевізника під час передачі вантажу вантажоодержувачу має відбутись передача матеріальної відповідальності за цей вантаж. Якщо вантажоодержувач цей документ не підписує, то водій не має підстав віддавати цей вантаж.
Під час приймання вантажу комірник, який по факту приймає вантаж, має підписати е-ТТН для того, щоб водій позбувся матеріальної відповідальності за вантаж, який було передано. І для того, щоб з ТЗ, яким перевозився вантаж, зникла е-ТТН в центральній компоненті, тому що інспектори ДСБТ бачать тільки ті документи, які були підписані перевізниками і ще не підписані вантажоодержувачами. Це дуже важливий момент!
Виникає ситуація: водій віддав вантаж, документ йому не підписали, водій направляється далі за маршрутом, його зупиняють інспектори ДСБТ, перевіряють (в нього по документах в кабінеті інспектора одна вагу транспортного засобу, а по факту — інша, до водія будуть питання). Тому, комірник під час приймання вантажу повинен прийняти товар і підписати е-ТТН. Підпис директора може відбутися в понеділок, як додатковий на весь документ. Загалом така можливість є і штрафів зараз не передбачено.
Уявімо, що на складі, де прийняли товар, немає світла — комп'ютер, через який вантажоодержувач пiдписує е-ТТН, не працює. Виходить, немає можливості скористатися функціоналом "відкладеного підпису". Що робити в такому випадку?
Усіх проблем, які виникають у житті, жодна система вирішити не може. Але є механізми, наприклад, телефон, який можна заряджати від powerbank, на АЗС. Тож скористатись мобільним застосунком, зайти в браузер або адаптивний кабінет і підписати — така можливість буде. Знайти вихід можна завжди.
Провайдери, які долучились до цього проєкту, пропонуватимуть такі інструменти. Система зараз працює і закриває багато кейсів, але ніхто не стверджує, що вона ідеальна і може бути використана у будь-яких випадках. Чим більше отримується запитів від бізнесу, тим більше можливостей коригувати поведінку системи.
Як бачите, впровадження системи е-ТТН вже сьогодні спонукає бізнес ставити багато запитань, а провайдерів шукати все більше способів для реалізації усіх побажань від представників бізнесу. Якщо ви бажаєте першими спробувати е-ТТН та оцінити всі її переваги для вас — долучайтесь до тестування е-ТТН вже зараз.
Продовження експертних відповідей на запитання бізнесу, що прозвучали в ході онлайн-зустрічі 22 березня, читайте у другій частині матеріалу: Експерти продовжують відповідати на питання бізнесу щодо впровадження е-ТТН. Частина ІІ
А щоб дізнатися більше про реалізацію проєкту е-ТТН, читайте наші попередні матеріали, у яких ми зібрали питання від бізнесу та відповіді від експертів з проведених раніше перших двох онлайн-зустрічей: