вгору

Стягнення коштів на погашення податкового боргу: зміни внесені Законом № 1914

Податковий кодекс України (далі – ПКУ) надає право контролюючому органу здійснювати за платника податків і на користь держави заходи щодо погашення податкового боргу такого платника податків шляхом стягнення коштів, які перебувають у його власності, а в разі їх недостатності – шляхом продажу майна такого платника податків, яке перебуває у податковій заставі.

Нагадаємо, що податковий борг – сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений ПКУ, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання (пп. 14.1.175 ПКУ).

Тобто, складовими податкового боргу є узгоджене грошове зобов’язання, штрафні санкції та пеня.

Зазначимо, що Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень» від 30.11.2021 р. № 1914-ІХ (далі – Закон № 1914) уточнено передбачену абз. другим п. 95.5 ПКУ процедуру, згідно з якою стягнення коштів здійснюється за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу у випадку, коли податковий борг виник в результаті несплати самостійно задекларованих платником податків сум (такі грошові зобов’язання вважаються узгодженими на підставі п. 54.1 ПКУ та не підлягають оскарженню згідно з п. 56.11 ПКУ). Нагадаємо, що таке стягнення здійснюється без звернення до суду.

Зазначена процедура, як і раніше, може застосовуватися за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу за наступних обставин:

  • податковий борг не сплачується протягом 90 календарних днів, наступних за останнім днем граничного строку сплати узгодженого грошового зобов’язання,
  • і  відсутнє (або наявне у меншій сумі) непогашене зобов’язання держави щодо повернення такому платнику податків помилково та/або надміру сплачених ним грошових зобов’язань, та/або бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

https://lh4.googleusercontent.com/Rl09LiTIpEpOhgbuOPriwpgnSQe45Lw04_hVtM4rSvYalBUYraF528Vc68d4Cpi9xM-6aoNS0c58twxs-NjLdBKmJ8RWjNudKfORETkcT2G9A6HGzpjauP37Fj-x0Bu-lLjJfjkSnte9MyVFv355BxmPPiaOzi_yQ8srroa0aA2UD4_whieH8jHL2XUKrA Новацією є те, що така процедура здійснюється незалежно від розміру податкового боргу.

За наявності непогашеного зобов’язання держави перед платником податків у сумі, що є меншою за суму податкового боргу, рішення про стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу приймається в межах різниці між сумою податкового боргу та сумою зобов’язання держави.

Тобто, відбулися наступні зміни:

  • з одного боку, законодавці скасували умову, яка дозволяла контролюючому органу застосовувати зазначену процедуру виключно після того, коли сума податкового боргу перевищить 5 мільйонів гривень. Отже, відтепер стягнення можливе без обмеження по сумі податкового боргу;
  • з іншого боку, чітко визначили, що дозволено стягувати з платника податків лише ту суму грошових коштів, яка дорівнює різниці між тим, що він заборгував державі, і тим, що держава має йому повернути згідно з ПКУ (не лише в частині помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань, а і в частині відшкодування ПДВ).

Важливо! Стягнення коштів в рахунок погашення податкового боргу, що виник в результаті несплати сум грошових зобов’язань, які донараховані за результатами контрольно-перевірочної роботи, буде здійснюватися, як і раніше, на підставі рішення суду.

Про це повідомили податківці ДПС у Полтавській області.

Про те, чи може СГ втратити статус єдиноподатника, маючи податковий борг, та чи може СГ, маючи податковий борг, перейти на сплату ЄП за ставкою 2%, читайте у Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.