вгору

Коронавірус у офісного працівника: як діяти роботодавцю?

Держпраці надала роз’яснення щодо дій роботодавця у разі хвороби на коронавірус офісного працівника.

Що робити, якщо співробітник повідомив про хворобу?

Насамперед важливо проінструктувати всіх працівників про те, що у випадку підтвердження у них захворювання на COVID-19, важливо повідомити про це компанію. Це допоможе оперативно реагувати та знижувати ймовірність подальшого поширення інфікувань. Якщо від працівника надійшла така інформація, роботодавцю потрібно повідомити про це місцевий лабораторний центр. Саме на територіальні лабораторні центри покладений обов’язок щодо виявлення та боротьби з вогнищами інфікування. Епідеміолог розробить перелік наступних дій (обробка приміщень тощо) та складе перелік контактних осіб.

Що робити з працівниками, які контактували з колегою, що захворів?

Водночас роботодавцю доцільно працювати на випередження та скласти перелік контактних осіб самостійно. В будь-якому разі, епідеміолог буде спиратися на інформацію, надану роботодавцем. Роботодавцю слід повідомити працівників, що були в контакті з працівником, який захворів, про необхідність звернутися до лікаря та, за необхідності, самоізолюватися. За результатами звернення до лікаря працівник, що перебував у контакті, отримає відповідний лікарняний листок.

Щодо необхідності проведення розслідування

Перед тим, як перейти до питання оплати лікарняних листків, варто зупинитись ще на одному важливому питанні. В мережі можна знайти чимало матеріалів про необхідність проведення розслідування гострого професійного захворювання у випадку інфікування працівника COVID-19. Це пов’язано з тим, що у квітні 2020 року Держпраці опублікувало відповідне роз’яснення, яке й викликало таку позицію. Пізніше територіальні управління Держпраці пояснили, що розслідування обов’язково потрібно проводити лише у випадку інфікування медичного працівника або іншого працівника, що надає допомогу інфікованим пацієнтам, працює в лабораторії з біологічним матеріалом, проводить дезінфекційні заходи тощо. Докладніше про це – у матеріалі.

Оплата лікарняних

Щодо оплати, то до тих лікарняних, що видані для працівників з COVID-19, застосовуються загальні правила оплати: перші 5 днів – за рахунок роботодавця, наступні – за рахунок ФСС у розмірі залежно від страхового стажу працівника.

Чинним законодавством не передбачені компенсації працівникам, що перехворіли на COVID-19. Водночас, окремі категорії мають право на певні доплати та виплати, наприклад, медичні працівники, що працюють з хворими на COVID-19, пенсіонери, деякі категорії ФОПів та безробітні.

Про це проінформувало Управління Держпраці у Хмельницькій області.

Як діяти, коли працівник повідомив, що пішов на самоізоляцію, оскільки перебував у контакті з родичем, який захворів на коронавірус?

Варіантів може бути декілька: дистанційна робота, відпустка за власний рахунок, щорічна відпустка, лікарняний. Залежно від обраного варіанта слід заповнити табель та визначитися з оплатою.

Листок непрацездатності. Нагадаємо, на сьогодні існує можливість оформити листок непрацездатності на час самоізоляції особи, яка контактувала з хворим на COVID-19, навіть якщо контактна людина не захворіла (п. 5-1 ч. 1 ст. 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 р. № 1105-XIV, далі – Закон № 1105).

Такий листок непрацездатності всім, окрім медиків, оплачують у розмірі 50% від середнього заробітку, незалежно від стажу (ч. 2 ст. 24 Закону № 1105). Тривалість самоізоляції під меднаглядом – 14 днів. Перші 5 днів оплачує працедавець, а з 6-го – витрати лягають на Фонд соцстрахування. Якщо працівник не захворіє, за два тижні він має надати листок непрацездатності і приступити до роботи. Табелювати працівника на самоізоляції слід як відсутнього з нез’ясованих причин (“НЗ” або “28”). Після надання листка непрацездатності табель потрібно відкоригувати.

Фонд соцстраху листом від 21.05.2020 р. № 316-03-1 повідомляв про необхідність формування окремих заяв-розрахунків для отримання фінансування за лікарняними з причиною непрацездатності «ізоляція від COVID-19 – 11».

Дистанційна робота. Якщо працівник не бажає звертатися до лікаря і добре почувається, тоді лікарняний не оформлюють. У такому разі, якщо умови дозволяють, він може перейти на дистанційну роботу, тобто продовжувати працювати, залишаючись вдома. Перевести працівника на дистанційну роботу можна на підставі його заяви або, якщо немає змоги передати заяву, – без неї. Рішення керівника цілком може бути обґрунтовано поточною ситуацією з пандемією коронавірусу. Тимчасовий перехід на віддалену роботу у зв’язку з пандемією не є зміною режиму праці, тож не потребує попередження працівника за 2 місяці.

Ч. 2 ст. 60 КЗпП України надає можливість переходити на дистанційну роботу на час загрози поширення епідемії або пандемії за рішенням керівника без укладання письмового трудового договору. У наказі можна встановити період, протягом якого працівник працюватиме вдома. Зміст такого наказу слід терміново довести до відома працівника – засобами телефонного зв’язку, за допомогою Skype тощо. Оригінал наказу можна надіслати працівнику поштою з адресною доставкою або почекати його повернення та вже тоді отримати “живий” підпис про ознайомлення.

Відпустка. На бажання працівника і за згоди роботодавця працівнику можна надати відпустку на час, який потрібно провести вдома. Але, якщо щорічна відпустка надається поза графіком, тоді для її оформлення потрібний оригінал заяви від працівника. За умови, що він перебуває на самоізоляції, він може передати заяву кур’єром або кимось із родичів. Але якщо такої можливості немає, надавати відпустку на підставі копії заяви не можна. Так само оригінал заяви потрібний для надання відпустки без збереження зарплати.

Відсутність не оформлена. Так, таке теж може бути. Працівник може повідомити телефоном про необхідність самоізоляції та більш не виходити на зв'язок. Проте таку відсутність не можна розцінювати як прогул. У табелі час відсутності слід відмітити як неявки з нез’ясованих причин (“НЗ” або “28”). Коли працівник повернеться, слід отримати від нього пояснення про причини відсутності. Якщо керівник причини відсутності визнав поважними, підстав для притягнення працівника до дисциплінарної відповідальності немає. Час такої відсутності працівника на роботі не оплачують (за аналогією з прогулом).

Про це проінформувало Управління Держпраці у Кіровоградській області.

Про те, як отримати лікарняний на карантині, як оплатити лікарняні через самоізоляцію від коронавірусу та подавати у цьому разі окремі заяви-розрахунки, дізнайтесь з Блогу бухгалтера, Інформеру програми M.E.Doc та на нашому Telegram-каналі.