вгору

ВРУ прийнято законопроекти щодо адміністрування деяких податків під час воєнного стану

1 квітня 2022 р. ВРУ було прийнято низку законів, які стосуються оподаткування, справляння ЄСВ, адміністрування окремих податків в період воєнного стану, гарантування вкладів фізосіб в повному обсязі. Деякі із законопроектів прийняті в цілому і навіть передані на підпис Президенту, а деякі будуть розглядатися на наступних засіданнях ВРУ.

Розглянемо законопроекти, що були прийняті.

Так, прийнято та передано на підпис Президенту такі законопроекти:

  • № 7234 від 30.03.2022 р. щодо адміністрування окремих податків в період воєнного, надзвичайного стану.

Законом передбачається:

1) для платників єдиного податку третьої групи, які перебувають на спрощеній системі оподаткування за ставкою 2%:

  • не застосовувати обмеження щодо обсягу доходу як умови перебування на цій групі єдиного податку;
  • передбачено можливість перебування на цій системі оподаткування суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі підакцизними товарами, з видобування підземних та поверхневих вод та надання послуг централізованого водопостачання та водовідведення;
  • врегульовано наслідки з оподаткування податком на прибуток підприємств при переході платників податків із загальної системи оподаткування на спрощену із застосуванням ставки 2% і навпаки;

Докладніше про особливості оподаткування єдинників 3 групи під час воєнного стану читайте у нашому матеріалі;

2) наділення податкових органів повноваженнями щодо здійснення контролю у сфері ціноутворення на період воєнного, надзвичайного стану в межах проведення фактичних перевірок платників податків;

3) забезпечити можливість включення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф всіх волонтерів, які здійснюють таку діяльність на території України, а не лише на територій Донецької та Луганської областей;

4) не включати до річного оподатковуваного доходу фізичних осіб надання благодійної допомоги фізичним особам, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, та/або вимушено залишили місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій у таких населених пунктах;

5) на період воєнного, надзвичайного стану вводиться касовий метод визначення виникнення податкових зобов’язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії для виробників електричної енергії;

6) визначено правові наслідки для платників податків та контролюючих органів в разі неможливості пред’явлення первинних документів у зв’язку із їх втратою, неможливістю вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями рф. 

У разі втрати та/або неможливості вивезення первинних документів платник податків за місцем свого обліку подає до контролюючого органу в довільній формі повідомлення, підписане керівником підприємства та головним бухгалтером, в якому зазначаються: обставини, що призвели до втрати та/або неможливості вивезення первинних документів, податкові (звітні) періоди, а також загальний перелік первинних документів (за можливості - із зазначенням реквізитів);

7) звільнити від оподаткування митними платежами на період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії рф операції з ввезення на митну територію України окремих товарів, кінцевим отримувачем яких відповідно до сертифіката кінцевого споживача або згідно з умовами договору визначено правоохоронні органи, Міноборони України, ЗСУ та інші військові формування, добровольчі формування територіальних громад, утворені відповідно до законів України, інші суб'єкти, що здійснюють боротьбу з тероризмом;

8) встановити для платників податку, що є виробниками електричної енергії, на яких покладені спеціальні обов’язки для забезпечення загальносуспільних інтересів відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії", касовий метод визначення виникнення податкових зобов’язань з акцизного податку на операції з реалізації електричної енергії.

  • № 5542-1 від 28.05.2021 р. щодо забезпечення стабільності системи гарантування вкладів фізичних осіб.

Законом передбачено гарантування вкладів фізичних осіб в повному обсязі (без обмеження за сумою вкладу) на час дії воєнного стану в Україні та протягом 3 місяців після його завершення.

Через 3 місяці після завершення воєнного стану в Україні сума граничного розміру відшкодування коштів за вкладами встановлюється на рівні 600000 грн.

Передбачене включення Ощадбанку до системи гарантування вкладів фізичних осіб та набуття ним статусу учасника Фонду гарантування вкладів (далі - Фонд), а отже скасування формальної державної гарантії на вклади фізичних осіб у Ощадбанку після закінчення перехідного періоду, який складає 6 місяців.

Законом з метою покращення в умовах воєнного стану чи під час особливого періоду функціонування ринків капіталу та організованих товарних ринків, діяльності учасників ринків капіталу та професійних учасників організованих товарних ринків, державного регулювання, здійснюваного Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку:

1) надається право Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку на час воєнного стану встановлювати особливості державного регулювання та нагляду;

2) надано можливість проведення клірингових розрахунків у іноземній валюті через рахунки в українських банках.

ВРУ прийнято за основу такі законопроекти:

Законопроектом пропонується застосовувати підвищений коефіцієнт у розмірі 150% до податку на прибуток підприємств, екологічного податку, ренти та податку на майно, що сплачуватимуть суб'єктів господарювання, пов'язані економічними зв'язками з державою-агресором та отримують дохід походженням з території рф.

  • законопроект від 30.03.2022 р. № 7233 щодо справляння єдиного внеску та обліку спирту етилового денатурованого та продукції хімічного і технічного призначення.

Законопроектом пропонується врегулювати справляння єдиного внеску та обліку спирту етилового та продукції хімічного і технічного призначення.

Зокрема, передбачається застосування штрафних санкцій за відсутність масових витратомірів або їх реєстрації в ЄДР.

Крім того, Мінекономрозвитку повинно затверджувати норми втрат і виходу спирту етилового та готової алкогольної продукції, а Уряд - норми втрат і виходу тютюнових виробів, тютюну та промислових замінників тютюну, рідин у електронних сигаретах.

А також дозволити виробникам, імпортерам та оптовим продавцям пального додавати рідке біопаливо до палива моторного та альтернативного у встановлених законодавством обсягах.

Про особливості заповнення заяви на перехід єдиного податку за ставкою 2% та про те, чи включаються до складу витрат кошти перераховані на потреби ЗСУ, читайте у Блозі бухгалтера, в Інформері програми M.E.Doc, а також на нашому Telegram-каналі.