вгору

Кейси е-ТТН: класичне перевезення та зміна перевізника

24.11.2022

еттн медок

Ми продовжуємо розповідати вам більше про проєкт е-ТТН та його значення для українського бізнесу. Так, у попередньому матеріалі ми детально розібрали запроваджений Мінінфраструктури та Мінцифри проєкт електронної товарно-транспортної накладної (далі - е-ТТН). Зокрема, розповіли детальніше про сам проєкт е-ТТН, його головні цілі та завдання, передбачений функціонал для відправника, перевізника та отримувача. Докладніше про це читайте тут.  
 

Детальніше про е-ТТН


 Ми вже розглянули кейси щодо:

У цьому матеріалі ми пропонуємо більш детально розглянути практичні ситуації (кейси), які часом виникають у процесі здійснення господарської діяльності. Це реальні кейси, які зібрані регулятором та опубліковані на сайті.

Тож ми візьмемо за основу запропоновані регулятором кейси, які відображають весь життєвий цикл е-ТТН, тобто від створення її відправником до отримання та узгодження е-ТТН отримувачем, включно з безпосереднім залученням перевізника.

еттн медок


Кейс 1 – Простий сценарій


Розпочнемо із класичної ситуації, коли учасниками транспортного процесу є: Вантажовідправник — Перевізник — Вантажоодержувач. Перевезення вантажу виконується від Вантажовідправника одним транспортом. Простіше кажучи, перевезення вантажу здійснюється із пункту А в пункт Б, із залученням одного Вантажоперевізника (рис. 1). Вантаж проходить всі необхідні ступені оформлення документообігу, в якому задіяні всі учасники процесу.

еттн медок
Рис. 1


Які особливості, інструменти необхідно враховувати і знати?


Етап перший. Вантажовідправник створює, підписує і реєструє е-ТТН.

Компанія Linkos для таких цілей та забезпечення Відправника зручним інструментом розробляє кабінет е-ТТН. У кабінеті Вантажовідправник зможе швидко та просто створити е-ТТН, підписати КЕП та відправити е-ТТН на реєстрацію до центральної бази даних (далі — ЦБД).  

Також враховано той факт, що деякі великі підприємства при створенні е-ТТН будуть використовувати свою облікову систему. Тоді у нагоді стане застосування рішення АРІ, що досить швидко можна інтегрувати у облікову систему користувача. Рішення АРІ забезпечить підписання документа, створеного в обліковій системі е-ТТН, та реєстрацію в ЦБД.   

Етап другий. Перевізник (водій) повинен накласти свій електронний підпис (КЕП) для підтвердження отримання вантажу, завантаження його в транспортний засіб та відповідності цілісності, якості та пакування отриманого товару.

Водночас, Перевізник (водій) матиме простий, зручний інструмент для виконання своєї частини дій необхідних для легітимізації та підтвердження отримання товару, який буде перевозити.

Тобто, Перевізник (водій) повинен отримати сформовану, підписану та зареєстровану Вантажовідправником е-ТТН і підтвердити її своїм КЕП та зареєструвати в ЦБД.

Етап третій. Після формування, підписання е-ТТН Вантажовідправником та Перевізником (водієм), Вантажоодержувач отримує з ЦБД е-ТТН. Після прибуття вантажу, перевірки його цілісності та якості Вантажоодержувач також підписує е-ТТН, підтверджуючи своїм КЕП та реєструє в ЦБД.

Після цього операція вважається завершеною, однак Перевізник також може накласти свій КЕП, що підтвердить доставку товару у належній якості до Вантажоодержувача.

Цей кейс є найпростішим і найбільш поширеним під час здійсненні доставки від Вантажовідправника до замовника. 


Кейс 2 – Заміна Перевізника (автомобіля, водія)


Іноді трапляються ситуації, коли один водій має змінити іншого в певному логістичному пункті, або ж навіть змінити автомобіль для перевезення. Причиною таких замін може бути банальна поломка автомобіля тощо. Тому пропонуємо розглянути таку ситуацію і дії, що у такому випадку потрібно виконати з е-ТТН (рис. 2).

еттн медок
Рис. 2

Етап перший. Вантажовідправник формує, підписує та реєструє е-ТТН в ЦБД. 

Етап другий. Далі, як і в попередньому кейсі, е-ТТН отримує Перевізник (автомобіль 1), який підписує е-ТТН, реєструє її та вирушає до Вантажоодержувача.

Але, якщо в дорозі трапився форс-мажор, товар необхідно перезавантажити в іншу машину Перевізника (автомобіль 2), щоб не порушувати умови надання послуг з перевезення.   

Етап третій. Процес перевантаження товару від Перевізника (автомобіль 1) до Перевізника (автомобіль 2). Такий процес супроводжується оформленням Акта перевантаження (рис. 3):

еттн медок
Рис. 3

Акт перевантаження формується на основі зареєстрованої е-ТТН, що перебуває у ЦБД, яку отримав Перевізник водій (автомобіль 1).

Крім того, в Акті перевантаження зазначаються дані кожного з водіїв Перевізника, причина перевантаження. Акт має підписати кожен з водіїв своїм КЕП: спочатку Акт підписує водій автомобіля 1 та реєструє в ЦБД, а потім його підписує водій автомобіля 2 і також реєструє цей Акт в ЦБД. 

Важливо, що первинна е-ТТН, яка була створена Вантажовідправником, тепер містить нові дані з Акта перевантаження, який вносить зміни до е-ТТН щодо нового водія Перевізника.

Етап четвертий. Під час  отримання товару Вантажоодержувач завантажує з ЦБД е-ТТН з Актом перевантаження, підписує та реєструє е-ТТН в ЦБД.

За бажанням, Перевізник водій (автомобіль 2) також може накласти свій КЕП, що підтвердить доставку товару у належній якості до Вантажоодержувача.

У будь-якому випадку весь процес документообігу стає значно оперативнішим та простішим з використанням електронних ресурсів, що дозволяють легко внести всі необхідні зміни до документації, маючи КЕП. 

Linkos забезпечить всіх учасників перевезення зручними і доступними інструментами, які відповідатимуть усім потребам учасників та дозволять значно спростити процес підписання всіх документів. 

У наступних матеріалах ми розглянемо також ситуації, що виникають у випадку зміни авто перевізника на складі та зміни одержувача. 

Радимо слідкувати за нашими новинами, щоб не пропустити нову корисну інформацію щодо е-ТТН і не тільки. 
 

Детальніше про е-ТТН


Також пропонуємо дізнатися більше про проєкт е-ТТН у наших попередніх матеріалах: 

ПТАХ бере участь у проєкті з реалізації е-ТТН

Як відправляти е-ТТН через M.E.Doc та налаштувати багатосторонній обмін?

Про легітимізацію е-ТТН, її переваги для українського бізнесу та функціонал програми M.E.Doc, що забезпечує е-обмін

Якщо у вас є запитання або ж ви потребуєте консультації — звертайтесь до наших фахівців за телефоном: +38 (044) 206 72 25, +38 (073) 206 72 25 або пишіть на імейл: [email protected]